• Blåsippan84

    Hur snabbt fick ni svar på graviditetspenning?

    Hej, börjar bli lite stressad. Väntar 3e barnet. Är i v 26. När jag gick till bm i v 10 frågade jag om rutiner kring graviditetspenning. Andra benet arbetade jag på en arbetsplats där det ej var aktuellt med detta. Idag jobbar jag på en akutvårdsavd som sjuksköterska. Alla brukar få igenom graviditetspeng har chefen sagt. Bm sa att jag får intyget om att jag väntar barn vid nästa besök, i v 25 och då kan ansöka. Men chef höll på pappret också tills för 1 v sedan trots tjat från mig i 3.5 v innan. Skickade in dem i fre och tänkte att de vill väl ha in de papperna innan jag ansöker. Men så pratade jag med en annan på en snarlik arbetsplats. Hon hade ringt bm i v 20 och bett få papper av henne redan då så försäkringskassan skulle hinna göra allt i god tid. Nu blev jag super stressad. Igår gjorde jag min ansökan. Det är 40 dagar kvar innan graviditetspeng kan starta. Är jag ute för sent???

  • Svar på tråden Hur snabbt fick ni svar på graviditetspenning?
  • Ruter

    Jobbar också som sjuksköterska. Med första barnet tog det 26 dagar att få det beviljat. Då ringde till och med handläggaren upp och frågade om jag verkligen gjorde alla de sakerna som jag skrivit. För enligt henne delade jag mediciner och satt vi datorn, inget annat. Men efter att pratat med henne fick jag igenom beslutet två dagar senare. Med andra barnet som är född 2 år senare så tog det 3 dagar från att jag skickade in papperna till att jag fick besked om att jag var beviljad.

    Så borde inte vara för sent om de inte krånglar en massa. Men sen är det ju så att har du inte fått besked kan du själv välja att gå hem även fast beskedet inte kommit. Och ta ut graviditetspenningen i efterhand när beskedet kommer. Från den dagen du gick hem.

  • Blåsippan84

    Tack, hoppas verkligen på snabba besked men så är det mitt i sommaren. Jag får väl ringa och tjata i nästa v om inte annat :(

  • Sasu

    jag fick svar på ca 25 dagar, 30 dagar säger dom att det brukar ta, fick dock nekat först trots att jag har ett högrisk arbete med mycket våld. sedan ringde de till mig någon vecka senare och förklarade att det blivit fel i systemet och att jag hade blivit beviljad..

  • tjockobbe
    Blåsippan84 skrev 2019-06-19 06:41:41 följande:

    Hej, börjar bli lite stressad. Väntar 3e barnet. Är i v 26. När jag gick till bm i v 10 frågade jag om rutiner kring graviditetspenning. Andra benet arbetade jag på en arbetsplats där det ej var aktuellt med detta. Idag jobbar jag på en akutvårdsavd som sjuksköterska. Alla brukar få igenom graviditetspeng har chefen sagt. Bm sa att jag får intyget om att jag väntar barn vid nästa besök, i v 25 och då kan ansöka. Men chef höll på pappret också tills för 1 v sedan trots tjat från mig i 3.5 v innan. Skickade in dem i fre och tänkte att de vill väl ha in de papperna innan jag ansöker. Men så pratade jag med en annan på en snarlik arbetsplats. Hon hade ringt bm i v 20 och bett få papper av henne redan då så försäkringskassan skulle hinna göra allt i god tid. Nu blev jag super stressad. Igår gjorde jag min ansökan. Det är 40 dagar kvar innan graviditetspeng kan starta. Är jag ute för sent???


    Jag sökte i april. Har fortfarande inte fått svar. Men mycket av det beror på min arbetsgivare som struntat i att skicka in de papper som krävts av dem och sen gjort lite andra fel innan dess.


    Väntar tredje barnet och har gått utan inkomst i en månad nu. Jävligt drygt att behöva leva upp sparkontot som skulle gå till handpenning fram igenom... men är inte så mycket annat att göra. Skulle startat min gravidpenning för en vecka sen, och innan dess fått föräldrapenning för ett av de andra barnen... men än så länge vet jag inte om jag får något alls.

Svar på tråden Hur snabbt fick ni svar på graviditetspenning?