• Running mom

    Vilket namn är finast?

    Alice har fått en lillebror och vi har lite svårt att enas om namn, vilket nu brådskar. Valet står mellan David (pappas och storasysters favorit), Elias eller August.

    Vilket namn är finast?

    Från en obeslutsam mamma

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • fluu

    Alla namnen är bra och vackra. August är egentligen min favorit här, men inte om det uttalas "Aaagust". Så kanske att jag röstar för David ändå.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Orolig över barn

    David är mitt favorit.

    Men just till Alice passar Elias bättre tycker jag. Om man nu vill att namnen ska passa ihop - jag vet att några är väldigt noggranna med det

  • Xenia

    Alla namnen är fina. Min favorit är Elias men jag tycker Elias låter lite för likt Alice, så jag röstade på David. Alice och David låter väldigt bra ihop.

  • Running mom

    Tack för svaren. Håller med om att alla namnen är vackra, därav svårt val. David känns lite tråkigt kanske men klassiskt och tidlöst. August kommer vi uttala som Au-gust. Elias är kanske likt Alice - ett namn som vi verkligen älskar.

    Kommentera gärna mer. ????

  • Anonym (Tveklöst)

    Elias passar inte alls med Alice, fastnar i munnen när man säger det.

    Av de tre hade jag utan tvekan valt August, så fint och ett namn med karaktär! David alldeles för tråkigt.

    Ska nog lägga August (med ert uttal) på listan för ev. framtida behov av namn ;)

  • spöke
    Running mom skrev 2019-06-26 11:52:07 följande:
    Tack för svaren. Håller med om att alla namnen är vackra, därav svårt val. David känns lite tråkigt kanske men klassiskt och tidlöst. August kommer vi uttala som Au-gust. Elias är kanske likt Alice - ett namn som vi verkligen älskar.

    Kommentera gärna mer. ????
    August har minst tre sätt att uttalas på: A-gust, Å-gust och Au-gust. Så är man en person som lätt stör sig på att folk uttalar namnet "fel" (alltså inte som man själv tänkt sig ) så ska man nog tänka en extra gång. Annars är det ett väldigt fint namn.

    En kompromiss mellan Elias och David skulle kunna vara Edvin eller Edvard. 
  • Running mom

    Gillar verkligen August, men avskyr smeknamn och då särskilt Agge som jag hört till detta namnet.. Fördel för David (åtminstone i Sverige) som ej har något uttalat smeknamn. Eller dem August ni känner, har dem smeknamn eller ej?

Svar på tråden Vilket namn är finast?