• Anonym (Gravid)

    BF enligt ultraljud eller snurran?

    Enligt barnmorskans snurra är jag i vecka 7+0. Enligt ultraljud är jag i 7+6. Vilket är egentligen mest tillförlitligt? Ultraljudets bedömning stämmer bättre överens med min cykel och ägglossning (som kontrollerats med ultraljud).

    Vilket stämmer bäst?

  • Svar på tråden BF enligt ultraljud eller snurran?
  • Anonym (Gravid)
    Johanna1986 skrev 2019-06-19 19:13:36 följande:

    Man går efter ultraljudet.


    Också tidigt? Barnmorskan går benhårt efter sin snurra med motivering att "den gäller". Jag vet att det inte spelar någon roll nu, men jag gillar vetenskap och inte tyckande. Därav frågan.
  • katrinp

    Tyvärr är det snurran som gäller tills du antingen gjort KUB eller RUL.. Eller så var det för mig iallafall.

  • Twinmom13

    Snurran är inte lika tillförlitlig om man inte vet exakt på dagen då befruktningen ägde rum. (Det hjälper alltså inte att veta senaste mens, äl eller samlag. Det ger bara en ungefärlig dag)

    Fram tills en viss vecka är alla embryo/foster lika stora och utvecklas i samma takt. Så därav är ultraljud mer exakt.

  • Anonym (Beror på)

    Så tidigt är VUL/UL ganska exakt. Senare är det dock inte alls tillförlitligt. Min första låg på +34%, men just för att jag gjort FET ändrades ju inte b.f ändå. Nån annan som kanske inte vetat tillverkningsdag och gjort ett sånt UL hade fått ett helt felaktigt b.f om man bara sett till storleken på bebben.

  • Anonym (Gravid)

    Skönt ändå att veta att jag har "rätt", även om det inte ger så mycket nu.

  • Anonym (Ivff)

    Min bm körde på sin snurra trots att jag fått ett annat bf av ivfkliniken... visste alltså sekunden mitt barn var gjort men hon räknade med sin förbannade snurra ändå haha

  • Anonym (Ul)

    Min bm går bara gå ultraljudet, inte snurran (skiljer 10 dagar, ultraljudet senare).

  • Rebecca1987

    Min barnmorska gick först på snurran tills jag träffat en förlossningsläkare som gjorde vul som sa att jag var en annan vecka än snurran sa. För att kunna ta prover och boka tid för kub i rätt vecka utan att de ska bli fel när man kommer dit

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Ivff) skrev 2019-06-19 20:30:39 följande:

    Min bm körde på sin snurra trots att jag fått ett annat bf av ivfkliniken... visste alltså sekunden mitt barn var gjort men hon räknade med sin förbannade snurra ändå haha


    Gud så fånigt!
  • Anonym (Gravid)
    Rebecca1987 skrev 2019-06-19 20:35:32 följande:

    Min barnmorska gick först på snurran tills jag träffat en förlossningsläkare som gjorde vul som sa att jag var en annan vecka än snurran sa. För att kunna ta prover och boka tid för kub i rätt vecka utan att de ska bli fel när man kommer dit


    Vi ska ju göra NIPT, så jag kommer ändå få göra ett ultraljud till. Men nu skjuts allting en vecka.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Ivff) skrev 2019-06-19 20:30:39 följande:
    Min bm körde på sin snurra trots att jag fått ett annat bf av ivfkliniken... visste alltså sekunden mitt barn var gjort men hon räknade med sin förbannade snurra ändå haha
    Men det ska man ju inte efter IVF! Så himla korkat! Hade jag gått efter senaste mens vid min senaste och sista graviditet hade jag fått gå drygt 1,5 halvt år bakåt. Tungan ute
  • Anonym (S)

    Men vad märkligt att många barnmorskor håller så hårt i den där snurran.. dom om några borde väl veta att folks menscykel är olika långa?
    Min bm ändrade datum efter att jag gjort ul i v8+1. Enligt hennes snurra skulle jag ha varit en vecka kortare gången. Har gjort två ultraljud till (v 13 och 14) som sagt samma sak som första ultraljudet så det känns ändå rätt säkert, även om ul kan diffa lite.

  • BuoBä
    Anonym (Gravid) skrev 2019-06-19 19:41:40 följande:

    Skönt ändå att veta att jag har "rätt", även om det inte ger så mycket nu.


    Nicka och le när BM kommer dragandes med sin snurra. När du gjort RUL och det visar sig att du hade rätt hela tiden tänker du "told you so" men fortsätter nicka och le.

    Många BM är bra, men många har också lite småmärkliga idéer och hangups som man lätt motbevisar med 5 minuters googling om man är analytiskt lagd. Det fortsätter sen med BVC-sköterskor och även förskolepersonal så det är bra för ens egen hälsa att kunna nicka, le, och sen göra som man själv vill.
  • Anonym (Gravid)
    BuoBä skrev 2019-06-19 20:46:38 följande:
    Nicka och le när BM kommer dragandes med sin snurra. När du gjort RUL och det visar sig att du hade rätt hela tiden tänker du "told you so" men fortsätter nicka och le.

    Många BM är bra, men många har också lite småmärkliga idéer och hangups som man lätt motbevisar med 5 minuters googling om man är analytiskt lagd. Det fortsätter sen med BVC-sköterskor och även förskolepersonal så det är bra för ens egen hälsa att kunna nicka, le, och sen göra som man själv vill.
    Jag har ett barn sen innan, så jag är van att nicka och le
  • BuoBä
    Anonym (Gravid) skrev 2019-06-19 20:49:53 följande:

    Jag har ett barn sen innan, så jag är van att nicka och le


Svar på tråden BF enligt ultraljud eller snurran?