• Anonym (Känslig?)

    Oense om matrester

    Min man är en smula besatt av att spara matrester. Jag är absolut för att spara rester och äter ofta och gärna matlåda till lunch på jobbet (vilket min man aldrig gör), men jag har lite gränser för vad som sparas.

    I vår kyl just nu finns en liten bit smörgås, två tuggor ungefär, från barnets frukost igår. Den är omsorgsfullt tuggad och nedslemmad på alla sidor och detta fann min man självklart att plasta in och spara för någon att äta vid senare tillfälle. Där finns också ett fjärdedels äpple, också det vältuggat av barnet, som också det sparats i plast. Det är ett par dagar sen nu och har blivit härligt mjukt och brunt. Detta serverar han sen barn, sig själv eller försöker få mig att äta. Inte ens barnet vill ha en två dagar gammal smörgås som börjat hårdna med ost som krullat sig i kanten.

    En gång glömde vi en skinkskiva vars förpackning trillat bakom en annan sak. Jag tog den, men upptäckte att den smakade surt och slängde den. Då följde en lång monolog om vikten av att ta vara på mat, att inte ta annat när det finns (vi hade gjort pizza med salami dagen innan) och hur slarvigt detta var.

    Hade han varit en miljöivrare hade det varit en sak, men han är bara snål när det kommer till matrester. Hans föräldrar är likadana. Rester värms, kyls och värms igen. Blir det en köttbulle över efter uppvärmda rester? In i kylen och ta fram ett par dagar senare. Frukostskinkan står så länge att den torkat i kanterna. Lyssnar man noga kan man höra hur maten försöker bryta sig ut från kylen. Svärmor har ofta problem med magen, men kopplar inte alls till maten. Hon har många kreativa förklaringar. Att hon ätit tio dagar gammal kalvsylta som grånat och börjat lukta surt har inget med saken att göra.

    Beteendet blir värre och värre ju äldre han blir. Jag är som sagt absolut för att spara rester och ta vara på maten, men någon gräns finns det väl? Eller är det jag som är överkänslig? Vad är egentligen okej att inte spara?

  • Svar på tråden Oense om matrester
  • Anonym (Överdrivet)

    Oj, och jag som tycker vi är noga med att spara rester, men vi är ju inte ens i närheten av den där hysterin! Mat måste ju först och främst vara ätbar! Annars är det ju bara att slänga. Min svärmor är dock lite åt dins mans håll. Inte av snålhet, men hon tycker allt är okey- varm mat som stått ute i timmar, glass som är många år för gammal, kall mat som stått ute i timmar, mjölk som knappt rinner osv. Vi äter inte där numer, vi tar med eget.

  • Anonym (Känslig?)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2019-06-20 13:42:27 följande:

    Oj, och jag som tycker vi är noga med att spara rester, men vi är ju inte ens i närheten av den där hysterin! Mat måste ju först och främst vara ätbar! Annars är det ju bara att slänga. Min svärmor är dock lite åt dins mans håll. Inte av snålhet, men hon tycker allt är okey- varm mat som stått ute i timmar, glass som är många år för gammal, kall mat som stått ute i timmar, mjölk som knappt rinner osv. Vi äter inte där numer, vi tar med eget.


    Jag minns hur min farmor sparade två cm mjölk i glaset och ställde in i kylen utan något på. Detta förväntades man sen dricka till nästa måltid. Eventuellt är jag en smula traumatiserad av detta, men det var skönt att höra att inte bara jag tycker att beteendet är överdrivet!
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Känslig?) skrev 2019-06-20 13:44:49 följande:
    Jag minns hur min farmor sparade två cm mjölk i glaset och ställde in i kylen utan något på. Detta förväntades man sen dricka till nästa måltid. Eventuellt är jag en smula traumatiserad av detta, men det var skönt att höra att inte bara jag tycker att beteendet är överdrivet!
    Det är överdrivet! Och då är jag ändå uppfostrad med "tänk på barnen i Biafra". Svärmor täckte en äppelpaj med överbliven ost en gång för "det går lika bra det" med tyckte hon. Förvånad Maken har stålmage efter alla år med svärmors mat. Jag öppnar kylen hos henne och magen vrider sig... Dock har det hänt att jag ställt in mitt eget mjölkglas, men då så klart druckit upp det inom några få timmar.
  • Anonym (Känslig?)
    Anonym (Överdrivet) skrev 2019-06-20 13:50:44 följande:
    Det är överdrivet! Och då är jag ändå uppfostrad med "tänk på barnen i Biafra". Svärmor täckte en äppelpaj med överbliven ost en gång för "det går lika bra det" med tyckte hon. Förvånad Maken har stålmage efter alla år med svärmors mat. Jag öppnar kylen hos henne och magen vrider sig... Dock har det hänt att jag ställt in mitt eget mjölkglas, men då så klart druckit upp det inom några få timmar.
    Hahah, täcka med ost! Där går nog en gräns också för min svärmor
  • Anonym (Överdrivet)
    Anonym (Känslig?) skrev 2019-06-20 13:53:33 följande:
    Hahah, täcka med ost! Där går nog en gräns också för min svärmor smile2.gif
    Förhoppningsvis för alla!  
  • Anonym (Helene)

    Herregud, vad dom överdriver! Självklart är det bra att ta vara på det som går, men saker som ingen ändå kommer vilja äta? Kan du inte bara "råka" rensa lite bland resterna då och då?

  • Praktisk58

    Serveras lämpligen som "starter" till mannen när han kommer hem och vill ha mat.

  • Aniiee

    En lektion i klivsmedelshygien låter som att det skulle vara på sin plats.

    Det är jättebra att spara mat, men om det riskerar går ut över din eller framför allt barnet/ns hälsa så har det gått några mil för långt.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (A)
    Anonym (Helene) skrev 2019-06-20 14:08:54 följande:
    Herregud, vad dom överdriver! Självklart är det bra att ta vara på det som går, men saker som ingen ändå kommer vilja äta? Kan du inte bara "råka" rensa lite bland resterna då och då?
    Håller med
  • Anonym (Känslig?)
    Aniiee skrev 2019-06-20 14:39:53 följande:

    En lektion i klivsmedelshygien låter som att det skulle vara på sin plats.

    Det är jättebra att spara mat, men om det riskerar går ut över din eller framför allt barnet/ns hälsa så har det gått några mil för långt.


    Grundkursen behövs främst för svärmor som värmer och kyler och värmer igen. Där är inte min man. Än...
    Anonym (Helene) skrev 2019-06-20 14:08:54 följande:

    Herregud, vad dom överdriver! Självklart är det bra att ta vara på det som går, men saker som ingen ändå kommer vilja äta? Kan du inte bara "råka" rensa lite bland resterna då och då?


    Jag rensar med jämna mellanrum. Han säger inget, så jag utgår från att han förstår att jag slänger och inte äter.
Svar på tråden Oense om matrester