• louisa83

    Bilbarnsäkerhet treåringar

    Hej allihopa! Det är så att jag bor utomlands och ska till Sverige i två veckor i sommar. Här där vi bor har vi bilbarnstolar till barnen som båda är tre år gamla, men tänkte att det är lite bökigt att ta med dem. Vi kommer inte färdas så jättemycket i bil, någon sträcka här och där. Så försökte kolla hur reglerna ser ut i Sverige vad gäller barnsäkerhet, t.ex om det går bra med vanliga bilbarnskuddar. De är ju billiga så då kan jag köpa två i Sverige och ha där. Men de flesta vad jag såg är från 15 kilo och mina barn är 13 respektive 14 kilo. Så då antar jag att det går bort? Men det är så svårt att fatta vad som är rekommenderat och vad som är lag. Det stod till exempel att om barnen är över tre år räcker det med bilkudde, och när det gäller korta sträckor med taxi behövs det inte alls? Vad sjutton är korta sträckor?! Räknas Arlanda - Stockholms city som en kort sträcka?

    Om bilkuddar inte funkar så får jag ta med mig bilbarnsstolarna. Men finns det någon här som vet vad lagen säger om treåringar under 15 kilo? Är helt förvirrad.

  • Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar
  • Anonym (C)

    Kuddar och bältesstolar är godkända från 15 kg och är inte säkra att använda för mindre barn.

    Du behöver bakåtvända stolar för att barnen ska åka säkert och i andra hand framåtvända bilbarnstolar med internsele.

    Arlanda till Sthlm torde inte vara en kort sträcka, det är ju dessutom motorväg och extremt osäkert för barnen att åka utan bilbarnstol.

    Men visst kan du ha dem på kudde som du vill, ingen lär kontrollväga dem. Inte godkänt och inte säkert, men bättre än inget. Till taxin kan du ju annars förbeställa bilbarnstol.

  • Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2019-06-20 15:22:45 följande:

    Kuddar och bältesstolar är godkända från 15 kg och är inte säkra att använda för mindre barn.

    Du behöver bakåtvända stolar för att barnen ska åka säkert och i andra hand framåtvända bilbarnstolar med internsele.

    Arlanda till Sthlm torde inte vara en kort sträcka, det är ju dessutom motorväg och extremt osäkert för barnen att åka utan bilbarnstol.

    Men visst kan du ha dem på kudde som du vill, ingen lär kontrollväga dem. Inte godkänt och inte säkert, men bättre än inget. Till taxin kan du ju annars förbeställa bilbarnstol.


    Vad av detta säger lagen?
  • Anonym (C)
    Tow2Mater skrev 2019-06-20 15:46:02 följande:

    Vad av detta säger lagen?


    Att barn måste åka i en särskild skyddsanordning som är godkänd och lämplig för barnet, alltså att barnet ska uppfylla vikt-/längdgräns för stolen.

    Lagen säger tyvärr ingenting om vad som är säkrast.

    Vad som är en kort sträcka anges ju inte i lagen, utan är en tolkningsfråga.

    Det är ju ganska lätt att läsa lagen själv om du vill veta vad som står :)
  • louisa83
    Anonym (C) skrev 2019-06-20 15:22:45 följande:

    Kuddar och bältesstolar är godkända från 15 kg och är inte säkra att använda för mindre barn.

    Du behöver bakåtvända stolar för att barnen ska åka säkert och i andra hand framåtvända bilbarnstolar med internsele.

    Arlanda till Sthlm torde inte vara en kort sträcka, det är ju dessutom motorväg och extremt osäkert för barnen att åka utan bilbarnstol.

    Men visst kan du ha dem på kudde som du vill, ingen lär kontrollväga dem. Inte godkänt och inte säkert, men bättre än inget. Till taxin kan du ju annars förbeställa bilbarnstol.


    Tack för svar! Hmmm, jag kanske kan göda dem lite extra tills vi reser i augusti, så de passerar 15 kg strecket. ;)
  • fjanten
    louisa83 skrev 2019-06-20 18:56:33 följande:

    Tack för svar! Hmmm, jag kanske kan göda dem lite extra tills vi reser i augusti, så de passerar 15 kg strecket. ;)


    Ja, för det viktigaste är ju att inte bryta mot lagen, inte att dina barn överlever en krock.
  • Anonym (K)

    Du kan ju hyra bilbarnstolar i Sverige. Många taxibolag kan fixa fram rätt stol om man förbokar.

    Jag har svärföräldrar som resonerar som du, att det räcker att barnen åker lagligt. Jag tycker det är helt sjukt men de förstår inte.

  • Alexi

    Du kan sannolikt förboka taxi med två bilstolar i.

    Ett alternativ är ju att ni tar Arlanda express (snabbtåg) till Sthlm city så slipper ni den taxiresan i alla fall.

  • tjockobbe

    Fattar inte hur man ens kan komma på tanken att tumma på sina barns säkerhet. Även för korta sträckor.

  • louisa83
    fjanten skrev 2019-06-20 19:34:39 följande:

    Ja, för det viktigaste är ju att inte bryta mot lagen, inte att dina barn överlever en krock.


    Men om de blir 15 kilo så är ju bilkuddarna säkra för dem.
  • louisa83
    tjockobbe skrev 2019-06-21 09:43:04 följande:

    Fattar inte hur man ens kan komma på tanken att tumma på sina barns säkerhet. Även för korta sträckor.


    Var nånstans ser du att jag tummar på mina barns säkerhet? Jag ställde en fråga här på forumet för att jag bryr mig om mina barns säkerhet. Men är osäker på vad som är säkert för treåringar. Om bilkuddar vore säkert så varför skulle jag inte köra på det?
Svar på tråden Bilbarnsäkerhet treåringar