• Anonym (Pappan)

    Byta adress mot ens vilja?

    Jag har 3 barn med en mamma som lidit av återkommande depressioner i över 7 år nu. Hon lämnade mig hastigt och tog allting med sig. Barnen fick jag ha varannan helg. Hon vägrade låta mig ha dem mer vilket gjorde att jag kontaktade en advokat. Efter en påbörjad rättegångsprocess som inte gick hennes väg lade hon ner allt och jag började ha barnen på halvtid. Detta är 3 år sedan.

    Sedan dess har mamman legat inlagd på psyket vid 2 tillfällen. Barnen bor heltid hos mig hela somrarna då hon varje vår ringer och meddelar att hon mår så dåligt att hon inte kan ta hand om dem. Barnen beskriver resten av året hur mamman alltid sover, är trött och att deras bonuspappa sedan 1 år tillbaka lämnar och hämtar i skolan/förskolan, lagat mat, duschar och nattar barnen.

    Mamman har vid flera tillfällen glömt att meddela när det kommer viktig post. Remisser till läkare jag själv ringt efter missas exempelvis. Ibland hämtar hon inte posten och ibland kastar hon den. Det händer att hon inte får iväg barnen på morgonen och hon struntar ibland i att ge viktiga mediciner.

    Mamman har haft barnen varannan vecka ändå när hon velat. Hon tycker mest synd om sig själv och menar på att barnen ändå har det bättre med henne än med mig. Jag håller inte med.

    Tyvärr går hon inte att prata med alls, jag har försökt allt i 3 år. Vara stöttande, vara hård. Inget når fram. Går det att få igenom en adressändring trots att barnen bott så pass mycket hos henne? Hon vill absolut inte skriva under. Eller måste jag gå till rätten igen? Vi har varit flera rundor hos soc men hos dem säger hon att hon mår sååå bra och är bästa mamman i världen. Hon nekade soc att prata med barnen.

    Jag vill absolut inte ta barnen ifrån henne och behöver inte ha ensam vårdnad eller dylikt. Men jag vill att barnen är skrivna hos mig och att jag har deras huvudsakliga omvårdnad. När hon mår bra så har hon barnen som vanligt varannan vecka och när hon mår så dåligt att hon inte orkar vara vaken mer än 2 timmar i taget så har jag hand om allt.

    Hjälp mig. Hela situationen är så tuff och jag vet inte vart jag ska vända mig längre. Vill inte gå til rätten för det hjälper henne inte att må bättre, men hon har heller ingen sjukdomsinsikt eller förståelse för hur barnen påverkas av hennes mående.

  • Svar på tråden Byta adress mot ens vilja?
  • Anonym (mimmi)

    Det är Skatteverket som beslutar om Folkbokföring. Och de som utreder vid oklarheter. Och de baserar inte sina beslut på vad folk vill och önskar utan på fakta. Enligt lagen ska man vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga vila. Om dina barn bor mer hos dig än hos mamman så ska de alltså vara folkbokförda hos dig. Du kan skicka in en adressändring för barnen på egen hand. Godkänner mamman inte det så startar Skatteverket en utredning och fattar efter utredningen ett beslut.

  • Anonym (Pappan)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-06-22 14:39:27 följande:

    Det är Skatteverket som beslutar om Folkbokföring. Och de som utreder vid oklarheter. Och de baserar inte sina beslut på vad folk vill och önskar utan på fakta. Enligt lagen ska man vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga vila. Om dina barn bor mer hos dig än hos mamman så ska de alltså vara folkbokförda hos dig. Du kan skicka in en adressändring för barnen på egen hand. Godkänner mamman inte det så startar Skatteverket en utredning och fattar efter utredningen ett beslut.


    Denna processen är jag medveten om. Men vad baserar de det på? För de senaste åren har barnen bott mycket mer hos mig än hos henne men de senaste halvåret har de bott ungefär lika mycket tills nu.
  • Anonym (mimmi)
    Anonym (Pappan) skrev 2019-06-22 14:58:12 följande:

    Denna processen är jag medveten om. Men vad baserar de det på? För de senaste åren har barnen bott mycket mer hos mig än hos henne men de senaste halvåret har de bott ungefär lika mycket tills nu.


    De ska väl fastställa var barnen bor just nu. Antar de begär in underlag på var barnen vistats senaste tiden och var de kommer att vistas i framtiden.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (mimmi) skrev 2019-06-22 16:46:22 följande:

    De ska väl fastställa var barnen bor just nu. Antar de begär in underlag på var barnen vistats senaste tiden och var de kommer att vistas i framtiden.


    Ok, för med största sannolikhet så kommer ju barnen att bo varannan vecka en del under året. Det vill ju allihop. Men det händer 2-3 gånger per år att barnen bor heltid hos mig. Ibland bara några veckor och ibland upp till 3-4 månader. Det varierar beroende på hur mycket stöd hon har av familj och pojkvänner. Hon har inte haft barnen en hel vecka SJÄLV sen vi separerade. Hennes familj hjälper henne mycket och de pojkvänner hon haft har också ställt upp väldigt mycket. Men jag tänker att det ändå är bra att barnen har så många runt sig att vända sig till. Men just det här med alla brev hon missar delge information om. Det börjar tära även på mig när läkare, lärare och till och med förändrar till barnens kompisar ringer och undrar varför jag inte dykt upp på möten, kalas o.s.v. Får ju förklara läget och så löser det sig men nu är det en ny situation med en remiss till en utredning jag fick ringa till henne och fråga efter. Jooo, då hade den ju kommit för längesen den där kallelsen.
Svar på tråden Byta adress mot ens vilja?