• Krizzea

    Hur löser jag detta? (utförsäkring+skulder)

    Hej. Folk här verkade hjälpsamma och kunniga så tänkte att det kanske går att få svar här. Ber om ursäkt för att det blir lite långrandigt, men börjar bli desperat här och behöver råd av någon äldre. Är på tok för ung och dum för den här sortens ansvar.

    Så för att göra det enkelt: Är i tjugoårsåldern, har eget (hemifrån där jag bor med släkting), har inga utgifter i företaget nästan. Bor i västra Sverige utan en själ i närheten, så är på tok för isolerad, ingen chans för att dejta eller söka jobb. Har ett rätt kasst förlutet och har först tagit mig i kragen senaste åren, så mycket av det här är mitt eget fel, det vet jag redan.

    Till problemet. Min släkting är utförsäkrad, felaktigt såklart då denna är rätt så handikappad och knappast kan arbeta. Detta har nu pågått i drygt ett år och ärendet ligger hos förvaltningsrätten (Som tar 1+ år på sig för utredning). Släktingen kan ej få SOC då denna är för sjuk för att vara arbetssökande. Så inget ekonomiskt stöd finns så länge FK säger nej.

    Då till problemet. Personen kunde inte få hjälp, så jag klev in med min bruttolön, hade trots allt inte råd att täcka allt och samtidigt betala 60% skatt. Jag vet redan svaret: Det var inte mitt juridiska ansvar att göra detta, men jag kan knappast lämna en närstående att bli hemlös.

    Som ni förstår har det blivit mycket nu efter drygt ett år. Över 100,000 och mer blir det för varje månad. Har absolut inte ekonomin för att få ett lån, har inga ägodelar.

    Om nu inte förvaltningsrätten ger ett positivt besked, sitter jag riktigt illa till. Jag borde egentligen flytta till en större stad för arbete och för att bryta min isolering, men om jag får en massiv skatteskuld med en ränta på 16% kommer det ta minst 6 år att betala av (Eftersom det också blir skatt för detta året, inte bara förra, som blir till en skuld) och jag kan redan säga nu att jag inte kommer orka med 2020. Inte så här. Har cirka 25,000 i brutto.

    Finns det någonting jag missat? Nåt avdrag jag kan göra eller någon jag kan vända mig till? Som jag ser det har jag i princip tre val, men jag vill knappast tro det:

    1) Flytta hela mitt liv, företag och allt, utomlands (Malta?). Lägre skatt och jag kan sakta men säkert avbetala mina skulder och samtidigt leva i en lite hälsosamma miljö. Det här är väl min plan just nu. Menar alltså inte att fly skulderna, utan minska på skatten framöver.

    2) Acceptera att jag fått en nitlott i livet på grund av mina dumma misstag och sitta med skulder och ensamhet i 10+ år.

    3) Att bara ge upp känns rätt lockande det med.

    Vet att flera hamnat i identiska situationer på grund av utförsäkrade familjemedlemmar, men dessa verkar alltid haft stor släkt som hjälper till. Jag har ingen, ja, förutom min släkting antar jag.

  • Svar på tråden Hur löser jag detta? (utförsäkring+skulder)
  • Tow2Mater

    Om det är "inga utgifter i företaget", vad pratar du om for skulder? bara skatt på inkomst från foretaget, eller?

  • Krizzea

    Ah, missade att nämna det tror jag. Menar alltså att jag helt enkelt inte kunnat skatta. Så alltihop är restskatt som blir aktuell nu efter deklarationen. Har inga övriga aktiva skulder eller så.

  • Cheerioo

    Sök skuldsanering. Din kommun har säkert något som heter budget och skuldrådgivning. De hjälper dig gratis med att göra upp budget, de har koll på vilka rättigheter man har, ifall du kan söka något bidrag. Jag ska själv ringa dem imorgon.

    Ge inte upp!! Det här kommer att ordna sig med rätt hjälp. Ring dem du också imorgon. Så får du proffsig hjälp. Lycka till! Kram

  • Krizzea
    Långbenopluto skrev 2019-06-24 07:07:50 följande:

    Då är ni felinformerad om soc, din släkting kan söka soc om denne har ett läkarintyg. 


    Jodå den informationen fick vi också, vilket är under utredning (En myndighetsperson söker åt oss, som jag har förstått det). Men vi har tidigare blivit nekade vid två separata tillfällen.
  • Långbenopluto
    Krizzea skrev 2019-06-24 07:30:43 följande:
    Jodå den informationen fick vi också, vilket är under utredning (En myndighetsperson söker åt oss, som jag har förstått det). Men vi har tidigare blivit nekade vid två separata tillfällen.
    Då gör dom fel. Man kan visst söka om man inte har andra inkomster eller tillgångar. 
Svar på tråden Hur löser jag detta? (utförsäkring+skulder)