• thenextboy

    Hjälp! Vågar jag tvätta soffan?

    Det är tyget som ska tvättas och det är avtagbart. Så här står det om soffan på deras hemsida.

    ?100% polyester. Kemtvätt. Soffans rygg och sittdynor är avtagbara och tvättbar klädsel?

    Men nu till frågan. Vågar man tvätta det i 30 grader, Ylle programmet? Är orolig för att tyget ska krympa men gör den det om jag tvättar i 30 grader?

  • Svar på tråden Hjälp! Vågar jag tvätta soffan?
  • Fillibom

    Eftersom det uttryckligen står "kemtvätt" på sofftyget hade jag aldrig i mitt liv chansat på att tvätta det i "vanligt vatten" ens på 30 garder. Kanske inte pg risk för krympning utan vad annat som skulle kunna hända, ex kanske tappa färg eller "konsistens". Och dessutom, antar att soffan är rejält smutsig eftersom du ens tänker tanken på tvätt hemma så då blir det säkert inte rent med 30 garder heller. Har du en enstaka fläck? Ge dig på den istället speciellt.

  • viseversa

    Jag tvättade våra tyger på soffan i maskin på fintvätt. Det gick bra. Trots att det står kemtvätt på våran också. Dom krympte inte heller. Men vågar man inte chansa ska man inte.

  • thenextboy
    Fillibom skrev 2019-06-23 22:04:22 följande:

    Eftersom det uttryckligen står "kemtvätt" på sofftyget hade jag aldrig i mitt liv chansat på att tvätta det i "vanligt vatten" ens på 30 garder. Kanske inte pg risk för krympning utan vad annat som skulle kunna hända, ex kanske tappa färg eller "konsistens". Och dessutom, antar att soffan är rejält smutsig eftersom du ens tänker tanken på tvätt hemma så då blir det säkert inte rent med 30 garder heller. Har du en enstaka fläck? Ge dig på den istället speciellt.


    Det står kemtvätt på deras hemsida där jag köpte soffan.

    Hade barn på besök som tyvärr spydde i soffan så det kom lite överallt. På mattan oxå men köpte en ny matta.

    Men vad är det som värsta som kan hända om jag tvättar tyget i 30 grader??
  • thenextboy
    viseversa skrev 2019-06-23 22:24:06 följande:

    Jag tvättade våra tyger på soffan i maskin på fintvätt. Det gick bra. Trots att det står kemtvätt på våran också. Dom krympte inte heller. Men vågar man inte chansa ska man inte.


    Oj hur vågade du? Jag vill göra det men är så feg :/ betala ju 10 tusen för soffan :/
  • Fillibom

    Om det är kräks i sofftyget måste det ju såklart tvättas. Jag hade lämnat in det på kemtvätt eftersom soffan är så dyr. Det skulle inte ens kännas tillräckligt rent för mig att tvätta det i 30 grader hemma.

  • thenextboy
    Fillibom skrev 2019-06-23 22:42:21 följande:

    Om det är kräks i sofftyget måste det ju såklart tvättas. Jag hade lämnat in det på kemtvätt eftersom soffan är så dyr. Det skulle inte ens kännas tillräckligt rent för mig att tvätta det i 30 grader hemma.


    Kanske dum fråga men vad är kemtvätt? Aldrig tvättat där alltid tvättat hemma. Hur vågar man chansa tvätta i kemtvätt men inte hemma i vanlig tvättmaskin?

    Jag bor i Trollhättan , vet inte om det finns kemtvätt här, är det dyrt? :/
  • Fillibom

    Jag skulle ringa hit (hittade efter googling) och berätta vad jag behöver hjälp med (kräks i sofftyget) och be om prisuppgift för kemtvätt. Kemtvätt innebär att man tvättar med lämpliga kemikalier och inte i vatten.

    www.stensmedjanstvatt.se/

  • thenextboy
    Fillibom skrev 2019-06-23 22:57:36 följande:

    Jag skulle ringa hit (hittade efter googling) och berätta vad jag behöver hjälp med (kräks i sofftyget) och be om prisuppgift för kemtvätt. Kemtvätt innebär att man tvättar med lämpliga kemikalier och inte i vatten.

    www.stensmedjanstvatt.se/


    Jaha jag förstår. Är det bara att gå dit eller måste man boka tid? Tror du det är dyrt? Pratar vi om många hundra lappar?
  • viseversa
    thenextboy skrev 2019-06-23 22:31:43 följande:
    Oj hur vågade du? Jag vill göra det men är så feg :/ betala ju 10 tusen för soffan :/
    Jaa du ett barn som kräktes ner hela soffan var anledningen. Så kände att vi inte ville vänta och ja vi valde att chansa. Och för oss gick det bra.
  • thenextboy

    Jag ringde till dom som jag köpte soffan hos och hon sa att det går bra att tvätta i 30 grader men att jag ska se till att lägga soff tyget i en tvättpåse så ska det gå bra.

    Jag är så nervös. Vågar man chansa

  • EcceHomo

    Har tidigare nojat som du vad gällde tvättråd men har nu tvättat massa saker i 60 grader och lärt mig att mer eller mindre allt utom ylle och silke kan tvättas i 60 grader utan att något händer. 100% polyester borde inte vara något problem att tvätta i maskin. Kör på fintvätt, testa någon kudde först om du är orolig. Jag tror inte det är någon risk för krympning iaf. Risken på sin höjd kan vara att ytan ser liite annorlunda ut än tidigare.

  • thenextboy

    Tog risken idag och tvättade. Inga konstigheter alls.

Svar på tråden Hjälp! Vågar jag tvätta soffan?