• Annika83

    Risk för TBE efter fästingbett - orolig

    Firade midsommarafton i skärgården med barn och familj. Var så klart orolig för fästingar och på kvällen tittade jag noga, särskilt på barnen som jag satte i badkaret, och duschade av mig själv. På midsommardagen var vi på badhus och inomhus och inte förrän idag på morgonen upptäckte jag en fästing på magen som definitivt inte var där igår. Är nu orolig framförallt för tbe och undrar om ni kan dela med er av kunskap ang riskerna/sannolikheten för smitta. Oroar mig för att bli ordentligt sjuk eftersom jag är ensamstående med två små barn. Min man gick bort hastigt för snart ett år sedan och jag behöver vara frisk och stark för att ta hand om barnen. Jag förstår att min oro i viss mån är orealistisk men ändå... Har tänkt vaccinera oss alla tre nu eftersom även den minsta nu är tillräckligt stor för vaccin. Har hittills inte blivit av och eftersom vi sällan vistas i riskområden har det inte prioriterats.

  • Svar på tråden Risk för TBE efter fästingbett - orolig
  • Mejameja

    En vän till mig har sommarhus i skärgården och är ovaccinerad. Han har fått flera fästingar under åren men inte tbe. Det är ju ovanligt och alla blir inte allvarligt sjuka. Boosta dig med bra mat den närmaste tiden så att du håller dig stark och kry.

    Annars kansje fästingen kommer från någon annan plats? Bor ni annars i ett område där det finns fästingar?

  • Annika83

    Nej, inga fästingar här så denna rackare måste ha följt med oss på båten hem. Tack för lugnande och peppande svar!

  • Mejameja
    Annika83 skrev 2019-06-24 00:40:48 följande:

    Nej, inga fästingar här så denna rackare måste ha följt med oss på båten hem. Tack för lugnande och peppande svar!


    Annars kan ju barn bara de leker i gräset på tomten få fästingar på sig. Bör du dem sen kryper de ju lätt över till dig. Min kompis solade på sin tomt med kortklippt gräs, i upplands Väsby, och fick en fästing. Hennes tomt är inte ens i närheten av skog och mark, bara radhus med små gräsplättar, gator runt och asfalt sen.
  • Colourfulrainbow

    Eftersom det finns en anmälningsplikt, finns det även statistik. Under 400 fall av TBE är det om året i Sverige. Tänk då på hur många människor som bor i riskområden, och hur många människor som åker dit.

    Med det sagt menar jag inte att ni kan skippa att vaccinera er, för jag tycker att alla som åker till riskområden bör vaccinera sig. Jag har en vän som blev svårt sjuk i TBE efter ett fästingbett.

  • dptfmrkt8

    Om man är orolig för eventuella symptom man kan besväras av och vill se om de kan vara relaterade till TBE eller Borrelia kan man prova att föra in dem i AITOPYA. Det är en gratis hälso - och sjukvårdsapp som kommer med diagnosförslag genererade av en medicinsk A.I. Hoppas det kan minska oron!

Svar på tråden Risk för TBE efter fästingbett - orolig