• Anonymousbossen

    Tjejen dolt herpes

    Hej.

    Skulle rensa ett skåp hemma och hittade(lååångt in och väl dolt) herpesmedicin, utskrivet till min sambo för en månad sedan. Fast från en läkare i USA...

    Tankar om varför hon dolt det? Vi har varit tillsammans i två år och har hus, hund och barn..

    O nej, inte frågat henne än. Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det.

    Mvh

  • Svar på tråden Tjejen dolt herpes
  • Anonym (K)

    Ni lärde inte känna varandra innan ni stressade på med villa vovve och barn. Kanske hon tycker att det är onödigt att nämna det nu när ni ändå har ett liv ihop.

  • Anonymousbossen

    Jag vill ju tycka att vi gjorde det. Därför tänker jag ju det värsta just nu...

  • Anonym (olika)
    Anonymousbossen skrev 2019-06-24 10:53:08 följande:

    Hej.

    Skulle rensa ett skåp hemma och hittade(lååångt in och väl dolt) herpesmedicin, utskrivet till min sambo för en månad sedan. Fast från en läkare i USA...

    Tankar om varför hon dolt det? Vi har varit tillsammans i två år och har hus, hund och barn..

    O nej, inte frågat henne än. Vet inte riktigt hur jag ska ta upp det.

    Mvh


    Jag har i livet haft några få utbrott av herpes i munnen. Inget jag tagit upp med min sambo då jag inte haft något utbrott när vi varit tillsammans och mun herpes är såpass vanligt. 

    Om det däremot handlar om könsherpes så är det ju lite värre då det både kan vara smärtsammare, samt en smitta av sånt kan ge diverse andra lite värre problem. Har en bekant som har könsherpes och hon vägrar att berätta det, detta trotts att hon även vägrar kondom (ja jag vet... jag har försökt prata med henne men inte ens två aborter, ett gäng omgångar av klamydia och ett brev om att ett gammal ex hade HIV (hon testade dock negativt) har fått henne att fatta hur oansvarigt det är... Hennes ex gjorde slut när han helt plötsligt fick könsherpes och fick veta att hon vetat hela tiden att hon hade det men bara inte velat berätta för honom...)


    Så munherpes tycker jag inte det är så konstigt om din tjej varit tyst, kan i vissa fall gå flera år mellan utbrotten (jag tex har inte haft något på 7 år nu...) men då könsherpes kan vara dolt så det inte syns så är det mycket svårare att ha koll på!

  • Anonym (Hm)
    Anonym (olika) skrev 2019-06-24 13:39:11 följande:

    Jag har i livet haft några få utbrott av herpes i munnen. Inget jag tagit upp med min sambo då jag inte haft något utbrott när vi varit tillsammans och mun herpes är såpass vanligt. 

    Om det däremot handlar om könsherpes så är det ju lite värre då det både kan vara smärtsammare, samt en smitta av sånt kan ge diverse andra lite värre problem. Har en bekant som har könsherpes och hon vägrar att berätta det, detta trotts att hon även vägrar kondom (ja jag vet... jag har försökt prata med henne men inte ens två aborter, ett gäng omgångar av klamydia och ett brev om att ett gammal ex hade HIV (hon testade dock negativt) har fått henne att fatta hur oansvarigt det är... Hennes ex gjorde slut när han helt plötsligt fick könsherpes och fick veta att hon vetat hela tiden att hon hade det men bara inte velat berätta för honom...)

    Så munherpes tycker jag inte det är så konstigt om din tjej varit tyst, kan i vissa fall gå flera år mellan utbrotten (jag tex har inte haft något på 7 år nu...) men då könsherpes kan vara dolt så det inte syns så är det mycket svårare att ha koll på!


    Fast kondom är inte ett bra skydd mot herpes eftersom blåsorna sitter utanpå..
  • Anonym (olika)
    Anonym (Hm) skrev 2019-06-24 13:41:42 följande:
    Fast kondom är inte ett bra skydd mot herpes eftersom blåsorna sitter utanpå..
    Inte bara... min bekanta har berättat att i hennes fall sitter de på insidan och syns inte, och i de fallen skulle en kondom göra stor skillnad. Men framförallt handlar det väl om att låta sin sexpartner själv avgöra om hen vill riskera något.
  • Tom Araya
    Anonym (olika) skrev 2019-06-24 13:39:11 följande:

    Jag har i livet haft några få utbrott av herpes i munnen. Inget jag tagit upp med min sambo då jag inte haft något utbrott när vi varit tillsammans och mun herpes är såpass vanligt. 

    Om det däremot handlar om könsherpes så är det ju lite värre då det både kan vara smärtsammare, samt en smitta av sånt kan ge diverse andra lite värre problem. Har en bekant som har könsherpes och hon vägrar att berätta det, detta trotts att hon även vägrar kondom (ja jag vet... jag har försökt prata med henne men inte ens två aborter, ett gäng omgångar av klamydia och ett brev om att ett gammal ex hade HIV (hon testade dock negativt) har fått henne att fatta hur oansvarigt det är... Hennes ex gjorde slut när han helt plötsligt fick könsherpes och fick veta att hon vetat hela tiden att hon hade det men bara inte velat berätta för honom...)


    Så munherpes tycker jag inte det är så konstigt om din tjej varit tyst, kan i vissa fall gå flera år mellan utbrotten (jag tex har inte haft något på 7 år nu...) men då könsherpes kan vara dolt så det inte syns så är det mycket svårare att ha koll på!


    ...och du tycker att du har skäl till att dölja detta för en partner, fast det kan smitta?
Svar på tråden Tjejen dolt herpes