• Skrollan16

    3:e barn eller ej

    hej

    Nu orkar jag snart inte fundera mer hihi . Har två barn 7 och 13. Längtar så efter en liten men samtidigt skrämmer det mig. Skrämmer mig o aldrig få uppleva det där underbar igen jag älskade småbarnsåren o samtidigt är jag livrädd att inte hinna med mina stora. Jag har två killar o det känns överlag som de är mer självständiga än flickor. Ge mig för o nackdelar. Pappan vill men har eget företag o jag vet att mer ansvar vilar på mig då han har mycket till o från. Antar att fler ställt sig frågan? Hur blev det? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden 3:e barn eller ej
  • Anonym (Lilla)

    Gravid med sladdis nu och velade precis som du. Det har gått upp och ner men grundkänslan är att vi inte kommer att ångra ett tredje barn. Vi ser alla fram emot att träffa lillebror som är här i oktober. Det finns både för- och nackdelar med allt, så även detta. Men när jag är gammal och grå kommer jag INTE se tillbaka på mitt luv och ångra att vi fick en sladdis.

  • Anonym (Lilla)

    Gravid med sladdis nu och velade precis som du. Det har gått upp och ner men grundkänslan är att vi inte kommer att ångra ett tredje barn. Vi ser alla fram emot att träffa lillebror som är här i oktober. Det finns både för- och nackdelar med allt, så även detta. Men när jag är gammal och grå kommer jag INTE se tillbaka på mitt luv och ångra att vi fick en sladdis.

  • Skrollan16

    Då känner vi precis lika, hur gamla är dina barn nu? Vår stora kille vill absolut inte ha fler syskon. Han var 5år när lillebror kom o han tyckte det var jobbigt. Nu har de jättekul ihop ibland men är oxå världens ovänner ibland. Känns så tråkigt att han känner så o få dåligt samvete när jag tänker o dessa banor. Vi är 3syskon o jag önskar ibland att mamma o papp haft mer tid med oss o jag är rädd för att inte hinna med. Samtidigt skrämmer det mig att de redan börjar bli så självständiga. Kanske är det så att killar i många fall blir lite mer självständiga även som stora? Men när jag ser en liten är ja otroligt rädd att jag ångrar mig .

  • Anonym (555)

    Min vän väninna skaffade en trea, en sladdis.

    Gossen har en svår sjukdom.som påverkar o begränsar hela deras familj.

    Jag skulle ropa ihjäl mig för att vara med om samma sak. Speciellt när jag har fått två friska barn redan.

  • Skrollan16

    Hmm det är ju alltid skrämmande om barnet inte är friskt. Det måste man ju ställa sig in på, men man får ändå se att de allra flesta graviditeter går bra????Finns så oxå bra kontroller redan tidigt i graviditeten, velar om helt andra saker????

  • Lilyje

    Dina stora är såpass stora att dom är mer självgående och kräver inte samma uppmärksamhet.

    Så frågan är ju om du vill börja om från början med en liten, kanske vänta ytterligare 16-20 år innan du och maken får ?egentid? på så vis att ni kan boka resa en månad utan att ta hänsyn till barn som bor hemma.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Skrollan16

    Japp så resonerar jag oxå samtidigt som jag vet att våda han o jag är barnkära. Går varje dag med en liten sorg över att de bara blir större o större. Vill inte att den tiden ska ta slut samtidigt som jag njuter av egentid. Ja ni hör ju, får ingen ordning på tankarna?

  • Anonym (Lilla)

    Våra stora barn är snart 12 och 7 år. Vår stora tjej blev först ledsen och kanske lite chockad över att få ett syskon till, men nu har båda landat i att de ser fram emot lillebrors ankomst. Vi har rest mycket och upplevt saker som familj och det är en sorg för oss just nu, att allt sådant kommer att vara pausat under några år. Min egentid kommer jag också att sakna men jag tror och vet att storasyskonen kommer kunna hjälpa till mycket, vilket i sin tur möjliggör matlagning, en dusch etc :)

  • Babymama
    Anonym (555) skrev 2019-06-24 22:35:35 följande:

    Min vän väninna skaffade en trea, en sladdis.

    Gossen har en svår sjukdom.som påverkar o begränsar hela deras familj.

    Jag skulle ropa ihjäl mig för att vara med om samma sak. Speciellt när jag har fått två friska barn redan.


    Om man ska tänka så så kan man ju inte skaffa barn överhuvudtaget. Dina två friska barn kan drabbas av exempelvis meningit imorgon och bli allvarligt hjärnskadade. Eller så cyklar en omkull utan hjälm och blir rullstolsbunden. Eller får diabetes typ 1.Bara för att de är friska idag betyder tyvärr inte att de är friska imorgon. Risken att en bebis i magen blir sjuk är inte mycket större än att ett barn utanför magen blir sjuk.

    Jag fattar inte alls resonemanget att man inte bör skaffa fler barn för att det nya barnet ev kan bli sjukt. Det kan ju alla andra familjemedlemmar också! Precis när som helst.
  • Skrollan16
    Anonym (Lilla) skrev 2019-06-25 09:05:57 följande:

    Våra stora barn är snart 12 och 7 år. Vår stora tjej blev först ledsen och kanske lite chockad över att få ett syskon till, men nu har båda landat i att de ser fram emot lillebrors ankomst. Vi har rest mycket och upplevt saker som familj och det är en sorg för oss just nu, att allt sådant kommer att vara pausat under några år. Min egentid kommer jag också att sakna men jag tror och vet att storasyskonen kommer kunna hjälpa till mycket, vilket i sin tur möjliggör matlagning, en dusch etc :)


    Var er Lill planerad???
Svar på tråden 3:e barn eller ej