• Anonym (Uppgiven)

    Har inte råd att vara sjuk- ska det vara välfärd?

    För en månad sen blev jag dödssjuk och fick ligga isolerad i ett rum på sjukhus i två veckor.

    När jag äntligen blev utskriven var min kropp förtvinad. Jag kunde knappt gå ens. Blev heltidssjukskriven i två veckor till men är långt ifrån bra ännu. Mina värden är fortfarande fel och kroppen orkar inget.

    Igår var min första arbetsdag och jag fick verkligen kämpa mig igenom de 4h som det var sagt jag skulle klara. Sen kommer jag hem och läser min lönespecifikation. 8000kr från jobb och fsk!! Hur i helvete ska man klara sig på den lönen???

    Vad ska man göra?

    Jag äger min bostadsrätt och jag äger min bil så jag kan knappast gå till socialen väl?

    Jag skilde mig för två år sedan och lämnade kvar allt jag hade för att komma ifrån snabbt. Jag har därför inget av värde att sälja.

    Hur kan Sverige vara stolt över sin välfärd när jag kommer att hamna hos fogden för att jag blivit sjuk?

    Vad gör man?? Vad händer om jag avbryter min arbetsträning (ska trappa upp arbetet under 4v)? Då kommer ändå bara en del av lönen nästa månad eller?

  • Svar på tråden Har inte råd att vara sjuk- ska det vara välfärd?
  • Anonym (Vera)

    Får du inget från FK? Har du någon du kan låna från? Visst kan du gå till soc, men du kan få avslag. Alla har rätt att ansöka.

  • Pierott

    Ni som tycker det låter lite. När jag var sjukskriven 6veckor fick jag ut 14 som skulle fördelas på två månader. Tack o lov hade jag sparande, man har helt enkelt inte råd att vara sjuk i Sverige.

  • Alexi

    Bruttoersättningen för sjukpenningen ligger på ca 25 000 kr per månad för den som tjänar över taket.

    Vad är din normala lön?

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Vera) skrev 2019-06-25 09:13:04 följande:

    Får du inget från FK? Har du någon du kan låna från? Visst kan du gå till soc, men du kan få avslag. Alla har rätt att ansöka.


    Jag fick 4000kr från fsk förra veckan. De gick åt direkt till att betala inkasso som kommit under sjukhusvistelsen. Och nu får jag 8000kr från jobb. Sen kommer nästa utbetalning från fsk i slutet på nästa månad.

    Jag kan inte låna av någon. Har ingen nära vän. Mina föräldrar har kanske pengar men min mamma lägger sig i för mycket och kommer bli arg för inkasso och ev fogdekostander. Jag har ångest tillräckligt.
  • Anonym (Uppgiven)
    Bunny on speed skrev 2019-06-25 09:16:34 följande:

    Det låter hemskt lite. Vad är din grundlön?


    Jag jobbar oregelbundna tider och har mycket ob och helg. I snitt får jag ut normalt 24.000kr därför blev jag chockad av att bara få 8000kr men och andra sidan så har jag inte satt min fot på arbetsplatsen på en hel månad så det kanske stämmer?
  • Alexi
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-06-25 09:23:55 följande:

    Jag jobbar oregelbundna tider och har mycket ob och helg. I snitt får jag ut normalt 24.000kr därför blev jag chockad av att bara få 8000kr men och andra sidan så har jag inte satt min fot på arbetsplatsen på en hel månad så det kanske stämmer?


    Har du lämnat in rätt underlag för din SGI då? Dvs all ob osv?

    Men har du netto 24000 ligger väl din grundlön över taket och totalen borde bli mer.
  • Kjell2
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-06-25 09:23:55 följande:
    Jag jobbar oregelbundna tider och har mycket ob och helg. I snitt får jag ut normalt 24.000kr därför blev jag chockad av att bara få 8000kr men och andra sidan så har jag inte satt min fot på arbetsplatsen på en hel månad så det kanske stämmer?
    Vad har du för SGI? Kolla med fsk. 


  • Twinmom13

    Behöver du berätta vilka räkningar du har om du ska låna pengar?

    Fråga din arbetsgivare om förskott alternativt att få ut semesterdagar i pengar.

    Ring dina leverantörer/ inkasso och förklara läget och be om anstånd alternativt delbetalning. De allra flesta är förstående och har sällan problem med detta bara man hör av sig (och sen håller det man kommit överens om)

  • Bunny on speed
    Pierott skrev 2019-06-25 09:18:50 följande:

    Ni som tycker det låter lite. När jag var sjukskriven 6veckor fick jag ut 14 som skulle fördelas på två månader. Tack o lov hade jag sparande, man har helt enkelt inte råd att vara sjuk i Sverige.


    Jag fick ca 9500 för 18 dagar

    Ts skrev ju jobb och fsk, så frågan är ju hur många dagar som var vad
    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Har inte råd att vara sjuk- ska det vara välfärd?