• Anonym (Kvinna36)

    Våga pröva BDSM

    Jag har länge fantiserat om sex med egenskaper av BDSM. Trots det har jag aldrig vågat pröva på det. All information om det (bloggar, artiklar mm.) låter bara skrämmande och kan inte se mig i den situation de beskriver. Jag har aldrig vågat avslöja det till någon jag varit tillsammans med eller söka redan på en främling som kunde visa mig grunderna.

    Nu är jag singel och hittade via en dejtnings app en person som söker en ny sub. Beslöt mig för att det är dags att våga pröva på något nytt i mitt liv. Han har via meddelanden förklarat en hel del saker åt mig och jag har försökt svara ärligt och öppet om allt jag gillar och vad jag inte vågar. Flera gånger har jag blivit överaskad över saker jag inte kännt till från tidigare. Det har även uppstått några missförstånd för att min oerfarnhet gör att jag inte alltid förstått vad han menat. Varje gång har det dock snabbt rett ut sig när jag bara tagit modet till mig att ställa frågor fast jag undrar hur många goda skratt han fått i andra ändan.

    Vi har inte ännu träffats men det är nästa steg. Jag är väldigt nervös över tanken men jag tvekar inte på mitt beslut. Det känns tryggt och jag upplever att vad jag än på riktigt sedan känner och tänker om saker så kommer han att ta det i beaktande och det är okej. 

    Min fråga är om det finns någon här som prövat och som kan ge mig några råd? Som jag skrev har det redan skett missförstånd för att jag inte känner till grundläggande saker. Finns det något som det lönar sig för mig att tänka på? Något som det lönar sig för mig att diskutera med honom på förhand? Vi har förstås gått genom en hel del saker redan men när man inte har erfarenhet av något är det ganska svårt att på förhand ta i beaktande allt.

  • Svar på tråden Våga pröva BDSM
  • HasseA

    Jag skulle nog vilja säga att med tanke på att BDSM-begreppet innefattar så otroligt mycket, men verkligen inte behöver innefatta allt för alla, så är det nog bra om du pekar lite grann åt vilket håll ni diskuterar.

    Ska han förnedra dig, smiska dig blå, bara ge dig lite kul order, binda dig, ska ni köra rollspel, ska han dunka på dig fast du skriker nej, ska han låna ut dig till andra, ska ni klä er i lack och läder och gå ut på klubb, eller vad...?


  • Anonym (mm)

    Du gör ju som du vill, men jag personligen hade hellre utforskat det tillsammans med någon som redan är min partner eller någon jag legat med flera gånger och känner någorlunda väl. Och då hade jag velat börja med en mild version av bdsm, och kanske t.o.m. testat byta roller för att testa på det också. Jag tycker att det låter lite läbbigt att träffa en främling som söker en undergiven och som redan är erfaren. Han kommer att ha trippel makt över dig, dels som den dominante, dels som den erfarne och dels som den fysiskt starkare. Känns som att det finns viss risk att han kan komma att utnyttja det maktöverläget. Men så är väl jag lite paranoid när det kommer till sådana saker också, p.g.a. dåliga erfarenheter. 

  • kire

    Har mycket erfarenhet av BDSM i rollen som Dom. För vissa är det mer än sex, det är något som hänger med dem i alla aspekter av en relation. För mig är det mer något som hänger ihop med min sexualitet. Vad är det för dig, något du sexuellt vill utforska eller mer? Min erfarenhet är att många som söker en sub söker någon där t.ex. begreppet lydnad inte bara är en "kink" att utforska sexuellt, det ska "tränas" även utanför det sexuella. Det är en väldigt viktig grundläggande fråga att reda ut, vad det är för dig.

    En självklarhet som jag (ur mitt perspektiv) tycker du ska tänka på är också på vems villkor. Att utforska och "träna" en sub, speciellt någon som är ny och nyfiken måste ske på dina villkor, inte tvärtom. Där är det många s.k. Dom som ser det tvärtom. 

    Finns mycket mer att säga om det hela men börja här. Vill du veta mer så fråga på.

  • Anonym (Kvinna36)
    HasseA skrev 2019-06-27 10:26:44 följande:

    Jag skulle nog vilja säga att med tanke på att BDSM-begreppet innefattar så otroligt mycket, men verkligen inte behöver innefatta allt för alla, så är det nog bra om du pekar lite grann åt vilket håll ni diskuterar.

    Ska han förnedra dig, smiska dig blå, bara ge dig lite kul order, binda dig, ska ni köra rollspel, ska han dunka på dig fast du skriker nej, ska han låna ut dig till andra, ska ni klä er i lack och läder och gå ut på klubb, eller vad...?


    Jag läste en hel del på nätet om ämnet för att förstå vad allt det här kan bestå av. Utgående från det skrev jag en lista åt honom var gränsen för mig går inom varje område just nu. Listan gjorde jag för min egen skull men även för att se hur villig han är att göra kompromisser för en nybörjare. Samtidigt fick jag en hel del information om hur han ser på de olika aspekterna.

    Kortfattat lade jag följande: 
     - Smärta: inget som på riktigt gör sjukt. Får vara redskap med som kan orsaka smärta och de kan man lätt använda men i så fall mjukt och mest som hot om vad som kunde hända. Lade också till att för mig är det viktigt att sex aldrig orsakar smärta.
    - Förnedring: Inget överdrivet. För mig känns redan att lyda hur jag skall klä av mig, i vilken ställning jag skall vara och vad jag får säga som förnedring. 
    - Regler: vi går genom alla regler på förhand och han låter mig fundera och ställa frågor så jag förstår vad de innebär i praktiken. Inget kommer i sista stund när jag är hos honom.
    - Bondage: Är okej men inget som lägger mig i obekväma ställningar eller gör ont. 

    Sedan lade jag på allt lite exempel på vad jag menade för de flesta saker här är tolkningsbara. Inget som på riktigt gör sjukt kan till exempel variera ganska mycket från person till person. 

    Det där med kläder hade jag inte tänkt på. Tack för tipset! Måst fråga honom om det.

    Jag antog att det inte var frågan om rollspel när han förklara hur han tänkte vår första gång. Alltså delajter har han inte gett stora drag. För säkerhets skull tänker jag ändå fråga honom hur han ser på saken. 

    Det kommer bara att vara jag och han. Inga andra inblandade. Det har vi pratat om.

    Tack för tipsen! Här kom några saker som jag inte ännu tagit i beaktande. Glad
  • Anonym (Kvinna36)
    Anonym (mm) skrev 2019-06-27 10:32:17 följande:

    Du gör ju som du vill, men jag personligen hade hellre utforskat det tillsammans med någon som redan är min partner eller någon jag legat med flera gånger och känner någorlunda väl. Och då hade jag velat börja med en mild version av bdsm, och kanske t.o.m. testat byta roller för att testa på det också. Jag tycker att det låter lite läbbigt att träffa en främling som söker en undergiven och som redan är erfaren. Han kommer att ha trippel makt över dig, dels som den dominante, dels som den erfarne och dels som den fysiskt starkare. Känns som att det finns viss risk att han kan komma att utnyttja det maktöverläget. Men så är väl jag lite paranoid när det kommer till sådana saker också, p.g.a. dåliga erfarenheter. 


    Jag har prövat utforksa nytt med någon jag känner men det lyckas aldrig för mig. Jag vet inte varför. Av någon orsak har jag väldigt svårt att visa de här sidorna av mig för någon som jag bryr mig. Det känns bättre att visa dem för någon som jag aldrig behöver träffa igen om jag inte vill.
  • Anonym (Kvinna36)
    kire skrev 2019-06-27 11:05:30 följande:

    Har mycket erfarenhet av BDSM i rollen som Dom. För vissa är det mer än sex, det är något som hänger med dem i alla aspekter av en relation. För mig är det mer något som hänger ihop med min sexualitet. Vad är det för dig, något du sexuellt vill utforska eller mer? Min erfarenhet är att många som söker en sub söker någon där t.ex. begreppet lydnad inte bara är en "kink" att utforska sexuellt, det ska "tränas" även utanför det sexuella. Det är en väldigt viktig grundläggande fråga att reda ut, vad det är för dig.

    En självklarhet som jag (ur mitt perspektiv) tycker du ska tänka på är också på vems villkor. Att utforska och "träna" en sub, speciellt någon som är ny och nyfiken måste ske på dina villkor, inte tvärtom. Där är det många s.k. Dom som ser det tvärtom. 

    Finns mycket mer att säga om det hela men börja här. Vill du veta mer så fråga på.


    Det här är faktiskt en sak som jag aldrig fattat innan jag började läsa upp om ämnet. Jag trodde det alltid hade med sex att göra och det var något man inte för utanför sovrummet. Helt klart är det inte så Glad

    Jag har i alla fall i mitt eget tycke försökt tydligt föra fram att detta är en sak jag vill pröva på och att jag inte har en aning hur jag reagerar på det i verkligheten. Enligt honom själv har han erfarenhet av nybörjare som vill pröva på detta och han har inget emot att ändra det där efter. 

    För honom är det tydligen ändå mera än bara sex. Han vill att jag följer vissa regler även när vi inte träffas. Hur djupt det går vet jag inte ännu och helt ärligt vet jag inte vad allt det kan innebära. 

    Jag satt ett tidigare inlägg där jag kortfattat beskrev vilka saker jag diskuterat med honom och var jag lagt gränser. Lägg gärna ett inlägg om du märker att jag inte tagit i beaktande något som kan vara viktigt att diskutera på förhand.
  • kire
    Anonym (Kvinna36) skrev 2019-06-27 11:16:11 följande:
    Det här är faktiskt en sak som jag aldrig fattat innan jag började läsa upp om ämnet. Jag trodde det alltid hade med sex att göra och det var något man inte för utanför sovrummet. Helt klart är det inte så Glad

    Jag har i alla fall i mitt eget tycke försökt tydligt föra fram att detta är en sak jag vill pröva på och att jag inte har en aning hur jag reagerar på det i verkligheten. Enligt honom själv har han erfarenhet av nybörjare som vill pröva på detta och han har inget emot att ändra det där efter. 

    För honom är det tydligen ändå mera än bara sex. Han vill att jag följer vissa regler även när vi inte träffas. Hur djupt det går vet jag inte ännu och helt ärligt vet jag inte vad allt det kan innebära. 

    Jag satt ett tidigare inlägg där jag kortfattat beskrev vilka saker jag diskuterat med honom och var jag lagt gränser. Lägg gärna ett inlägg om du märker att jag inte tagit i beaktande något som kan vara viktigt att diskutera på förhand.
    Mitt råd är till att börja med kanske ännu lite mer grundläggande, det är oerhört viktigt att ni är på samma våglängd, t.ex. detta med hur långt din "lydnad" som sub sträcker sig. Vill du släppa in det i andra aspekter av ditt liv än det sexuella?

    Själv njuter jag och har oerhört mycket utbyte av BDSM sexuellt men det känns mest väldigt komplicerat som något man tar det vidare ut i det "vanliga" livet. Vad vill du, utforska en sexuell sida eller är du nyfiken på det som livsstil?

    MIN syn på det är att man inte ska behöva långa listor, en träff med en ny sub  utgår alltid helt från henne. Att försiktigt börja leka med begreppet "maktförskjutning" d.v.s. ta kontrollen. Få henne att bara ta emot, "släppa taget". Smärta, piskor, rep etc. är sekundärt, sånt som över tid kan användas för att ta fram reaktioner i dig. Ett medel, aldrig ett mål i sig och aldrig något jag plockar fram i början. Då räcker det gott med röst, fingrar, tunga, händer, kuk. 

    Sen, rent spontant - bondage är inget du ska syssla med ihop med någon du inte känner och litar på till 100%. Jag kanske har helt fel och alla människor är olika i sina "kinks" så klart men jag får intrycket, känslan av att ni inte helt är på samma våglängd i vad ni söker och förväntar er.
  • Anonym (Kvinna36)
    kire skrev 2019-06-27 11:44:32 följande:
    Mitt råd är till att börja med kanske ännu lite mer grundläggande, det är oerhört viktigt att ni är på samma våglängd, t.ex. detta med hur långt din "lydnad" som sub sträcker sig. Vill du släppa in det i andra aspekter av ditt liv än det sexuella?

    Själv njuter jag och har oerhört mycket utbyte av BDSM sexuellt men det känns mest väldigt komplicerat som något man tar det vidare ut i det "vanliga" livet. Vad vill du, utforska en sexuell sida eller är du nyfiken på det som livsstil?

    MIN syn på det är att man inte ska behöva långa listor, en träff med en ny sub  utgår alltid helt från henne. Att försiktigt börja leka med begreppet "maktförskjutning" d.v.s. ta kontrollen. Få henne att bara ta emot, "släppa taget". Smärta, piskor, rep etc. är sekundärt, sånt som över tid kan användas för att ta fram reaktioner i dig. Ett medel, aldrig ett mål i sig och aldrig något jag plockar fram i början. Då räcker det gott med röst, fingrar, tunga, händer, kuk. 

    Sen, rent spontant - bondage är inget du ska syssla med ihop med någon du inte känner och litar på till 100%. Jag kanske har helt fel och alla människor är olika i sina "kinks" så klart men jag får intrycket, känslan av att ni inte helt är på samma våglängd i vad ni söker och förväntar er.
    Jag är nyfiken på den sexuella sidan. Har på något sätt svårt att se det som en livsstil. I och för sig skall man aldrig säga aldrig men just nu vill jag bara prova den andra delen. De regler som nu finns har att göra med kommunikationen och den delen tänkte jag pröva bara för att se vad det i praktiken innebär.

    Han frågade mig vad jag är ute efter och hur jag ser på det här. Det var då jag läste på nätet och gjorde en lista mest åt mig själv för att uppfatta vad det är frågan om och vad det egentligen är jag ger mig in på. Listan skickade jag sedan åt honom för att se hur han ser på saken. Kanske mest i ett försök att kolla på vilken våglängd han är. Efter diskussioneran om ämnet har jag fått ett intrycket av att första gången är mycket försiktig och går efter vad jag är färdig för. Alltså inte nödvändigt efter listan. 

    Bondage är något jag verkligen vill pröva på i något skede men där har du säkert rätt. Att pröva det med någon jag inte litar på fullt är knappast en bra idé. Det kan gå mycket fel när situationen annars också är helt ny. 

    Jag har också blivit lite orolig för om vi är på samma våglängd. Fast han förstående och har ett trevligt sätt att prata om de här sakerna är det vissa ordval och sådant som fått mig att undra ifall vi trots allt ser på saker väldigt olika fast vi pratat om det och verkar vara överens. Det är en orsak att jag fråga här på forumet. Jag försökte hitta ny synvinkel på ämnet. 
  • HasseA
    Anonym (Kvinna36) skrev 2019-06-27 16:26:14 följande:
    Bondage är något jag verkligen vill pröva på i något skede men där har du säkert rätt. Att pröva det med någon jag inte litar på fullt är knappast en bra idé. Det kan gå mycket fel när situationen annars också är helt ny. 

    Jag har också blivit lite orolig för om vi är på samma våglängd. Fast han förstående och har ett trevligt sätt att prata om de här sakerna är det vissa ordval och sådant som fått mig att undra ifall vi trots allt ser på saker väldigt olika fast vi pratat om det och verkar vara överens. Det är en orsak att jag fråga här på forumet. Jag försökte hitta ny synvinkel på ämnet. 
    Rent allmänt tror jag att förtroende är oerhört viktigt - inte bara vid bondage, men kanske särskilt då. En del av BDSM-grejen, vid dominans, är att känna av var den andras gräns är, och kanske, ibland, tänja aningen på dessa gränser. Tex om man är ganska övertygad om att hon egentligen vill, men inte riktigt vågar (som att man säger åt henne att vara naken under klänningen när man går en promenad - något hon aldrig skulle gjort själv, och går med på, och är glad i efterhand för att hon gjorde). Eller om hon gillar att bli dragen lite i bröstvårtorna, att man då testar att tänja lite grann på var gränsen går, för att se om det blir ännu bättre. Då är tilliten väldigt viktig, hon får ju inte vara det minsta rädd för att man kommer göra "för mycket", av något. bara några exempel, för att få igång dina tankar.

    Jag blir lite fundersam när du skriver att du blir mest typ rädd av att läsa på bloggar, och att du inte kan se dig i de situationerna, men att du fortfarande är sugen på att pröva. Och jag har ännu inte fått någon kläm på vad du är ute efter. "Den sexuella sidan" - jo, visst, okej. Men även den kan ju vara 100 olika saker.

    Är du nyfiken på att testa smisk? I så fall, varför?

    Är du nyfiken på att testa bondage? Ja - men varför? Vad ska han då göra med dig? Fotografera, smeka, knulla? Vilka sensationer är du ute efter? Utsattheten? Att vara oförmögen att protestera? Att slippa, och inte kunna, göra något alls, utan bara ta emot? Att känna att "Gör vad du vill med mig - bara ta mig!".

    Är du nyfiken på dominans? I så fall hur? Att han ger dig uppdrag "Åk till IKEA i en tunn blus utan bh, var där i minst 20 minuter, skicka mig ett foto."? Eller av stilen "Lägg dig naken på rygg framför TVn, med särade ben, under tiden jag ser på nyheterna.". Eller annat? Kommer du vilja säga "Tack, herrn" efter att du tex tillåts komma, eller är tanken bara skrattretande?

    Jag skulle vilja få några exempel på vad du liksom är ute efter, i ett första skede. 
Svar på tråden Våga pröva BDSM