• SanAnnd

    Jätte osäker

    Hej!

    Jag är i mitten av v 9 snart. Det är första gången jag är gravid och har inga erfarenheter. För tre dagar sedan kom det lite torkat blod men jag hade inte ont någonstans i magen. Men nästa dag fick jag mensvärk, såpass att jag tog ett par alvedon och så blev det bättre men hade fortfarande också små små bruna flytningar sen gårdagen. Nästa dag igen kände jag mig bara lite öm över nedre delen av magen och de bruna flytningarna var nästan borta helt. Men jag blev så orolig att jag ändå ringde 1177. Dem tyckte att jag skulle åka in och kolla för säkerhetens skull eftersom jag ändå hade haft mensvärk också.

    Väl hos gyn säger hon att hon inte kan se någon hjärnaktivitet. :?( hon sa att jag ligger i riskzonen. Antar att hon menade missfallsrisken. Men allt annat såg bra ut och hon sa att fostret stämde i storlek i den vecka jag är i, om jag förstod henne rätt.

    Hon sa inte att fostret är dött, men hon ville att jag skulle göra VUL om en vecka igen. Hon sa att då måste hjärtat slå.

    Vet någon om detta är ett garanterat missfall? Eller vet någon om det fortfarande finns chans att fostrets hjärta kan börja slå och är friskt och klarar sig?

  • Svar på tråden Jätte osäker
  • Anonym (Ä)

    Finns det inga hjärtslag i v.9 så är det ju tyvärr kört. Det skulle väl teoretiskt kunna vara så att hon missat de på ultraljudet men jag har svårt att se det faktiskt, det är väldigt tydligt även om man inte är utbildad i det eller ens sett det tidigare.

  • SanAnnd

    Tyvärr tror jag inte det :( det lät på gynekologen som att fostret var i rätt storlek för vecka 9. Annars är fostret väl egentligen 7 veckor om man tar bort dem där två första medräknade veckorna innan man faktiskt är gravid. Men jag vet ärligt inte om man kan räkna så?

  • Anonymkvinna88

    Hej!

    jag är i vecka 7+1 och hade de första veckorna väldigt ont i brösten och uppsvälld mage. nu är jag superrädd för missfall då jag inte har ont i brösten och mer känner mig allmänt trött och hängig. men har inte blödit eller så så undrar om ni vet om man alltid känner ett missfall? eller hur vet jag om jag fått missfall eller inte? har försökt att läsa och har förstått att ett graviditetstest exempelvis inte är tillförlitligt då det kan ta lång tid för kroppen att reducera blodvärdena som gör att pluset visas.

    vad säger ni? någon som vet om man alltid känner/vet att man får missfall eller kan det ske utan att jag vet om det?

  • Anonym (bm)
    SanAnnd skrev 2019-06-29 15:26:22 följande:

    Tyvärr tror jag inte det :( det lät på gynekologen som att fostret var i rätt storlek för vecka 9. Annars är fostret väl egentligen 7 veckor om man tar bort dem där två första medräknade veckorna innan man faktiskt är gravid. Men jag vet ärligt inte om man kan räkna så?


    Nej, man räknar alltid fostrets storlek från senaste mens, även om fostret faktiskt inte finns då. Foster utan hjärtaktivitet är dessvärre inget levande foster. 
  • Idaa86

    Så länge du inte blöder eller har ont så är det nog ingen fara. Symtom kan komma och gå hela tiden utav egen erfarenhet. Vid mitt MA i v 13 så hade alla symtom försvunnit samt att jag hade bruna flytningar till och från. Försök att ta det lugnt och lita på din kropp - inte alltid så lätt jag vet.

    Lycka till!

Svar på tråden Jätte osäker