• vcent

    Det nya rökförbudet

    Idag träder det nya förbudet för rökning i kraft. Rökförbudet gäller:

    ? På uteserveringar.

    ? I lokaler där barn och unga vistas regelbundet. Även på skolgårdar och lekplatser på fritidshem och förskolor.

    ? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.

    ? I lokaler för hälso- och sjukvård.

    ? Vid entréer där allmänheten har tillträde. Du får inte röka utanför en affär.

    ? På inhägnade idrottsplatser. Du får inte röka på läktaren, eller vid fotbollsplanen om anläggningen är inhägnad.

    ? Det ska finnas rökfria rum på hotell.

    ? I lokaler avsedda för gemensamt bruk i bostäder eller inrättningar med särskild vård eller service.

    ? Kommuner kan sedan tidigare införa lokala rökförbud, med hänvisning till ordningsstadgan. Flera kommuner har exempelvis infört rökförbud på allmänna badstränder.

    I grunden är det jättebra självklart. Det är ju vettiga platser att ha förbud på... men... som vanligt tycker jag det är stora hål i reglerna..

    Man får inte röka på uteserveringar, ok... men får man då stå och hänga på staketet till uteserveringen medan man röker så man fortfarande pratar med sitt sällskap????? eller måste man stå ett visst antal meter ifrån? Jag har nämligen inte hittat någon fakta på detta... finns det ingen regel om det så gör ju förbudet ingen skillnad eftersom det är lagligt att röka där.

    Samma sak gäller detta med skolgårdar och lekplatser tex... hur långt ifrån är isf okej? Kan man då stå vid staketet och puffa rök i barnens ansikte?

    Vid entréer... ja... det är ju också ganska tolkningsbart. Räknas det som att röka utanför entrén när man promenerar förbi den? När räknas det som jag står vid en entré? En meter från dörren eller en kilometer från dörren?

    Får man fimpa utanför i en askkopp om den står vid dörren?

    Som ni ser så finns det lite oklarheter i det hela... men inte bara det... restaurangpersonalen får ju tydligen inte ?schasa? iväg folk som röker på uteserveringen... men samtidigt är det restaurangpersonalens ansvar att ingen röker där... samma sak med entréer till affärer... personalen får inget annat än att säga att man inte får röka där men man kan inte schasa iväg rökaren... vilket då leder till att affärsägaren kan åka på böter då han inte följer sitt ansvar att inte ha rökare i entrén.

    Varför inför sverige lagar som är så otydliga och sedan också svåra att kunna upprätthålla. Senast var det förbudet mot att greja med mobilen när man kör vilket man ändå ser folk gör hela tiden, och sen samtyckeslagen som i slutändan verkar handla om att det krävs ett ja istället för ett nej... fast det är fortfarande lika svårt att bevisa att en våldtäkt har skett... man har ju liksom inte skrivit ett kontrakt som granskats av en jurist etc... det kommer fortfarande vara ord mot ord där...

    Så, vad tycker ni generellt om det nya rökförbudet? Är det för otydligt? Är det onödigt? Är det rent av tramsigt? Är det det bästa som hänt? Kommer det bli skillnad? Kommer det ens följas? Påverkas ni av förbudet? Låt oss höra alla era tankar och åsikter oavsett om ni är för eller emot eller om ni är kluvna. Om ni är rökare, kommer rökförbudet få er att sluta som en del säger? Här finns inga rätt eller fel åsikter!! Bara kör!

  • Svar på tråden Det nya rökförbudet
  • Anonym (SVERIGE i ett nötskal!!!)

    Det är så ogenomtänkt och hysteriskt att jag bara skrattar. Tror ingen kommer ta det på allvar, speciellt inte eftersom ansvaret lämnas till de stackars restaurang och butiksägarna att köra bort och polisanmäla rökarna. Tror nån på allvar att polisen skulle ha tid med sånt och skamligt vore väl det hur vårt samhälle ser ut med alla brott som ligger på hög. Det hade räckt gott och väl med ett förbud mot på matserveringar, perronger osv och att en separat rökdel istället inrättades på sådana ställen..

    Detta kommer att tas lika allvarligt som att gå mot röd gubbe, skrika svordomar mot andra och kommer att bli en lag som faller på sin egen dumhet.

  • sextiotalist

    Som rökare har jag inga problem med att det ska finns rökfria platser. För mig är de flesta ställen som omnämns varit otänkbara att röka även utan förbud.
    På perronger så har det ju, fram tills idag, funnits rörkrutor.
    Det som jag slog mig igår var att man tagit bort askkoppen utanför ICA (och den var inte utanför entrén), trots allt så hamnade majoriteten av fimparna i denna askkopp, nu verkar ju askkopparna försvinna, även på platser där man får röka. Då kommer ju fimparna hamna i än större utsträckning på marken.

    Men jag håller med, lagen är väldigt luddig. Det hade varit bättre om man i lagen hade istället ställt krav på t.ex restauranägare, att de ska garantera att det finns rökfria platser även på uteserveringar.

  • sextiotalist

    Än knepigare är texten "åker du med kollektivtrafik får du inte röka". Hur sjutton ska de kunna reglera detta. Utandningstest eller?

    Att folk luktar rök är kanske inte det trevligaste, men så länge folk få vräka på sig parfymer, ta med sig hundar, inte har tvätttvång eller tandborstningskrav, så får folk lukta och stinka hur mycket de vill.

  • Anonym (vape)

    Detta gäller e cigg med, även utan nikotin har jag för mej.

  • Anonym (Z)

    Tycker den nya lagen är det bästa som hänt på länge. Äntligen slipper man inandas giftiga rökmoln av personer som helt saknar vanligt hyfs. Rökare-ni stinker! Som alla lagar så finns det såklart utrymme ,men nu har näringsindkare, väktare och polis befogenheten att avvisa en förpestare från platsen. Dessutom ger det signaler för nästa generation, och man kan bara hoppas att dom personer som röker idag slutar så snabbt som möjligt, för sin egna skull men också för samhället som får betala för konsekvenserna för deras svaghet. Lagen är helt enkelt ett statement som talar om att det inte längre är lagligt att långsamt döda sina medmänniskor.

  • vcent
    Anonym (vape) skrev 2019-07-01 11:51:11 följande:

    Detta gäller e cigg med, även utan nikotin har jag för mej.


    Japp, det gäller cigarett, cigarr, pipa, e-varianter av dessa, vattenpipa... ja all form av ?rökning/ vapning?.
  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 11:42:36 följande:

    Än knepigare är texten "åker du med kollektivtrafik får du inte röka". Hur sjutton ska de kunna reglera detta. Utandningstest eller?

    Att folk luktar rök är kanske inte det trevligaste, men så länge folk få vräka på sig parfymer, ta med sig hundar, inte har tvätttvång eller tandborstningskrav, så får folk lukta och stinka hur mycket de vill.


    Här ser man tydligt hur cigaretter av flera års rökning påverkar hjärnkapaciteten.Förstår du ärligt inte texten eller försöker du göra dig lustig?
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:20:34 följande:
    Här ser man tydligt hur cigaretter av flera års rökning påverkar hjärnkapaciteten.Förstår du ärligt inte texten eller försöker du göra dig lustig?
    Såklart jag förstår den, men den är knepigt skriven, det är det jag vill ta upp.
    Så detta med hjärnkapaciteten, den ska du inte uttala dig om

  • Anonym (Z)
    sextiotalist skrev 2019-07-01 12:21:57 följande:

    Såklart jag förstår den, men den är knepigt skriven, det är det jag vill ta upp.

    Så detta med hjärnkapaciteten, den ska du inte uttala dig om


    Vad är knepigt med texten menar du?
  • sextiotalist
    Anonym (Z) skrev 2019-07-01 12:23:57 följande:
    Vad är knepigt med texten menar du?
    ? På perronger utomhus. Befinner du dig på resa med kollektivtrafik får du inte röka.
Svar på tråden Det nya rökförbudet