• omgalexwtf

    Ångra att jag tackade ja till gymnasieval vad ska ja gö nu?

    Som rubriken säger.. 

    Sorry om detta är fel ställe att posta

    Jag vill gå på teknik, men kom inte in på det för det inte fanns någon plats för mig, jag har mer än vad som behövs i meritpoäng för att komma in på teknik. Så då tackade jag ja till mitt andrahandsval vilket var El, eller på den hära skolan så heter det It programmet, då det är ett el- och energiprogram med inriktningen Dator- och kommunikationsteknik. 

    Men nu när jag har tackat ja till el, är det för sent att byta program? Kommer jag också kunna byta program när jag väl har börjat gymnasie? Om jag byter till samhälle (vilket var mitt tredje val) måste jag gå om ettan? 

    Den största anledningen till att jag just valde Teknik, och el som andra handsval just på denna skola är för att man kan läsa Japanska som språk där och det är något jag verkligen vill göra, eftersom min största dröm är att flytta till Japan.. Någon som vet vad jag kan göra? 

    Jag är så förvirrad och kan inte bestämma något... 

    Tack i förhand!
  • Svar på tråden Ångra att jag tackade ja till gymnasieval vad ska ja gö nu?
  • Sandraberg

    Har du högre meritvärde än vad som krävs så ska ju en plats gå till dig? Hur kommer det sig att det inte blev så?

  • Anonym (Anonym)

    www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302

    Hur man byter gymnasium. 

    Även om du skulle börja på det gymnasium du kommit in på så brukar det, i mån av plats, gå att byta skola el. program i början av terminen ändå. Om du väljer att hoppa på det programmet du kommit in på och sedan vill byta därifrån så brukar det gå att få hjälp av skolans studie- och yrkesvägledare exempelvis.

Svar på tråden Ångra att jag tackade ja till gymnasieval vad ska ja gö nu?