• E78nilsson

    Ny tjänst på jobbet - gravid?

    Hej allihop!

    Jag vet inte vem jag ska prata med om detta så hoppas på att någon här kanske kan hjälpa mig..

    Jag har jobbat på mitt jobb i ungefär 1 år och 3 månader med samma tjänst, blev inkallad av chefen häromdagen och hon undrade om jag ville ha en ny tjänst. Jag blev överlycklig och sa såklart ja, börjar på den i början på september. Jag och min sambo har dock börjat försöka få vårt första barn. Ska vi fortsätta försöka(bara andra månaden vi försöker) eller måste jag vänta eftersom jag fått en ny tjänst? Ser det dumt ut att komma och säga att jag är gravid så kort tid efter jag fått min tjänst? Vet såklart inte hur lång tid det tar innan vi blir gravida men detta är det enda som snurrar i mitt huvud...

  • Svar på tråden Ny tjänst på jobbet - gravid?
  • Twinmom13

    Nej, ni behöver inte vänta.

    Först och främst så får man inte diskrimineras pga barn el graviditet.

    För det andra, det är ju samma företag, så oavsett behöver du ju vara föräldraledig hos den arbetsgivaren.

    För det tredje, för din skull är det positivt då jag antar att du ökar i lön och därmed också din föräldrapenning.

    För det fjärde vet du inte om du blir gravid denna månad eller om ett år.

    För det femte antar jag att du är i barnafödandeålder och din arbetsgivare vet att du är i en relation utan barn, så dom bör vara medveten om att det är aktuellt.

  • Mima93

    Kör på! Barn är viktigare än jobb och som någon annan skrev så kan det inte vara helt förvånande för arbetsgivaren att en kvinna utan barn och i relation så småningom troligen kommer bli gravid och vara föräldraledig! Dessutom kan det ju dröja innan ni blir gravida.

  • GGN

    Förvarna bör du göra. Det gjorde jag. Fick ändå börja. Hade varit förbannat pinsamt att vara där en månad sen meddela att jag är gravid.

  • E78nilsson

    Tack för era svar! Jag tycker dock inte att där finns någon skyldighet för mig att meddela att vi vill ha barn, för som sagt så kan det ta ett åt och då känns det onödigt att ens berättat för dom att vi vill ha barn tycker jag..

  • Körsbärsdalen
    E78nilsson skrev 2019-07-04 12:08:51 följande:

    Tack för era svar! Jag tycker dock inte att där finns någon skyldighet för mig att meddela att vi vill ha barn, för som sagt så kan det ta ett åt och då känns det onödigt att ens berättat för dom att vi vill ha barn tycker jag..


    Ja, jag hade då inte sagt någonting innan en graviditet var ett faktum (och det gått några månader)
  • GGN
    E78nilsson skrev 2019-07-04 12:08:51 följande:

    Tack för era svar! Jag tycker dock inte att där finns någon skyldighet för mig att meddela att vi vill ha barn, för som sagt så kan det ta ett åt och då känns det onödigt att ens berättat för dom att vi vill ha barn tycker jag..


    Ja, men dåså. Varför frågar du?
Svar på tråden Ny tjänst på jobbet - gravid?