• Smultronmarmelad

    Arv

    Pappa börjar bli till åren och har precis gift om sig med en betydligt yngre fru som såklart nu bott in sig hos honom och antagligen ser fram emot att ärva allt han äger och har (bor dock i hyresrätt).

    Han har två barn, mig och min bror från sitt tidigare äktenskap. Hans nya fru har inga barn.

    Hur funkar det om han går bort? Kan han ha styrt nåt med äktenskapsförord? Finns inte mycket att ärva, om ens nåt ekonomiskt men det finns mycket saker från barndomen och andra släktingar som gått bort som vi såklart vill ärva.

    Har hans fru rätt till nåt? Eller allt? Hälften?

    Hur funkar det?

    (Uppskattar enkla ord för sånt här är krångligt nog ändå =P)

  • Svar på tråden Arv
  • sextiotalist
    Smultronmarmelad skrev 2019-07-04 14:34:42 följande:

    Pappa börjar bli till åren och har precis gift om sig med en betydligt yngre fru som såklart nu bott in sig hos honom och antagligen ser fram emot att ärva allt han äger och har (bor dock i hyresrätt).

    Han har två barn, mig och min bror från sitt tidigare äktenskap. Hans nya fru har inga barn.

    Hur funkar det om han går bort? Kan han ha styrt nåt med äktenskapsförord? Finns inte mycket att ärva, om ens nåt ekonomiskt men det finns mycket saker från barndomen och andra släktingar som gått bort som vi såklart vill ärva.

    Har hans fru rätt till nåt? Eller allt? Hälften?

    Hur funkar det?

    (Uppskattar enkla ord för sånt här är krångligt nog ändå =P)


    Om de är gifta så får de sk giftorätt, dvs när äktenskapet upplöses (vid skilsmässa eller dödsfall) så slås skulder och tillgångar ihop (bådas) och nettot ska delas lika. Om de är gifta har även den överlevande, vid dödsfall, rätt till ett visst antal basbelopp.
    Om han har skrivit testamente, så har ni alltid rätt till er laglott. Bohag, om det inte är något värdefullt, brukar värderas rätt lågt.
    Har han inte skrivit testamente, så har ni rätt till hans giftorätt.
  • enanna

    Ännu enklare:

    Om han dör funkar det ungefär som vid skilsmässa. Allt delas på hälften. Hans hälft ärver hans barn.

    Ett äktenskapsförord kan göra att hon inte får något alls av hans saker, ett testamente kan göra att hon får mera än hälften.

    Ett testamente kan inte göra att ni barn blir helt utan arv.

  • Smultronmarmelad

    Tack!

    Enkelt och bra =D

    Antar jag måste ställa honom frågan, hur man nu gör det bara sådär....


    enanna skrev 2019-07-04 15:04:43 följande:

    Ännu enklare:

    Om han dör funkar det ungefär som vid skilsmässa. Allt delas på hälften. Hans hälft ärver hans barn.

    Ett äktenskapsförord kan göra att hon inte får något alls av hans saker, ett testamente kan göra att hon får mera än hälften.

    Ett testamente kan inte göra att ni barn blir helt utan arv.


Svar på tråden Arv