• Jacksparrow

    Sjuk i flera veckor - onormalt?

    Jag insjuknade midsommarveckan med hög feber som bara smällde till under loppet av ett par timmar med rejäl halsont. Var även yr, hes och hade värk i kroppen. Var hemma en vecka och sov 14-16 h per dygn. Vecka 2 kom och jag fick uppsöka läkare. Hade ett crp på 15 men halsodlingen visade virus och inte bakterier. Blev sjukskriven en vecka med diagnos influensa. Under v 2 kom även hostan, först slem och sedan torr och pipande ihop med en hejdundrande huvudvärk. Efter 2 veckor hemma försvann febern och jag började känna mig bättre så jag Gick och jobbade. Eftee en dag på jobbet hade jag feber igen. Tvingade iväg mig dagen därpå men blev hemskickad runt lunch då jag satt och frossade medan svetten rann om mig. Nu har jag varit hemma nästan en vecka till och febern är borta men utöver det mår jag fortfarande skit. Sitter upp och sover pga torrhostan och kan bara äta flytande föda eftersom halsen fortfarande känns som rakblad, vill helst inte svälja alls. Rösten är något bättre men inte bra. Min tunga är svullen och det hör ont l den när jag pratar. Så fort jag rör mig så svettas jag floder och blir väldigt trött. Äter konstant Alvedon, dricker te, äter kall youghurt med honung, vilar... Men inget hjälper.

    Ska jag börja bli orolig? Tror absolut inte detta är halsfluss men blir rädd när man googlar och får upp strupcancer osv...

    Finns det fler där ute som varit sjuka i 3 veckor eller mer?

  • Svar på tråden Sjuk i flera veckor - onormalt?
  • Praktisk58

    Bättre att doktorn undersöker dig att vi experter ställer diagnos. Gå dit imorgon

  • Anonym (Ja)

    Sjukdomar i luftvägarna blir ofta kvar i fyra fem veckor i min kropp, ibland ännu längre. Det beror på att jag slarvar med min astmamedicin, så varje gång jag blir förkyld går det ner i lungorna. Så ja, väldigt vanligt. Även hört andra astmatiker med samma problem.

  • AniieeHär

    Sommarförkylningar är ett helvete. Det finns till och med vissa vetenskapliga belägg för att förkylningsvirusen som lever runt på sommaren (inte riktigt samma som på vintern) är värre. De är mer seglivade och ställer till med vissa andra eller vanliga men kraftigare symptom.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Jacksparrow
    AniieeHär skrev 2019-07-08 02:10:23 följande:

    Sommarförkylningar är ett helvete. Det finns till och med vissa vetenskapliga belägg för att förkylningsvirusen som lever runt på sommaren (inte riktigt samma som på vintern) är värre. De är mer seglivade och ställer till med vissa andra eller vanliga men kraftigare symptom.


    Aha, det förklarar saken för jag var aldrig varit såhär sjuk och brukar aldrig bara sjuk på sommaren annars. Halsen.är det värsta iom att jag bara kan äta flytande. Känns som något "sitter" djupt ner på ens sidan också. Hoppas på att få göra en ny halsodling och att de hittar bakterier så att man kan få någon hjälp men oddsen är väl inte så stora...
  • 1234568

    Om man först har ett virus med feber, sedan blir frisk/feberfri (som det gått för dig), och febern återkommer igen. Då är det högst sannolikt som så att man fått en bakterie som följdsjukdom till viruset. Man kan få många följdsjukdomar från influensan.

  • 1234568

    Om man först har ett virus med feber, sedan blir frisk/feberfri (som det gått för dig), och febern återkommer igen. Då är det högst sannolikt som så att man fått en bakterie som följdsjukdom till viruset. Man kan få många följdsjukdomar från influensan.

Svar på tråden Sjuk i flera veckor - onormalt?