• Anonym (Mimmi)

    Adoptera familjehemsbarn?

    Finns det någon här som har erfarenhet av det och kanske tom fått igenom det mot bions vilja? Hur gamla var barnen och hur länge hade de bott hos er? Hade ni vårdnaden?

  • Svar på tråden Adoptera familjehemsbarn?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-09 11:04:49 följande:

    Finns det någon här som har erfarenhet av det och kanske tom fått igenom det mot bions vilja? Hur gamla var barnen och hur länge hade de bott hos er? Hade ni vårdnaden?


    Går inte att adoptera utan att bion skriver under. Om bio lever till barnet är 18 och inte vill så bestämmer barnet själv vid 18 år och myndig.
  • Anonym (jo)
    Anonym (NEJ) skrev 2019-07-09 11:11:10 följande:
    Går inte att adoptera utan att bion skriver under. Om bio lever till barnet är 18 och inte vill så bestämmer barnet själv vid 18 år och myndig.
    Det går visst. Är bio inte vårdnadshavare har de ingen laglig rätt att säga nej, men däremot tas deras vilja på stort allvar, och andra aspekter vägs in. Barnens bästa avgör.
    www.lawline.se/answers/6938
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (?) skrev 2019-07-09 11:07:03 följande:

    Så du vill tvångsadoptera? Låter bisarrt.


    För det var ju det jag sa eller?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-09 11:18:08 följande:

    För det var ju det jag sa eller?


    Ja, det skrev du. Du vill adoptera mot bios vilja =tvångsadoptera.

    Om vi vänder på det, hur hade du känt om någon adopterat dina barn mot din vilja?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (?) skrev 2019-07-09 11:20:45 följande:

    Ja, det skrev du. Du vill adoptera mot bios vilja =tvångsadoptera.

    Om vi vänder på det, hur hade du känt om någon adopterat dina barn mot din vilja?


    Inte mot barnens vilja.

    Jag hade inte blivit av med mina barn till att börja med.
  • Anonym (´´´´´´)

    Min väninnas familj adopterade två av sina familjehemsbarn när de väl var myndiga och vuxna.  

  • Anonym (?)
    Anonym (´´´´´´) skrev 2019-07-09 12:08:43 följande:

    Min väninnas familj adopterade två av sina familjehemsbarn när de väl var myndiga och vuxna.  


    Bra gjort att vänta tills de blev myndiga och själva förstod vad en adoption innebär!

    Jag tycker inte att man ska kunna adoptera barn. Visst det är en annan sak om de hade bott på ett barnhem i ett fattigt land där ingen ville veta av barnen, men nu bor barnen i ett familjehem så varför ska de då adopteras? Det är inte det bästa för barnen att adopteras. De stackars barnen säger att de vill adopteras men har ingen aning om de livslånga konsekvenserna av det. Dessutom tror jag att ts övertalat barnen till att gå med på det, det är inte svårt att övertala barn och lova guld och gröna skogar.
  • Anonym (Info)
    Anonym (?) skrev 2019-07-09 12:19:33 följande:

    Bra gjort att vänta tills de blev myndiga och själva förstod vad en adoption innebär!

    Jag tycker inte att man ska kunna adoptera barn. Visst det är en annan sak om de hade bott på ett barnhem i ett fattigt land där ingen ville veta av barnen, men nu bor barnen i ett familjehem så varför ska de då adopteras? Det är inte det bästa för barnen att adopteras. De stackars barnen säger att de vill adopteras men har ingen aning om de livslånga konsekvenserna av det. Dessutom tror jag att ts övertalat barnen till att gå med på det, det är inte svårt att övertala barn och lova guld och gröna skogar.


    Jag förstår systemet så som det ser ut idag. Att man efter 3 år ska överväga om det är för barnets bästa att lämna över vårdnaden helt på familjehemmet. Tänk dig själv att du som mycket liten blir placerad, kanske redan på BB för att dina föräldrar inte kan/vill ta hand om dig. Du växer upp i familjehemmet, men dina biologiska föräldrar gör ibland ansatser att få hem dig utan att lyckas. När du är 10 år gammal och har träffat dina föräldrar kanske 2 gånger per år så skärper din morsa till sig, gifter sig och skaffar en ny unge. Nu är situationen tillräckligt stabil för att de ska kunna ta hand om dig. Du har levt hela ditt liv i familjehemmet, men nu ska du flytta till din mamma. Är det rätt?
Svar på tråden Adoptera familjehemsbarn?