• Lunchdags

    Ska jag göra abort för att kunna ge mina andra två barn mer tid?

    Hej.

    Jag har nu vänt och vridit på mig i en vecka och kommer inte fram till vad som är rätt. Kan ni hjälpa mig? Jag snabbspolar mitt liv.

    - när jag var 19 år fick jag mitt första barn, hon är 10 i år. Jag separerade med hennes pappa tidigt.

    - När jag var 24år fick jag mitt andra barn, han blir 5 i år och jag är gift med hans pappa.

    - Jag har tidigare pluggat till förskollärare men är nu egenföretagare sedan ett år tillbaka men jobbar även på förskolan i veckorna. Min man jobbar heltid. Vi bor i hus och har hund.

    - Jag har äntligen kunnat börja fokusera på bara mig själv efter år av småbarn.

    Nu är jag gravid igen, tidigt, MEN... jag vet inte hur jag ska göra?

    Nu har äntligen barnen börjar bli så stora så att dom sköter sig själva, vilket är otroligt skönt när man är egenföretagare.

    Gör jag abort vet jag hur livet kommer se ut, jag kommer kunna erbjuda barnen saker, mer egentid, resor, upplevelser. Jag kommer satsa på mig själv och mitt företag. Gör jag abort kommer jag inte att skaffa fler barn då jag blir 30 nästa år.

    Behåller jag barnet kommer jag att få göra ett uppbrott i mitt företagande för att vara mammaledig, jag kommer sedan att få börja jobba tidigt för att komma på fötter igen. Jag kommer älska detta lilla barn som definitivt blir mitt sista då jag fyller 30 samma år som jag skulle föda.

    Mitt största dilemma med graviditeten är att jag mår fruktansvärt dåligt!

    Jag mår illa varje dag till barnet föds (har varit samma med båda barnen), jag har massor av saliv så jag måste spotta hela tiden, jag blir ganska deprimerad och låg och vill helst sova mig igenom hela graviditeten (vilket är problematiskt som egenföretagare).

    Jag gjorde dessutom en abort för 1,5 år sedan då jag var mitt uppe i att starta mitt företag och då svor jag på att aldrig göra en abort igen, men jag svor också på att aldrig vara gravid igen sist jag var det för att jag mådde så dåligt!

    Jag skäms över att ha hamnat i den här situationen och jag känner mig väldigt vilse.

    Min man stöttar mig oavsett vad jag väljer och han känner precis som jag, att det finns både för- och nackdelar.

    Jag har bokat kontakt med kurator för samtal men inte fått tid ännu.

    Har ni kloka råd?

    Tacksam för svar.

    Mvh Lisa

  • Svar på tråden Ska jag göra abort för att kunna ge mina andra två barn mer tid?
  • Praktisk58

    Föd barnet och så blir du och mannen eniga om vrem som ska sterilisera sig.

  • idisslaren

    Varför skulle du inte kunna skaffa barn efter 30?

    Jag anser att syskon är det allra finaste man kan ge sina barn så för deras skull säger jag behåll.

    Sen är det ju jättetrist om du mår så dåligt men kanske finns nåt sjukvården kan göra för att lindra både depression och illamående så det inte behöver bli lika illa denna gång?

  • frökenBea

    Tycker det låter som du borde göra abort...har inte hört något positivt argument om att behålla barnet. Känns som att du kan komma att klandra bebisen för att den "kom i vägen"...

  • Lunchdags
    mysmamma84 skrev 2019-07-09 22:07:26 följande:

    Kändes som att en abort lät som det rätta alternativet.

    Har du mått dåligt över den förra aborten?


    Ja jag har mått dåligt över att jag berövat mina andra barn småsyskon. Jag har tänkt på det ofta och det har självklart aldrig känts bra att göra en abort.
  • Lunchdags
    idisslaren skrev 2019-07-09 22:49:56 följande:

    Varför skulle du inte kunna skaffa barn efter 30?

    Jag anser att syskon är det allra finaste man kan ge sina barn så för deras skull säger jag behåll.

    Sen är det ju jättetrist om du mår så dåligt men kanske finns nåt sjukvården kan göra för att lindra både depression och illamående så det inte behöver bli lika illa denna gång?


    Jag känner att om jag inte väljer att genomföra denna graviditeten är det stopp sen. Då vill jag bara fokusera på dom barn jag har och mitt företag. Jag fick ju barn så tidigt, var ju bara 19 år så att skaffa fler efter 30 känns inte rättvist mot henne eller mig själv då småbarnsåren är väldigt tärande på en själv och en relation.

    Jag provade legrigan Comp, åksjukeband, åt ofta och lite, iprincip allt provade jag, men ingen medicin hjälpte och åt jag mkt som med första barnet gick jag upp 25kg i vikt, vilket var väldigt tufft som ung.
  • Lunchdags
    frökenBea skrev 2019-07-10 04:49:14 följande:

    Tycker det låter som du borde göra abort...har inte hört något positivt argument om att behålla barnet. Känns som att du kan komma att klandra bebisen för att den "kom i vägen"...


    Alla praktiska argument för ett barn till är ju mindre, oavsett hur man gör. Det kostar mer, ett rum till som måste fixas, småbarnsår längre, mer ?uppbunden?, mer tid åt en liten och mindre åt dom andra osv...

    Däremot så överväger ju såklart alltid dom känslomässiga argumenten för att behålla ett barn!! Jag älskar verkligen barn och skulle kunna ha haft ett fotbollslag om jag inte hade mått så dåligt under mina graviditeter.
  • mysmamma84

    Lutar åt abort är det bästa alternativet för dig!

    Men skriv ner på ett papper positivt/negativt. Kolla vad som får mest! Ta ett beslut där efter


    Lunchdags skrev 2019-07-10 11:29:15 följande:

    Ja jag har mått dåligt över att jag berövat mina andra barn småsyskon. Jag har tänkt på det ofta och det har självklart aldrig känts bra att göra en abort.


Svar på tråden Ska jag göra abort för att kunna ge mina andra två barn mer tid?