• optimisten

    Gifter mig på lördag och blivit dunderförkyld

    Har klarat mig från att bli sjuk men nu när jag gick på semester så blev jag dunderförkyld! Har flera saker inplanerat i veckan eftersom jag ska gifta mig på lördag. Behöver era allra bästa kurer mot förkylning!

  • Svar på tråden Gifter mig på lördag och blivit dunderförkyld
  • Popetot

    Skållhet glögg, spetsa med whisky!

    Alternativt värm en stor kopp mjölk blanda ner 6-8 kanolds eukalyptos/mentol tabletter och i med en ordentligt klick smör. Drick!

    Ha en underbar dag på lördag!

    <3

  • Popetot

    Skållhet glögg, spetsa med whisky!

    Alternativt värm en stor kopp mjölk blanda ner 6-8 kanolds eukalyptos/mentol tabletter och i med en ordentligt klick smör. Drick!

    Ha en underbar dag på lördag!

    <3

  • Anonym (blå)

    Det är bara tisdag, det värsta har garanterat lagt sig tills på lördag.
    Annars, alvedon mixat med ipren, nässpray och halstabletter som bedövar halsen lite... minns inte vad de heter just nu.

  • Smultronmarmelad

    Undvik värktabletter, de förlänger förkylningen.

    Riv ner mycket ingefära i KALLT vatten, blanda ner en rejäl klick honung (fast, inte rinnande och helst ljunghonung) och pressa i en citron. Drick massor av det!

    Ät mycket färsk babyspenat och sitt i ångbad med eukalyptusolja 20 min varje dag.

    Ät också mycket kryddor, kanel, nejlika, kardemumma... Tikka masala är perfekt!

  • optimisten

    [quote=79747490][quote-nick]Smultronmarmelad skrev 2019-07-09 21:44:04 följande:[/quote-nick]Undvik värktabletter, de förlänger förkylningen.

    Riv ner mycket ingefära i KALLT vatten, blanda ner en rejäl klick honung (fast, inte rinnande och helst ljunghonung) och pressa i en citron. Drick massor av det!

    Ät mycket färsk babyspenat och sitt i ångbad med eukalyptusolja 20 min varje dag.

    Ät också mycket kryddor, kanel, nejlika, kardemumma... Tikka masala är perfekt![/

    Ska jag alltså dricka ingefäran kallt? Var kan jag köpa eukalyptusolja?

  • optimisten

    [quote=79747381][quote-nick]Popetot skrev 2019-07-09 21:00:44 följande:[/quote-nick]Skållhet glögg, spetsa med whisky!

    Alternativt värm en stor kopp mjölk blanda ner 6-8 kanolds eukalyptos/mentol tabletter och i med en ordentligt klick smör. Drick!

    Ha en underbar dag på lördag!

    <3[/

    Huga låter inget vidare med smör i. Vad gör smöret för nytta:)?

  • Popetot

    Ingen aning vad smöret gör för nytta. Fick receptet för många år sedan och tyckte det funkade. Låter otäckare än vad det är faktiskt. Ganska gott :p

  • Anonym (ingetmirakel)

    Alltså det finns inga mirakelkurer. Jag förstår att du är desperat och därför lättinfluenserad av allas mirakeltips men du kommer bara slösa din tid på saker som inte fungerar. Tyvärr är det bara att vänta ut det och tillämpa dom självklara råden som att ta det lugnt, hålla dig varm, dricka mycket, äta hälsosamt och liknande. Varma drycker, len mat och nässpray hjälper inte mot förkylningen men kan hjälpa dig stå ut med symptomen. 

    Alvedon och liknande gör absolut ingenting mot förkylningen. Ta det enbart om du måste ha det för att klara dig igenom dessa aktiviteter du ska göra innan bröllopet. 

  • Smultronmarmelad

    Ja, ingefära är antiflamatoriskt men tappar sin verkan om den värms då drick det kallt. Du får skaka/röra länge så honungen smälter.

    Eukalyptusolja kan du köpa på apoteket :)

  • Anonym (Samma)

    Gick också och blev sjuk precis innan jag skulle gifta mig och fara på bröllopsresa. Köpte dock något på Apoteket som heter Echinagard. Vilket mirakelmedel! Detta medel kan stoppa eller förkorta sjukdomen. Jag blev helt frisk igen på bara typ två dagar, men jag vilade även hela tiden och sov så mycket jag kunde. Åt även vitamintillskott som C och D, åt Zink, Omega 3 samt mycket frukt osv. Varma bad gör riktigt gott med!

  • Litorina

    Vila och ät - och framför allt drick - ordentligt. Använd avsvällande nässpray för att minska risken för bihåleinflammation. Skölj näsan 2 ggr/dag med saltvatten. Känns bra iaf. Har du ont i halsen så håll tyst för att inte slita i onödan.

    Krya på dig!

  • Anonym (Anna)

    Kan Jang har fungerat på mig i alla år. Är frisk från förkylning på 3 dagar.

  • BurningDiamond

    Vitlök, ingefära, chili, honung, är jättebra.

    Preparat med solhatt (echinacea t. ex.).

    Fråga också på apoteket, det finns en del preparat på marknaden som t. ex. coldzyme som vissa svär vid.

    Krya på dig!

Svar på tråden Gifter mig på lördag och blivit dunderförkyld