• JeniJeni

    Min 16-åring vill inte bo hos pappa!

    Hej,

    Jag behöver bollplank! Har två döttrar 13,16 år. Separerad från pappan sedan 10 år, flickorna har bott varannan vecka. Min äldsta vill inte bo hos pappan alls. Till saken hör att han är en väldigt hård och bestämd person. Kontrollerande och använder sig av härskarteknik och förminskar en psykiskt. Han påverkar henne otroligt mycket, och hon vågar inte stå på sig i sin åsikt. Jag peppar o försöker bygga upp det han bryter ner. Har varit i kontakt med socialen och familjerätten utan resultat eller hjälp. Har påbörjat att ta detta till rätten, hans inställning är att ?han skiter i vad rätten säger? och det är hans ?rättighet att ha henne 50%?. Att jag berättar barnens rättigheter är ett ?vidrigt beteende? av mig som mamma. Jag säger alltid att hon ska stanna hos mig, att han fysiskt inte kan hämta henne, men hon vågar inte. Någon som har tips, råd, stöd, förslag? Känner mig maktlös och även rätt så hjälplös!

  • Svar på tråden Min 16-åring vill inte bo hos pappa!
  • brallison

    Jag kan tyvärr inte rekommendera nåt då jag är insatt i såna situationer själv, men ville bara säga att jag tycker att det är hemskt att det har blivit så. Förresten, finns det nån ålder då barnen kan själv bestämma var de ska bo? Eller är det 18 som gäller?

  • JeniJeni

    Håller med, det är hemskt! Man ?tar hänsyn till vad barnet vill? mer från 12-års ålder. Hon kan ändra sin folkbokföringsadress själv nu när hon har fyllt 16. Vilket vi gjorde men pga hans reaktion så avbröt vi den.

Svar på tråden Min 16-åring vill inte bo hos pappa!