• Anonym (nerstämd)

    Blir man så?

    jag hörde jämt när jag var yngre att folk som skaffar barn förlorar sina vänner och såg det också runt omkring mig, min bästa vän sa att det kommer aldrig hända när vi skaffar barn osv.. efter hon skaffade barn är inget detsamma.. förstår att man får acceptera att detta är livets gång, antar att det är vanligt? man förändras liksom som person ? någon som känner igen sig och också känner att dem förlorat en bästa vän.. 

  • Svar på tråden Blir man så?
  • Anonym (4-barnsfar)

    Med små barn krävs en mycket större ansträngning för att göra något utanför hemmet, och dessutom är det intensivt med barn så man är tröttare.
    Fråga om du får hälsa på hemma hos din vän, då behöver hon inte ordna med barnpassning och annat.

  • Anonym (barnlös)

    Min erfarenhet är att om man vill umgås med en småbarnsförälder så är det lättast att få till en träff där även barnet är med. Mina vänner har trevliga ungar så jag träffar gärna dem också. Men tycker man att småbarn är det tråkigaste som finns är det risk att man glider ifrån sina vänner.

  • Anonym (Ja)

    Ja, jag har förlorat flera vänner pga att de blivit gravida.

    De slutar liksom höra av sig och/eller säger upp kontakten.

    Blivit borttagen på Facebook också av många av mina kompisar som precis fått barn.

    Sjukt dålig stil! De kan inte vara ens äkta vänner.

  • Fjäril kär

    Nej det blir inte så per automatik. Däremot kan vänskapen förändras och en ny typ av vänskap uppstår.

    Det är väl ganska självklart att man inte längre kan gå varje fredag på krogen ihop, åka utomlands, hitta på spontana saker etc när någon fått barn - men man kan självklart planera in att umgås med varandra och fortfarande vara vänner.

    Det som förändras är ju att ens vän inte längre är i centrum av vänskapen och livet inte längre kretsar kring fester, smink och killar. Men du är fortfarande en vän.

    Jag tappade inga vänner när jag fick barn, vårt tjejgäng existerar fortfarande fast vi är 42 år gammal allihopa men vänskapen ändrades och vi bytte fokus på vad som är viktigt i vår vänskap. Vi har alla barn idag. Vi har kämpat tillsammans med dåliga förhållanden, skilsmässor, barnuppfostran, nya kärlekar, jobb etc. Vi passar varandras barn, hjälps åt med allt möjligt, träffas på middagar, ordnar barnkalas, parmiddagar, semester ihop etc

    Umgås vi på samma sätt som vi gjorde utan barn? Nej det gör vi inte. Men vi har kvar vänskapen och det stödet vi tycker är viktigt.

  • Anonym (C)

    Anledningen till att man förlorar många vänner när man får första barnet (iaf om man får barn tidigt) är ju att folk slutar höra av sig, de kommer inte och hälsar på utan vill fortfarande träffas på samma sätt som förut. Kan man inte med ut och festa jämt så duger man inte. Man märker vilka som är ens riktiga vänner och inte.

    Om du vill behålla din vän så träffas på sånt som funkar för henne tex hemma hos henne, gå en promenad, sånt där babyn kan vara med. Var medveten om att babyns behov går före ditt samtal.

  • Anonym (Linda)

    Mina vänner slutade höra av sig när JAG fick barn.

    Det blev tvärtyst. Inte ett samtal, inga sms, ingenting.

    Knappt så jag fick ett grattis till födseln.

    Att bjuda in till barnets dop blev plötsligt jättebesvärligt tyckte dom. Det var tusen ursäkter till varför det inte gick att komma .(att samla ihop kompisarna och spontant dra på krogen samma kväll var tydligen inte något problem)

    Jag togs bort från gemensamma grupp-chattar på Messenger och fick inte längre vara med när de pratade och planerade saker. Jag fick veta i efterhand att de gått på en konsert med vårt favoritband utan att fråga mig.. Jag hade inga problem med att låta bebis vara hemma med pappa men jag fick inte ens frågan...

    När jag gifte mig blev det gnäll över att flera barn skulle vara med och jag fick höra att det inte går att festa med barn närvarande. (mina då två små och mina kusiners lite äldre barn) Jag fick verkligen tjata på mina vänner att de skulle komma. (barnen försvann med barnvakt efter middagen och festen pågick till kl 02)

    I flera år har jag försökt få kontakt med kompisarna men de fattar verkligen inte. Och nu har jag gett upp..

  • Anonym (A)
    Anonym (barnlös) skrev 2019-07-14 07:40:05 följande:
    Min erfarenhet är att om man vill umgås med en småbarnsförälder så är det lättast att få till en träff där även barnet är med. Mina vänner har trevliga ungar så jag träffar gärna dem också. Men tycker man att småbarn är det tråkigaste som finns är det risk att man glider ifrån sina vänner.
    Också min erfarenhet.
Svar på tråden Blir man så?