• Anonym (Alder)

    Ska kvinnor respektera män?

    Man läser ofta om hur män måste lära sig att respektera kvinnor.
    Tvärtom då?

  • Svar på tråden Ska kvinnor respektera män?
  • Anonym (Xx)

    Självklart ska man respektera alla, oavsett kön, sexuell läggning, ålder osv.

  • Anonym (Alder)

    Jag har ofta upplevt att kvinnor inte behöver visa respekt, och har större utrymme att bete sig illa mot män. Män ska ta skit, som kvinnor själva inte skulle tycka var ok.
    Förlöjliga mannen är kul. Visst, man kan bjuda på sig själv, inte ta sig själv på för stort allvar.
    Men när det blir personliga påhopp, saker som sårar, arrogans, ta mannen för givet osv.
    Då tycker inte jag att det är ok.

  • Godisbuske

    Männen får respekt om dom uppfyller alla krav på underhållning, trygghet, stabilitet, ömhet, styrka, lära sig att lyssna, tolka signaler, handlingskraft, inte kaninknulla utan långa hårda bestämda.
    Du skall visa sårbarhet vid rätt tillfällen.
    Du skall ha driv och söka dina drömmar men samtidigt hålla ett öga på förhållandets alla krav. osv...  Listan kan göras låååång.

    Det är ett heltidsjobb att vara på tårna, en del säger tack och hej.

  • Anonym (Man)
    Anonym (Alder) skrev 2019-07-15 10:07:24 följande:

    Jag har ofta upplevt att kvinnor inte behöver visa respekt, och har större utrymme att bete sig illa mot män. Män ska ta skit, som kvinnor själva inte skulle tycka var ok.

    Förlöjliga mannen är kul..


    Så är det lite generellt ja, ganska stor andel av kvinnor är lite småelaka och nedsättande mot män. Utom mot män de ser upp till och respekterar naturligtvis. Då svansas det på ett helt annat sätt.

    Kvinnor klagar på att män värderar dom hela tiden. Efter hur snygga och attraktiva de är o.s.v.. Det är nog sant, men jag upplever faktiskt att kvinnor är exakt likadana! Ingen större skillnad alls. Snarare att kvinnor är snäppet värre då faktiskt.. Om än kanske inte lika uttalat högt. I männens fall är det dessutom lite jargong över det hela också. Inte för att det på nåt sätt skulle ursäkta, men det låter nog värre än vad det är ibland. Kvinnor visar det däremot väldigt tydligt i handling..

    Samtidigt är ett fåtal män riktigt ordentligt elaka mot kvinnor! Så det kanske kompenserar upp lite tänker jag? :)

    I en perfekt värld respekterar vi naturligtvis varandra.
  • Anonym (Man2)
    Anonym (Man) skrev 2019-07-15 10:27:21 följande:
    Så är det lite generellt ja, ganska stor andel av kvinnor är lite småelaka och nedsättande mot män. Utom mot män de ser upp till och respekterar naturligtvis. Då svansas det på ett helt annat sätt.

    Kvinnor klagar på att män värderar dom hela tiden. Efter hur snygga och attraktiva de är o.s.v.. Det är nog sant, men jag upplever faktiskt att kvinnor är exakt likadana! Ingen större skillnad alls. Snarare att kvinnor är snäppet värre då faktiskt.. Om än kanske inte lika uttalat högt. I männens fall är det dessutom lite jargong över det hela också. Inte för att det på nåt sätt skulle ursäkta, men det låter nog värre än vad det är ibland. Kvinnor visar det däremot väldigt tydligt i handling..

    Samtidigt är ett fåtal män riktigt ordentligt elaka mot kvinnor! Så det kanske kompenserar upp lite tänker jag? :)

    I en perfekt värld respekterar vi naturligtvis varandra.
    + 1 på den.
  • AndreaBD
    Anonym (Alder) skrev 2019-07-15 10:07:24 följande:

    Jag har ofta upplevt att kvinnor inte behöver visa respekt, och har större utrymme att bete sig illa mot män. Män ska ta skit, som kvinnor själva inte skulle tycka var ok.
    Förlöjliga mannen är kul. Visst, man kan bjuda på sig själv, inte ta sig själv på för stort allvar.
    Men när det blir personliga påhopp, saker som sårar, arrogans, ta mannen för givet osv.
    Då tycker inte jag att det är ok.


    Man kan inte ha en relation om man behandlar mannen så. Det fungerar ju förstås inte. Och om det är lite mera ytliga kontakter - jag vet inte om det förekommer ofta att kvinnor är så mot män, men jag har egentligen aldrig märkt att det skulle vara skillnad där mellan män och kvinnor. Jag menar det finns respektlösa och dumma människor av båda könen. 
  • Dr Nail

    Ingen är värd respekt bara för att man råkar existera. Respekt FÖRTJÄNAS, så svaret på frågan är NEJ.

  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2019-07-15 13:04:17 följande:

    Ingen är värd respekt bara för att man råkar existera. Respekt FÖRTJÄNAS, så svaret på frågan är NEJ.


    En speciell ytterligare respekt kanske, men en grundrespekt ska man ha för varje människa. 
Svar på tråden Ska kvinnor respektera män?