• Anonym (W)

    Kan man avbryta en sjukskrivning?

    Kan man avbryta en sjukskrivning under vilka omständigheter som helst?

    Det gäller psykiska besvär?

    Är det möjligt för en läkare att frånta möjlighet att stå till arbetsmarknadens förfogande utan ens vilja??

  • Svar på tråden Kan man avbryta en sjukskrivning?
  • Anonym (jag)

    Nej, läkaren kan inte tvinga en att vara frånvarande från jobbet. Däremot kan arbetsgivaren skicka hem en person som inte klarar att sköta sitt jobb.

  • Anonym (Hm)

    Men man behöver aldrig "lyda" en sjukskrivning. Man kan operera sig och bli sjukskriven men ändå gå tillbaka till jobbet samma dag om man känner för det. Sjukskrivning är inget tvång. Det är en rekommendation från läkaren och en "rättighet" (ja jag vet att fk kanske inte alltid godkänner och så vidare) från dig att vara borta från jobbet om man har nedsatt arbetsförmåga. Men det är ingen skyldighet att vara hemma. Däremot måste du lyda behandlande doktor om du har vissa smittsamma sjukdomar.

  • Anonym (Hm)

    Men man behöver aldrig "lyda" en sjukskrivning. Man kan operera sig och bli sjukskriven men ändå gå tillbaka till jobbet samma dag om man känner för det. Sjukskrivning är inget tvång. Det är en rekommendation från läkaren och en "rättighet" (ja jag vet att fk kanske inte alltid godkänner och så vidare) från dig att vara borta från jobbet om man har nedsatt arbetsförmåga. Men det är ingen skyldighet att vara hemma. Däremot måste du lyda behandlande doktor om du har vissa smittsamma sjukdomar.

  • Anonym (M)

    Är man avstängd enligt smittskyddslagen får man inte jobba. I annat fall är det mellan fig och arbetsgivaren. Har du tex drogproblem kanske du inte får jobba innan du är avgiftad och går i behandling.

  • Tiina87

    Ja, självklart kan man avbryta en sjukskrivning om man själv anser att man är frisk nog att jobba.

  • Tiina87
    Anonym (M) skrev 2019-07-15 16:43:41 följande:

    Är man avstängd enligt smittskyddslagen får man inte jobba. I annat fall är det mellan fig och arbetsgivaren. Har du tex drogproblem kanske du inte får jobba innan du är avgiftad och går i behandling.


    Då är avstängd (ledig med eller utan lön) och oftast inte sjukskrivning.
Svar på tråden Kan man avbryta en sjukskrivning?