• Anonym (Lenamedmera)

    Hyresrätt

    En känslig fråga för många. Men jag vill ha svar för göra rätt hoppas ni har överseende med det. 

    Jag har en hyreslägenhet i familjebostäder. Min man köpte en bostadsrätt i Sverige. Sedan gifte vi oss. Han hyrde lagligt ut bostadsrätten i sin förening och vi bor i min hyresrätt hos familjebostäder. Är det lagligt att vi gör så? Vi är gifta har två boenden bredvid varandra en köpt bostadsrätt och min hyresrätt. 

    En gång hörde familjebostäder av sig och de sa att enda vilkor är att min man är skriven i hans bostadsrätt och jag i min hyresrätt så är det okej. Jag kan aldrig bli av med min lägenhet sa dom. Min man sover alltid hos mig, vi bor här. Kan vi bli av med hyresrätten hos familjebostäder på något sett?

  • Svar på tråden Hyresrätt
  • Anonym (..)

    Nej. Så länge ni sköter er med hyror och så så får man göra som ni gör. Men din man däremot bör vara uppmärksam på att föreningen med tiden kanske kan tycka att han inte har behov av sin BR. Sen ska han också vara noga med att undvika att en eventuell hyresgäst inte får besittningsrätt i hans lägenhet. Du har en tryggare situation än din man har om endast du står på kontraktet på din HR.

  • Anonym (..)
    Anonym (..) skrev 2019-07-16 09:01:35 följande:

    Nej. Så länge ni sköter er med hyror och så så får man göra som ni gör. Men din man däremot bör vara uppmärksam på att föreningen med tiden kanske kan tycka att han inte har behov av sin BR. Sen ska han också vara noga med att undvika att en eventuell hyresgäst inte får besittningsrätt i hans lägenhet. Du har en tryggare situation än din man har om endast du står på kontraktet på din HR.


    Läste nu att han är skriven i sin BR. Så får man inte göra däremot. Man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.
  • Minimalen

    Tänk bara på att man bara brukar få hyra ut i andra hand i 2 år för att tex provbo. Hur tänker ni göra när de 2 åren har gått. Ni hyr väl ut med tillstånd från föreningen annars sitter han nog i skiten. Men ni kanske hade tänkt hyra ut hans lägenhet först i 2 år och sen efteråt din i 2 år dvs totalt 4 år.

  • Anonym (H)

    Så länge du betalar hyran och ni sköter er sitter inte du i skiten i din hyresrätt.

    Hans bostadsrättsförening kan dock ha synpunkter om han hyr ut under flera år, han måste ha tillstånd från dem att hyra ut i andra hand. Vissa föreningar är hårda, andra låter det bara rulla på. Blir det problem får han väl sluta hyra ut den.

    Hyr man ut sin bostadsrätt har andrahandshyresgästen inget besittningsskydd, lagen ändrades 2013 (gäller om han hyr ut en lgh inte flera).

  • Anonym (asdf)

    Enligt lagen ska man vara folkbokförd där man bor. Och det gäller oavsett vad.

    Du har ett hyresavtal med Familjebostäder. De kan bara säga upp avtalet om du missköter dig upprepat eller allvarligt. Att ha en sambo eller inneboende klassas inte som misskötsel.

    Din sambo har ett hyresavtal med sin bostadsrättsförening. De kan bara säga upp avtalet om han missköter sig. Att hyra ut sin bostad med tillstånd klassas inte som misskötsel. Att hyra ut utan tillstånd klassas däremot som misskötsel. Det viktigaste för honom är därmed att han hela tiden har godkännande från sin bostadsrättsförening att hyra ut.

  • Anonym (asdf)

    Är ni gifta och ska skilja er (om det skulle bli aktuellt) så ska ni göra bodelning. Är ni inte överens och saknar äktenskapsförord ska bodelningen göras enligt lagen. Det innebär att ert gemensamma ägodelar (i vilket bostäder ingår) ska delas lika.

  • Anonym (Jonsson)

    Antingen har du förklarat fel eller missat något.

    Om det är så att du har ett kontrakt på hyreslägenheten och din man har en bostadsrätt som han hyr ut i andrahand och inte alls själv bor där så ska ni båda vara folkbokförda(enligt lag) i hyresrätten om det är där ni bor. 

    Du måste ha missuppfattat Familjebostäder, de kan inte över huvud taget säga att din man ska vara folkbokförd i sin bostadsrätt om han inte bor där. De kan inte ha några synpunkter alls på folkbokföringen förutom att du som kontraktsinnehavare ska vara folkbokförd i din hyresrätt.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Jonsson) skrev 2019-07-16 10:46:50 följande:

    Antingen har du förklarat fel eller missat något.

    Om det är så att du har ett kontrakt på hyreslägenheten och din man har en bostadsrätt som han hyr ut i andrahand och inte alls själv bor där så ska ni båda vara folkbokförda(enligt lag) i hyresrätten om det är där ni bor. 

    Du måste ha missuppfattat Familjebostäder, de kan inte över huvud taget säga att din man ska vara folkbokförd i sin bostadsrätt om han inte bor där. De kan inte ha några synpunkter alls på folkbokföringen förutom att du som kontraktsinnehavare ska vara folkbokförd i din hyresrätt.


    Ett hyresbolag har inga mandat att bestämma över folks folkbokföringsadress då detta är reglerat i lagen. Inte heller är folkbokföringsadress något giltigt skäl för uppsägning.
Svar på tråden Hyresrätt