• Anonym (Mia)

    Hur dum får man va...??

    Jag har sån ångest så jag håller på att gå sönder. Jag är snart i vecka 12, och är fullt medveten om stt man ska undvika vissa saker vid graviditet som tex inte röra kattlådan. Igår jobbade jag som vanligt (äldrevård) och kommer in till en kund. För en sekund glömmer jag bort och känner att kattlådan inte är tömd (på flera dagar antagligen då kund har en släkting som vanligtvis tömmer dagligen men är bortrest nu) jag går dit och skakar lite på den och stoppar ner spaden i den då jag just kommer på mig själv!) och avbröt med spaden i lådan..

    alltså; gick dit utan att ta på handskar, har ingen katt hemma (troligtvis inte immun då) och kattskitet hade säkert legat där i flera dagar. Utekatt.. hur stor är risken att jag smittats ?! Tvättade givetvis händerna direkt efteråt.

    Jag kanske är fånig men håller på att få psykbryt nu

  • Svar på tråden Hur dum får man va...??
  • Giftskåneman

    Nog ingen fara men jag hade kollat om det går att ta prov redan nu, du har ju inte rört i sanden direkt utan med spade?

  • Anonym (Ingen fara)

    Så länge du inte slickade på händerna innan du tvättade dom eller skickade på spaden så är det lugnt.

    Du har inte blivit smittad.

    Risken är större att bli smittad av att klappa/gosa med en katt än att tömma lådan då man är noga med att rengöra händerna efteråt.

    Risken att smittas när du klappar en katt är också väldigt liten men en katt går ju in med hela kroppen på lådan och slickar sig i rumpan samt så tänker man inte på att tvätta händerna lika lika efteråt.

    Men du slickar ju inte på katten heller ;) så du kan nog andas ut

  • Anonym (Mia)

    Nej rörde inte i lådan.. jo jag ska be om ett test. Så jobbigt att gå och vara orolig:/ tack för svar :)

  • Anonym (Mia)

    Tack anonym! Känns genast bättre

  • Anonym (Ullis)
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 14:07:06 följande:

    Tänk på att tvätta händerna efter du blivit slickad av hund, ganska vanligt hundar äter kattskit


    Så sant. En av mina hundar äter all kattskit han hittar. Sen skickar han sig om munnen med en helt bajsbrun tunga. Som har sedan slickar sig med...
Svar på tråden Hur dum får man va...??