• Anonym (Linn)

    Jag är skyldig pengar

    Jag är skyldig några personer pengar, sammanlagt 74567kr, men jag har inte råd att betala tillbaka. De hotar med polisanmälan. Kan jag polisanmäla dessa människor för att de hotar mig och därmed få skadestånd?

  • Svar på tråden Jag är skyldig pengar
  • Anonym (?)

    Beror ju på hur hoten ser ut.

    1. Om jag inte får mina pengar kommer jag polisanmäla dig.

    Inte ett straffbart hot på något sätt (även om de enklast vänder sig till KFM)

    2. Jag ska döda dig och elda upp ditt hus om jag inte får mina pengar.

    Straffbart hot, kan polisanmälas, lär inte generera några större summor i eventuellt skadestånd.

  • Anonym (Skämt?)

    Du måste skämta?

    Är du så dum att du lånar pengar så är det väl klart som fan att du ska betala tillbaka!

    Du får sluta leva över dina tillgångar och leva jävligt fattigt tills du betalat av dina skulder.

    Och nej, du kommer ingenvart med att anmäla dom för hot, dom har informerat dig att dom överväger att polisanmäla om du inte betalar, det var snällt av dom att ge dig en chans att göra rätt för dig.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (?) skrev 2019-07-17 16:28:50 följande:

    Beror ju på hur hoten ser ut.

    1. Om jag inte får mina pengar kommer jag polisanmäla dig.

    Inte ett straffbart hot på något sätt (även om de enklast vänder sig till KFM)

    2. Jag ska döda dig och elda upp ditt hus om jag inte får mina pengar.

    Straffbart hot, kan polisanmälas, lär inte generera några större summor i eventuellt skadestånd.


    Den första. Men det är ju ett hot att hota med polisen!
  • Anonym (V)

    Att ?hota? med att göra en polisanmälan är INTE ett olaga hot :D Du kommer inte få skadestånd.

    Varför är du skyldig pengar? Vanligt lån eller har du lurat dem?

  • Anonym (A)
    Anonym (Skämt?) skrev 2019-07-17 16:30:32 följande:
    Du måste skämta?
    Är du så dum att du lånar pengar så är det väl klart som fan att du ska betala tillbaka!
    Du får sluta leva över dina tillgångar och leva jävligt fattigt tills du betalat av dina skulder.

    Och nej, du kommer ingenvart med att anmäla dom för hot, dom har informerat dig att dom överväger att polisanmäla om du inte betalar, det var snällt av dom att ge dig en chans att göra rätt för dig.
    Håller med
  • Pope Joan II
    Anonym (Linn) skrev 2019-07-17 16:31:00 följande:

    Den första. Men det är ju ett hot att hota med polisen!


    Det är en saklig information om åtgärd.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Skämt?) skrev 2019-07-17 16:30:32 följande:

    Du måste skämta?

    Är du så dum att du lånar pengar så är det väl klart som fan att du ska betala tillbaka!

    Du får sluta leva över dina tillgångar och leva jävligt fattigt tills du betalat av dina skulder.

    Och nej, du kommer ingenvart med att anmäla dom för hot, dom har informerat dig att dom överväger att polisanmäla om du inte betalar, det var snällt av dom att ge dig en chans att göra rätt för dig.


    Inget skämt.

    Jag mår dåligt om jag inte får leva efter en viss standard, det skulle kosta samhället betydligt mer om jag var tvungen att leva jävligt fattigt då de skulle generera i psykisk ohälsa hos mig. Ergo, jag måste leva på X antal kr/månad, pengar jag inte har och därför har rättighet till.

    Jag känner mig hotad, är inte det ett skäl?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (V) skrev 2019-07-17 16:31:17 följande:

    Att ?hota? med att göra en polisanmälan är INTE ett olaga hot :D Du kommer inte få skadestånd.

    Varför är du skyldig pengar? Vanligt lån eller har du lurat dem?


    Vanligt lån till diverse saker
  • Anonym (Linn)
    Pope Joan II skrev 2019-07-17 16:32:03 följande:

    Det är en saklig information om åtgärd.


    Ja, fast det är väl ett hot eller? Jag vet inte vad jag ska göra, jag måste ju också ha pengar!?
  • Anonym (Danny)

    Snälla, säg att du skämtar! Givetvis kan du inte polisanmäla det som hot att de tänker polisanmäla dig. Det är ju du som gör fel som inte betalar tillbaka.

    Kontakta kommunens skuldrådgivning för att hitta ett sätt att betala tillbaka och be där också om tips på terapeut eller liknande som jobbar med shoppingberoende.

Svar på tråden Jag är skyldig pengar