• Anonym (Undrar)

    Testade du något nytt och VIPS blev gravid? Berätta!

    En ny sexställning? En annan dag vid ÄL? Ett kosttillskott? La av med någon vana? Berätta!

  • Svar på tråden Testade du något nytt och VIPS blev gravid? Berätta!
  • Anonym (Ha ha ha ha)

    Jag knullade vid äl. Ställning spelar ingen roll. Blir gravid om sambon skulle skaka kallingarna.

  • Anonym (Suck...)

    Bisolvon är en myt. När en av Sveriges bästa IVF-läkare fick frågan i tv gapskrattade han. "För tjockt sekret" är inte en orsak till infertilitet. Inget som ö.h.t kollas när man gör en utredning. Bara nåt folk fått för sig att det kan bidra, men så är det inte.

    95% blir gravida när de har samlag i anslutning till äl. Resten behöver oftast hjälp för de är infertila.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Suck...) skrev 2019-07-18 15:13:12 följande:

    Bisolvon är en myt. När en av Sveriges bästa IVF-läkare fick frågan i tv gapskrattade han. "För tjockt sekret" är inte en orsak till infertilitet. Inget som ö.h.t kollas när man gör en utredning. Bara nåt folk fått för sig att det kan bidra, men så är det inte.

    95% blir gravida när de har samlag i anslutning till äl. Resten behöver oftast hjälp för de är infertila.


    Intressant! Kan du länka tv-klippet med IVF-läkaren? :)
  • Anonym (M)

    Jag började tempa, dvs ta reda på när jag faktiskt har äl och inte när jag bara tror.  Försökte i 9 månader innan men har lyckats bli gravid på första försöket tre gånger efter jag börjat tempa.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (M) skrev 2019-07-18 16:40:32 följande:

    Jag började tempa, dvs ta reda på när jag faktiskt har äl och inte när jag bara tror.  Försökte i 9 månader innan men har lyckats bli gravid på första försöket tre gånger efter jag börjat tempa.


    Orkar du berätta lite mer detaljerat hur du gjorde? Vad för slags termometer? Tider? Vad är det man ska kolla efter?
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-07-18 17:22:37 följande:
    Orkar du berätta lite mer detaljerat hur du gjorde? Vad för slags termometer? Tider? Vad är det man ska kolla efter?
    Absolut! Lite kortfattat kan man säga att man tar tempen samma tid varje morgon, innan man kliver ur sängen. Temperaturen stiger när man har äl (den är fortsatt hög om man blivit gravid annars sjunker den igen när mensen kommer) Det krävs dock att man är rätt noggrann och har ett ganska inrutat liv. Man ska helst ta tempen samma tid, efter lika många timmars sömn och typ innan man ens satt sig upp i sängen. Det är också viktigt att termometern har två decimaler.
    Det är alltså kanske inget för personer som redan har barn eller som är "ute och flänger" mycket.

    Det finns mycket information på natural cycles hemsida och även på fertility friend. På den sistnämnda kan man skapa ett konto helt gratis. Smidigt att kunna logga tempen och så räknar programmet ut när man har ägglossning. Helst ska man använda det i några månader så programmet lär sig ens cykel, men för mig fungerade det som sagt direkt.

    Ofta får jag en liten dipp innan själva höjningen, det i kombination med att jag vet på ett ungefär när jag borde ha äl gör att jag kan misstänka det innan det är för sent. Väntar man på att programmet ska sätta ut äl så missar man den, eftersom dom vill att tempen ska ha varit förhöjd i tre dagar innan dom är säkra på att den varit. Annars är det smidigt att dubbelkolla med äl-test när det ser ut att vara på g. :)
  • Anonym (Missfall)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-07-18 16:29:32 följande:

    Intressant! Kan du länka tv-klippet med IVF-läkaren? :)


    Det finns inga bevis för att bisolvon skulle öka chansen till graviditet. Det som sägs är att bisolvon kan tunna ut tjock slemhinna, men det finns ingens bevis för att det skulle leda till graviditet. Det finns kvinnor som har blivit gravida när dom har ätit bisolvon men det är en större andel kvinnor som inte har blivit gravida vid användning. Så att kvinnor har lyckats blivit gravida kan lika gärna vara ett sammanträffande.

    Det finns även kvinnor som har fått missfall när man har använt sig av bisolvon metoden. Det hävdas då kunna bli motsatt effekt med slemhinnan, att har man normal slemhinna så kan den tunnas ut för mycket och då kan det leda till missfall eftersom ägget inte kan fästa.

    Vad som är sant/inte samt vet inte jag.

    Det ända jag kan säga är att jag har vart gravid 4 gånger . 2 planerade och 2 oplanerade .

    Senaste graviditeten var oplanerad. Jag hade då tagit bisolvon i ca 10 dagar pga förkylning och hosta och fick sedan veta att jag var gravid. Den graviditeten slutade i missfall i v.7 men om det beror på bisolvonen vet jag inte.

    Men i det stora hela tror jag inte att man ska hålla på att experimentera utan läkares godkännande eller rekommendation.
  • Anonym (S)

    Några saker som kan vara värda att testa är

    1) Sluta med koffein

    2) Sluta med gluten

    3) Dra ner på sockerintaget

    4) Sluta med flourtandkräm

    5) Äta bidrottningsgelé första mensdagen fram till ÄL

    6) Använda ÄL stickor och ha massa sex :)

    Sen förutsätter jag att man dricker alkohol (i måttlig mängd, helst inte alls) och inte röker.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (S) skrev 2019-08-12 13:44:42 följande:

    Några saker som kan vara värda att testa är

    1) Sluta med koffein

    2) Sluta med gluten

    3) Dra ner på sockerintaget

    4) Sluta med flourtandkräm

    5) Äta bidrottningsgelé första mensdagen fram till ÄL

    6) Använda ÄL stickor och ha massa sex :)

    Sen förutsätter jag att man dricker alkohol (i måttlig mängd, helst inte alls) och inte röker.


    Tack för tipsen! Jag testade faktiskt att ta bort koffein. Jag saknade verkligen kaffe på morgonen i min vardag, fick huvudvärk osv. Gick från 5 koppar svart per dag till en kopp koffeinfritt. Jag frågade min fertilitetsläkare om det var värt det och hon sa faktiskt nej. Hon sa att ett par koppar kaffe och måttlig alkoholintag dvs något glas till mat osv inte påverkar innan BIM. Men vem vet...
  • Anonym (Snabbt)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-12 14:25:21 följande:
    Tack för tipsen! Jag testade faktiskt att ta bort koffein. Jag saknade verkligen kaffe på morgonen i min vardag, fick huvudvärk osv. Gick från 5 koppar svart per dag till en kopp koffeinfritt. Jag frågade min fertilitetsläkare om det var värt det och hon sa faktiskt nej. Hon sa att ett par koppar kaffe och måttlig alkoholintag dvs något glas till mat osv inte påverkar innan BIM. Men vem vet...
    Gick på krogen, blev onykter, träffade läcker kille, hade fyllesex i en park, blev vips gravid


  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Snabbt) skrev 2019-08-12 14:37:22 följande:

    Gick på krogen, blev onykter, träffade läcker kille, hade fyllesex i en park, blev vips gravid


    Vad exakt är ditt tips? Sex i en park eller fyllesex? Sex med en främling på krogen var ett dåligt tips för jag är i ett seriöst, stadigt förhållande. Behöll du barnet förresten?
  • Anonym (Snabbt)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-13 15:27:14 följande:
    Vad exakt är ditt tips? Sex i en park eller fyllesex? Sex med en främling på krogen var ett dåligt tips för jag är i ett seriöst, stadigt förhållande. Behöll du barnet förresten?
    Vet inte vad det var som gjorde att jag blev gravid på första försöket. Men jag testade något nytt som jag inte brukar göra och vips blev jag gravid. Käkade inte Bisolvon och tog inte tempen.

    Nej, jag behöll inte.
  • Anonym (glid)

    Vi har försökt i två år men då jag tidigare haft oregelbunden ägglossning räknas det kanske inte. Den har varit regelbunden i 6 månader och nu tog det sig.

    Det vi provade den här gången som vi inte provat tidigare var "conceive plus glidmedel". Ingen aning om det var det som gjorde det eller om det bara var tur =)

Svar på tråden Testade du något nytt och VIPS blev gravid? Berätta!