• Anonym (Malin)

    Sprucken kondom & ägglossning typ idag - för sent för akut p-piller?

    Hej.

    Hur nära inpå ägglossningen är akut ppiller effektivt, någon som vet?

    Hade sex igårkväll, efteråt märkte min partner att kondomen spruckit. Jag visste att min ägglossning är närsomhelst, tog ett ägglossningstest imorse - och jodå, fetpositivt. Dvs ägglossning sker mest troligtvis inom 12-36 timmar efter positivt test vilket alltså borde vara ikväll eller imorgon.

    Bor i en liten stad och mitt apotek hade slut på akut p-piller så nu sitter jag i bilen påväg till annat apotek i annan stad (obs kör givetvis inte :p).

    Akut p-pillret skjuter ju upp ägglossningen, men om min nu redan är på g, är det för sent då?? Någon som vet?

    Påbörjar en 5 år lång utbildning i höst och en graviditet vore därför inte optimalt just nu..

    Tacksam för svar, ha det gott! / Malin

  • Svar på tråden Sprucken kondom & ägglossning typ idag - för sent för akut p-piller?
  • enanna

    Akut p-piller kan också hindra ett befruktat ägg att fästa, så det kan fortfarande funka. Nyfiken på varför du skriver att du självklart inte kör?

  • Anonym (.)
    enanna skrev 2019-07-18 17:40:22 följande:

    Akut p-piller kan också hindra ett befruktat ägg att fästa, så det kan fortfarande funka. Nyfiken på varför du skriver att du självklart inte kör?


    Antagligen för att man inte ska sitta och pilla med mobilen medan man kör bil :) (funderade först över varför man inte bör köra bil om man inte vill bli gravid haha)
  • enanna
    Anonym (.) skrev 2019-07-18 17:52:48 följande:

    Antagligen för att man inte ska sitta och pilla med mobilen medan man kör bil :) (funderade först över varför man inte bör köra bil om man inte vill bli gravid haha)


    Såklart :D
  • Anonym (Malin)
    enanna skrev 2019-07-18 17:40:22 följande:

    Akut p-piller kan också hindra ett befruktat ägg att fästa, så det kan fortfarande funka. Nyfiken på varför du skriver att du självklart inte kör?


    Tack för svar!!

    Jo, efter många år på den här sidan har man lärt sig att folk inte kan hålla sig till frågan utan ska alltid kommentera allt runtomkring, t ex "du vet att man inte ska pilla med mobilen och köra samtidigt va" (fast oftast otrevligare än så då), så lika bra att gardera sig ;)
  • Anonym (.)

    Glömde ju att faktiskt svara på inlägget också haha.
    Jag har tyvärr inte så bra koll på hur dagen efter-piller fungerar men äl-test visar ju bara att äl är på g, så det finns ju absolut chans att det inte är för sent :) Det är inte ovanligt att kroppen gör sig redo att släppa ett ägg (vilket syns som positivt på testet) men att det sedan inte gör det, då gör kroppen ett nytt försök senare. Ser det väldigt ofta där folk försöker bli gravida och får positiva äl-test där äl uteblivit men sedan fått nytt positivt några dagar senare. 

  • Anonym (Malin)

    Uppdatering utifall någon annan hamnar i liknande sits och söker svar.

    Efter att ha googlat och googlat och googlat, och läst flera engelska studier verkar det som att mina odds är rätt kassa. Det är inte säkert att dagen efter piller fungerar om man tar dem en dag innan eller samma dag som ägglossningen (eftersom pillret ju funkar som så att det skjuter upp ägglossningen och hormonerna i pillret ev inte räcker när ÄL är så nära).

    Får hoppas på det bästa helt enkelt, chansen att jag INTE blir gravid är 70% (30% risk/chans att man blir gravid i min ålder vid samlag runt ÄL).

Svar på tråden Sprucken kondom & ägglossning typ idag - för sent för akut p-piller?