• Anonymsju

    Mitt barns farfar är en alkis

    Min sambos pappa är en ja vad kallas det? "Semmestertalkis"? Han super sig full så fort han är ledig.

    Det som gör mig irriterad är att han gång på gång kommet stupfull på släkt/familjemiddagar. En söndag eftermiddag med en del av familjen på ett salladställe kommer han så full att han inte kan gå ordentligt, han sluddrar och stinker. På en vanlig grillkväll en tisdag kommer han stupfull. Han får skäll av sina syskon och pappa ibland, även min sambo har skällt ut honom ordentligt flera gånger, där han lovar att inte komma så full igen. Vi har en 1 åring som han ska hålla, pussa på och gosa med med sin alkis-andedräkt. Det finns fler småbarn i släkten men han verkar inte förstå att vi tycker det är olämpligt att han är så full en vanlig vardag när vi bara ska ha trevligt släkthäng, så sitter han där och upprepar sig om och om igen om samma saker hela tiden, är högljudd, avbryter alla och är sådär dräggigt dyngrak.

    Jag vet ju att jag inte kan göra så mycket, men man undviker ju hans umgänge så mycket man bara kan. Har inte intresse av att umgås med dyngraka personer på det sättet, trots att han är mitt barns farfar. Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Mitt barns farfar är en alkis
  • Anonymsju
    Jag är bara jag skrev 2019-07-19 12:45:29 följande:

    Inte umgåtts alls och definitivt ALDRIG låtit en full person träffa mina barn!!


    Man vet ju aldrig om han är full. Det händer att han ibland inte är full, men oftast är han det, mer eller mindre.
  • Anonymsju
    Dexter dot com skrev 2019-07-19 12:48:44 följande:

    Varför bjuds han med om han inte kan hålla sig nykter och uppföra sig?


    Jag vet inte, dom är väl relativt nära på den sidan släkten ändå och det skulle väl kännas konstigt om dom inte bjöd in honom antar jag, men hans syrra är inte rädd för att skälla på honom. Även min sambo som sa för ett tag sedan att detta var sista gången han är såhär full kring vårat barn. Han blir ledsen i stunden och ber om ursäkt, sen går det några veckor och det bli samma sak igen.
  • Jag är bara jag
    Anonymsju skrev 2019-07-19 12:57:45 följande:
    Man vet ju aldrig om han är full. Det händer att han ibland inte är full, men oftast är han det, mer eller mindre.
    Om så bara risken hade funnits hade jag inte umgåtts. Varför dyker han upp? Blir han bjuden fast alla vet att han oftast är full? Sluta bjud honom! Ha sammankomsterna på nåt ställe dit han inte hittar. Synnerligen olämpligt sällskap med barn!
  • Amla07

    Bjud in honom med tydlig information om att om han är full får han vända i dörren och gå hem och sova ruset av sig. Han är välkommen nykter men inte annars. Punkt.

  • Rudbeckius

    Det här är ju en fråga som ni inte kan blunda för och många som behöver respekteras:

    Ni har rätt till att kunna ha kalas där man inte blir för berusad och gästerna sköter sig. Vilka gränser har ni för det avseende för de vuxna? Kan man minska på alkoholen?

    Alkoholism är ju en sjukdom, är han alkoholist så bör ni ha en större förståelse och ta mer hänsyn till farfar, det finns massor av tankar om hur man hanterar detta som närsående. Kolla på nätet. Det är kymigt och trist, och man blir lätt medberoende i den sjukdomen.

    Barnbarn behöver få en positiv och varm bild av sin farfar som ju nog älskar dem. Fundera på hur bra stunder skulle kunna arrangeras dem emellan när farfar mår bra.

    Jag hade själv en farfar som jag älskade och han var periodare. Han var så snäll och rolig och vi pratade om massor. Han var viktig för mig. Min familj var duktig med att se till att jag minns min fine farfar i ljust minne. Sorgligt att han då och då drack sig redlös. Minns bara en gång då jag såg det som liten. Farfar verkade så trött och ledsen och de vuxna bäddade ner honom när han kom hem full. Han såg på mig med så ledsna ögon, minns jag, och jag kände i stämningen att de andra vuxna var oroliga och besvärade. 

    När jag var större pojk brukade jag få cykla till affären och köpa mineralvatten när farfar kom på besök. Farfar tålde inte spriten sa de vuxna lugnt. Det var rätt mysigt att få cykla till affären. 

  • Rudbeckius
    Jag är bara jag skrev 2019-07-19 13:00:26 följande:
    Om så bara risken hade funnits hade jag inte umgåtts. Varför dyker han upp? Blir han bjuden fast alla vet att han oftast är full? Sluta bjud honom! Ha sammankomsterna på nåt ställe dit han inte hittar. Synnerligen olämpligt sällskap med barn!
    Ja, det var ju ord och inga visor. Men varken klokt eller snällt, enligt min mening..

    * Han dyker nog upp för att han vill känna gemenskap och träffa dem han älskar, många är närstående. Varför frågar du det?

    * Att sluta bjuda en närstående är väl rätt exkluderande och inte särskilt konstruktivt. Lite väl enkelt sätt att mobba bort någon som nog inte mår bra. Hur står det till med din empati? Vet du att alkoholism är en sjukdom? Hur skulle du vilja bli behandlad om du drabbades av sjukdom?

    * Att ha sammankomstenra på hemligt ställe var ju en idé i samma härad. Skulle du vilja bli exkluderat och lite smålurad på det sättet?

    * Synnerligen olämpligt sällskap för barn, ja inte är det särskilt lämpligt, men synnerligen kan jag nog tänka mig mycket värre sällskap för barn, rent farliga sådana. Barnen på festen har ju många bra mer nyktra vuxna som kan hantera situationen. Jag tror inte de far så illa av detta.

    Du resonerar rätt binärt? Inte är det precis gyllene regeln du lever efter?
  • Jag är bara jag
    Rudbeckius skrev 2019-07-19 13:22:32 följande:
    Ja, det var ju ord och inga visor. Men varken klokt eller snällt, enligt min mening..

    * Han dyker nog upp för att han vill känna gemenskap och träffa dem han älskar, många är närstående. Varför frågar du det?

    * Att sluta bjuda en närstående är väl rätt exkluderande och inte särskilt konstruktivt. Lite väl enkelt sätt att mobba bort någon som nog inte mår bra. Hur står det till med din empati? Vet du att alkoholism är en sjukdom? Hur skulle du vilja bli behandlad om du drabbades av sjukdom?

    * Att ha sammankomstenra på hemligt ställe var ju en idé i samma härad. Skulle du vilja bli exkluderat och lite smålurad på det sättet?

    * Synnerligen olämpligt sällskap för barn, ja inte är det särskilt lämpligt, men synnerligen kan jag nog tänka mig mycket värre sällskap för barn, rent farliga sådana. Barnen på festen har ju många bra mer nyktra vuxna som kan hantera situationen. Jag tror inte de far så illa av detta.

    Du resonerar rätt binärt? Inte är det precis gyllene regeln du lever efter?
    Har en närstående som är grav alkis så jag vet vad det ställer till. Finns absolut INGET förmildrande med att vara full! Alkisar bryr sig enbart om sig själva-de kan inte ta hänsyn till andra eftersom spriten går före. Så länge jag lever kommer jag ALDRIG umgås med fyllon eller dalta med dom. Så länge man daltar som ju du uppenbarligen vill så kommer de fortsätta förstöra. Mycket svårt hitta sämre sällskap till barn än fylltrattar!

    Dessutom är det en klen ursäkt att säga att det är en sjukdom. Man kan ju faktiskt inte bli alkis om man inte dricker alkohol! Det är självförvållat och går inte dalta bort. Hårda bud är det enda som gäller. Tror du AA sitter och mjäkar med fyllona på deras möten?
  • Rudbeckius
    Jag är bara jag skrev 2019-07-19 13:32:21 följande:
    Har en närstående som är grav alkis så jag vet vad det ställer till. Finns absolut INGET förmildrande med att vara full! Alkisar bryr sig enbart om sig själva-de kan inte ta hänsyn till andra eftersom spriten går före. Så länge jag lever kommer jag ALDRIG umgås med fyllon eller dalta med dom. Så länge man daltar som ju du uppenbarligen vill så kommer de fortsätta förstöra. Mycket svårt hitta sämre sällskap till barn än fylltrattar!

    Dessutom är det en klen ursäkt att säga att det är en sjukdom. Man kan ju faktiskt inte bli alkis om man inte dricker alkohol! Det är självförvållat och går inte dalta bort. Hårda bud är det enda som gäller. Tror du AA sitter och mjäkar med fyllona på deras möten?
    Oj, du skojar inte, jag menar att du nu företräder en mycket hård och rätt förlegad moralsyn. Hur skulle du själv vilja bli behandlad om du blev sjuk? Jag har på inget sätt pratat om att dalta. Du ser ju världen helt svartvit, det är ett farligt och väldigt förenklat sätt att se på problem. Du glömmer alla de relationer som behöver vårdas och värdesättas här - farfar, son/fadern, svärdottern/mamman, barnbarnet/barnet. Du hjälper inte situationen framåt, du bara mobbar bort.

    Vi kommer alla att råka ut för trasigheter i livet, med oss själva och/eller de som vi bryr oss om - familj/vänner. Vi mår bra om vi ställer upp för varandr aoch samtisigt tar hand om soss själva. Sätter kloka gränser men hjälps åt. Farfar har nog många egna tankar om det här problemet och kans förstå sin sons och svärdotterns oro.

    Vi kan inte agera som den där värsta Hollywoodfrun gjorde (du är väl inte henne?), det må blir roligt i TV men är djupt obehagligt i verkligheten, det gör skador och problem värre, helt i onödan.
  • Sommarskuggan

    Sätt som regel att han aldrig får träffa era barn om han har druckit. Så tråkigt för barnen att få se sin farfar full.

  • Rudbeckius
    Sommarskuggan skrev 2019-07-19 13:52:09 följande:

    Sätt som regel att han aldrig får träffa era barn om han har druckit. Så tråkigt för barnen att få se sin farfar full.


    Enkelt och bra. Ändå inkluderande.
  • Anonymsju
    Anonymsju skrev 2019-07-19 12:15:54 följande:

    Min sambos pappa är en ja vad kallas det? "Semmestertalkis"? Han super sig full så fort han är ledig.

    Det som gör mig irriterad är att han gång på gång kommet stupfull på släkt/familjemiddagar. En söndag eftermiddag med en del av familjen på ett salladställe kommer han så full att han inte kan gå ordentligt, han sluddrar och stinker. På en vanlig grillkväll en tisdag kommer han stupfull. Han får skäll av sina syskon och pappa ibland, även min sambo har skällt ut honom ordentligt flera gånger, där han lovar att inte komma så full igen. Vi har en 1 åring som han ska hålla, pussa på och gosa med med sin alkis-andedräkt. Det finns fler småbarn i släkten men han verkar inte förstå att vi tycker det är olämpligt att han är så full en vanlig vardag när vi bara ska ha trevligt släkthäng, så sitter han där och upprepar sig om och om igen om samma saker hela tiden, är högljudd, avbryter alla och är sådär dräggigt dyngrak.

    Jag vet ju att jag inte kan göra så mycket, men man undviker ju hans umgänge så mycket man bara kan. Har inte intresse av att umgås med dyngraka personer på det sättet, trots att han är mitt barns farfar. Hur hade ni gjort?


    Puffar lite
  • JodiBabe

    1. Han är inte semesteralkis. Han är alkis.
    2. Låt honom inte hålla i ert barn när han är full.
    3. Bjud inte med honom på sammankomster. Nämn detta innan för honom. Att han inte blir bjuden längre då han alltid kommer stupfull. Var tydlig och håll denna gräns. 
    4. Värna om din familj. 

    Din sambo och hans syster lär ju lida rätt mycket av detta. Det du kan göra är att stötta din sambo i att sätta gränser mot pappan. Alkoholism är en sjukdom, men missbrukaren själv måste nå sin botten och bli frisk. Viktigt att sätta gränser mot missbrukare.

    När det gäller att farfadern vill hålla i barnet så sätter även du gränser då det är ditt barn. Han får inte röra barnet när han är full, punkt.

    PS. Tror du kan få mer svar om du startar en tråd så folk kan svara anonymt.

  • JodiBabe
    JodiBabe skrev 2019-07-27 10:12:45 följande:

     Alkoholism är en sjukdom, men missbrukaren själv måste nå sin botten och bli frisk. 


    ..."och vilja bli frisk" ska det stå.
Svar på tråden Mitt barns farfar är en alkis