• bamselena

    Alkohol efter en operation

    har genomgått en mindre operation var ej sövd. Det stod i papperet att alkohol inte bör nyttjas på 6 veckor efter, det har jag inga problem med. men undrar i alla fall varför.
    Ska gå på ett bröllop om en vecka och det skulle ju vara ganska gått med ett glas vin till maten. men om det är farligt vill jag inte tå något.
    är det någon som vet vad som händer och om det är farligt.
    Blir glad för svar.

  • Svar på tråden Alkohol efter en operation
  • Praktisk58

    Alkohol tunnar ut blodet och ger ökad risk för blödningar. 6 veckor låter som en standardtid för alla operationer. Om du har haft en mindre operation där faran för blödning inte är lika stor som benbrott och magsår ... Ta max fem glas !!

  • bamselena

    Tack!
    för ditt svar. Jag har gjort en tandimplantat alltså opererat in skruvar i käken. jag blöder ju ingenting nu.

  • nnnnnnnn

    ta en cyklo-f om du är orolig... Då borde du inte blöda även om du dricker alkohol
    det är ok att ta dem och dricka alkohol.

  • BernieLollo

    Du kan väl ringa de som gett dig lappen och skrivit sex veckor och säga hur otroligt sugen du är på alkohol för att det är "gått" och fråga dem!?

  • Anonym (...)

    Det gäller nog både för att alkohol är blodförtunnande och för att det försenar läkningen av såret.

  • Anonym (Vänta)

    Jag hade tagit det säkra före det osäkra och struntat i alkoholen. 

  • Praktisk58
    Anonym (Vänta) skrev 2019-07-20 21:26:22 följande:

    Jag hade tagit det säkra före det osäkra och struntat i alkoholen. 


    Ja, här riskerar man att få lite blod I tandköttet dagen efter. Låter farligt. Bäst avstå från festen. Sår läker bäst vid en regelbunden dygnsrytm utan fester. Gå istället på begra ningar. Dom är alkoholfria och dagtid.
  • Anonym (Vänta)
    Praktisk58 skrev 2019-07-20 22:10:36 följande:
    Ja, här riskerar man att få lite blod I tandköttet dagen efter. Låter farligt. Bäst avstå från festen. Sår läker bäst vid en regelbunden dygnsrytm utan fester. Gå istället på begra ningar. Dom är alkoholfria och dagtid.
    Jag sa aldrig huruvida det var farligt eller inte. Jag svarade bara vad jag hade gjort. Jag kan gå på fest och ha roligt utan att dricka alkohol. 
  • Praktisk58
    Anonym (Vänta) skrev 2019-07-20 22:32:43 följande:

    Jag sa aldrig huruvida det var farligt eller inte. Jag svarade bara vad jag hade gjort. Jag kan gå på fest och ha roligt utan att dricka alkohol. 


    Ingen tvekan om att man kan gå på fest utan sprit.

    Men jag har aldrig gått på bröllop utan ett glas vin !
  • bamselena

    Men jag blöder ingenting nu, och inte dagen efter operationen heller. Kan det då bara börja blöda efter 5 veckor för att man dricker lite vin?
    men festen går jag på såklart men dricker nog inget vin.

Svar på tråden Alkohol efter en operation