• Anonym (Vilsentjej)

    Göra slut pga familj?

    Hej alla, undrar om ni hade kunnat göra slut med en väldig bra partner pga deras familj? Mer specifikt syskon.

    Historian bakom min fråga till er som har lust att läsa det (Varning för lång text): Har en helt underbar pojkvän som jag har varit med i över 2 år nu, vi är 20 och 21 år gamla. Har haft en väldigt bra relation med hela hans familj sen början men på senare tid har hans syster börjat bli väldigt svartsjuk och elak? Jag vet inte alls vad jag har gjort men alla jag har pratat med detta om säger att det låter som att hon är rädd att förlora sin lillebror.

    Vi bor just nu hemma hos min pojkväns föräldrar och söker lägenheter och boende för fullt då vi båda precis skaffat jobb och gått ur skolan, hans syster är 25 och har flyttat hemifrån. Hennes beteende har påverkat vårt förhållande brutalt då min pojkvän går i försvar varje gång jag nämner något hon gjort eller sagt som jag blivit ledsen över. Exempelvis har hon dragit ut min våta tvätt ur tvättmaskinen och lagt den framför vår dörr sen lagt in sin egen tvätt och börjat tvätta. När jag kom ut ca 10 min senare för att kolla om tvätten var klar såg jag det och ifrågasatte direkt. Hon ryckte bara på axlarna och sa "jag ska snart hem och behövde tvätta". Blev såklart ledsen och sa till min pojkvän vilket utlöste ett jättebråk mellan mig och min pojkvän som resulterade i att jag körde hem till min familj. Detta är nog det värsta hon har gjort men det är alltid små saker som elaka kommentarer om mitt utseende eller om jag köpt något nytt klädesplagg. Sitter jag och samtalar med deras mamma kan hon komma och sitta och avbryta mig eller säga saker som "ok?" Eller "vem bryr sig?" Sen börja prata om annat. Har tagit upp detta med min pojkvän flera gånger och han har lovat att säga till henne nästa gång men gör det aldrig och står aldrig bakom mig när jag försöker stå upp för mig själv. Är väldigt blyg och hon kan vara väldigt på vilket får mig tyst rätt snabbt. Har försökt flera saker för att lösa det som att bjuda ut henne på middag eller fråga om hennes åsikt för att vi ska ha något att prata om men det verkar bara irritera henne mer. Att min pojkvän inte står upp för mig och bara sitter tyst när hon gör saker har fått oss att bråka väldigt mycket då han verkar tro att jag "hatar" hans syster, vilket jag verkligen inte gör. Detta tar såklart på mina känslor för honom vilket jag även har berättat för honom och han lovar gång på gång att det ska bli bättring men det händer ingenting, tvärtom blir det bara värre och värre med hårdare kommentarer utan någon reaktion från honom. Hon ger även honom skuldkänslor varje gång vi ska hälsa på min familj som bor 2 timmar bort och säger att jag kan åka själv och att han borde umgås mer med sin familj. Det blir bråk och hon börjar skrika på honom varje högtid vi ska spendera med min familj även om vi har varit med hans familj 80% av alla högtider osv. Och sen sitter hon och skriver under hela dagen/dagarna att hon önskar att han hade prioriterat sin egen familj bättre och inte spender familjehögtider med främlingar. Där har han dock sagt emot att min familj är hans familj med. Hon har även föreslagit att de två ska hyra en lägenhet tillsammans istället för att han ska bo ihop med mig. Allt detta tar extremt på mitt självförtroende och jag mår dåligt över det. Samtidigt vill jag inte vara flickvännen som förstör en så nära syskonrelation och därför har jag tänkt på att kanske bara göra slut även om det inte är de jag vill. Men är det värt att avsluta ett nästan perfekt förhållande pga detta? Snälla inga påhopp då jag redan känner mig som världens värsta flickvän.

  • Svar på tråden Göra slut pga familj?
  • Anonym (sessan)

    Märkligt betende av systern. Om jag var du hade jag nog flyttat hem ett par dagar för att kunna få lite perspektiv på allt. Förstår att din pojkvän hamnar i en svår sits.

    Sluta prata med hans syster. Säger hon något så ge endast korta svar. Du kan svara artigt om hon säger något. Nu är det ju inte din pojkväns syster du ska vara tillsammans med.

    Bra att din pojkvän stått upp för dig vad gäller besök hos din familj.

    Sluta ta upp saker hans syster gör mot dig. Tänk på att din pojkvän har en nära relation med sin syster. Om hon fortsätter så här så är det till slut hon själv som kommer att förstöra relationen med sin bror.

    Har varit med om lite samma sak som dig. Min svägerska betedde sig illa mot mig och när hon gjorde det så beter hon ju sig illa mot sin bror. Långsiktigt så förstörde hon sin relation med sin bror. Idag har vi en bra relation.

  • Anonym (Urk)

    Men usch. Vilken otrevlig människa.

    I ditt läge hade jag flyttat hem till min egen familj eller tagit något eget boende. Inte en chans att jag ödslat bort mitt liv på sånt onödigt tjafs. Till pojkvännen hade jag gett en enkel förklaring:

    "Tyvärr är inte detta en fungerande boendesituation, vi får bo på olika håll tills vi finner ett gemensamt boende"

    Om han inte köper det hade jag gjort slut.

    Hade inte väntat en sekund till utan detta hade varit med omedelbar verkan.

  • Anonym (H..)

    Herregud, vilken omogen människa hans syster är! Otroligt märkligt beteende av din pojkvän också som toffla för HENNE hela tiden. Han låter ju syster köra över er båda. Tycker inte det låter som om de har en nära syskonrelarion alls.. Hade jag varit dig hade jag faktiskt gjort slut och flyttat ut.

  • Anonym (Gör inte slut)

    Alltså jag tycker inte du ska göra slut... då ger du systern ?rätt?... men bi kanske kan sitta ner ALLA i familjen, hans mamma och pappa och systern och andra syskon om det finns? Alternativt flytta hem ett par dagar som någon föreslog och be din kille tänka över situationen

  • Anonym (Orolig syster)

    Hon behöver inte vara rädd att förlora sin bror. Hon kan exempelvis vara orolig för hur du påverkar honom.

    Jag hatar min brors tjej. Jag är inte elak men jag har börjat vara mer tydlig mot min bror över hur jag känner. Hon skadar min bror utan att vara medveten om det.

    Hon vägrar jobba heltid men shoppar massor! Min bror jobbar mer än heltid för dom har massor med skulder. Hon bara måste shoppa skräp hela tiden. Hon tycker att hon förtjänar att unna sig. Hela hennes släkt är grovt rasistiska. Dom är obehagliga då dom pratar högt och riktigt hatisk om andra människogrupper (utan att se att dom själv är nidbilden av WT. Alla verkar vara lindrigt utvecklingsstörda).

    Hon rökade som en borstbindare under deras graviditet och när barnet nästan dog i magen så tyckte hon synd om sig själv. Hon vägrade erkänna att hennes rökning orsakat problemen. Min bror vill inte säga till henne för då blir hon jättearg och hotar med att lämna..

    Jag ser min bror må så dåligt tillsammans med henne. Jag kan inte tycka om någon som skadar min bror.

    Samtidigt är det min brors val så jag är artig mot henne. Men mot honom är jag ärlig. Min bror håller med om mycket men är rädd att hon ska sticka med barnet. Hon märker nog hur jag känner.

    Så allt behöver inte vara illvilja och avundsjuka. Det kan bottna i annat. Prata om det!

  • Anonym (Linda)

    Oj, vilken jobbig situation!
    Hur är din kontakt med din pojkväns föräldrar? Du kanske skulle kunna välja något bra tillfälle att i enrum prata med deras mamma och fråga vad det skulle kunna bero på, vad hon tycker att du skulle kunna göra, osv. T. ex. om du och mamman sitter och pratar, och systern kommer in och säger något otrevligt och sedan går, så kan du låta det synas hur ledsen du blir, och fråga mamman "vad du gjort för fel".
    Har du berättat tydligt för din pojkvän hur du känner, och att du funderar på att lämna honom på grund av systerns beteende? Många som har nära bekanta med udda beteenden är så vana vid det att de inte reagerar, utan förlitar sig på att de vet om alla personens goda sidor.

  • Anonym (Har varit med om samma)

    För tio år sedan var jag ihop med en kille vars lillasyster, 22 år (jag var 21, han 27) HATADE att vi var ihop. Hon skulle ta livet av sig. Hon kunde inte sova av oro för att han var med mig. Varenda gång vi kom på besök till föräldrarna, där också systern bodde, ville hon långkramas med brodern och gråta. Kramen var identisk med kramar man ger varandra i en kärleksrelation, hon pressade hela kroppen mot honom och han kramade tillbaka. I flera minuter.

    Hon ville ha hans åsikt om nya underkläder och baddräkter - tog med honom in i sitt rum, tog av sig kläderna och så skulle han säga att hon var snygg, vilket han gjorde.

    Så småningom fick hon med sig mamman i kampen mot mig och en dag bjöd de hem oss på "samtal", där mor och syster slungade ut anklagelser. Båda grät. Fadern försökte säga emot dem och blev utskälld. Min pojkvän också.

    "Brotten" som hade begåtts enligt mor och syster:

    - min pojkvän hade bytt personlighet av att bli ihop med mig, detta "bevisades" av att han hade en del nya kläder

    - han hade börjat lyssna på musik han inte tidigare hade gjort

    - han/vi hade inte dykt upp på samtliga av familjens obligatoriska fredagsmiddagar (tradition i deras hem sedan barnen var små).

    Enligt modern och systern var jag ute efter att "spränga" deras familj. Det var i detta samtal systern ställde ultimatum: antingen gör ni slut eller så tar jag livet av mig.

    En så jävla osund familj, vi höll ut något halvår efter detta men jag är väldigt glad att vi inte fortsatte. Sjukaste av allt är att det var systern och jag som var kompisar från början och det var hon som presenterade mig för brorsan med orden "endast det bästa är gott nog för dig" (dvs honom).

    Har sett på Facebook att båda är ensamstående föräldrar i dag, så jag antar att även tjejen efter mig blev bortjagad av systern.

  • tjockobbe

    Sluta träffa systern. 
    Ge henne inte rätt genom att göra slut, för det är ju precis det hon vill genom sitt beteende. 
    Flytta hem till din familj ett tag och ge killen tid att fundera. Säg bara som det är till honom; att du inte kan fortsätta vara hans systers slagpåse utan anledning. Han får börja stå upp för dig. 

    Du är inte tillsammans med systern eller familjen, du är tillsammans med honom. Vill han vara med dig så kommer polletten till slut att ramla ner hos honom. Frågan är hur lång tid du är beredd att ge honom bara?

Svar på tråden Göra slut pga familj?