• Anonym (Tvekar)

    Ska jag vänta 2dagar till eller ta det direkt

    Jag går och grubblar på en sak som jag kan behöva lite objektivt råd om.

    Jag söker enbart råd om just detta, så allt runt omkring är onödigt inför detta.

    Jag måste tyvärr vara diskret och anonym eftersom jag kan bli igenkänd av min sambo.

    Till saken:

    Min sambo har lovat att ordna en sak under semestern. En väsentlig del som betyder väldigt mycket för mig och vår framtid som ett par. Man kan säga att jag gett honom ett mindre ultimatum att lösa. Han fick själv ange tiden han behövde och sa då under semestern. Han lovade med all säkerhet att detta skulle fixas under vår semester. Det är 2 dagar kvar och han har inte ens startat eller varit på g ännu.

    Jag kokar inombords över detta. Men säger inget. Jag tänker inte tjata eller påminna. Frågan jag ställer är OM jag borde ta upp det så han har en chans att rätta till det i helgen, eller om jag ska vänta till söndag när semestern är slut och låta helvetet bryta loss????

    Hjälp!

  • Svar på tråden Ska jag vänta 2dagar till eller ta det direkt
  • Anonym (Troy)

    Älskar när en tjej ger en ultimatum.
    Är han smart så drar han.

  • Anonym (D)

    Du vet säker själv bäst om han är en person som lovar saker och struntar i det eller om han är en sån som glömmer det han lovat. 
    För mig själv skulle det bero på hur viktig den här grejen är "för relationens framtid" om jag tog upp det. Samtidigt hade jag nog inte väntat med att ta upp det tills det bara var två dagar kvar på semestern om det är något mycket viktigt. Då hade jag tagit upp det så fort jag märkte att han inte verkade på väg att göra det och diskuterat huruvida det är lika viktigt för oss båda.

  • Anonym (Tvekar)
    Anonym (D) skrev 2019-07-26 09:26:07 följande:

    Du vet säker själv bäst om han är en person som lovar saker och struntar i det eller om han är en sån som glömmer det han lovat. 

    För mig själv skulle det bero på hur viktig den här grejen är "för relationens framtid" om jag tog upp det. Samtidigt hade jag nog inte väntat med att ta upp det tills det bara var två dagar kvar på semestern om det är något mycket viktigt. Då hade jag tagit upp det så fort jag märkte att han inte verkade på väg att göra det och diskuterat huruvida det är lika viktigt för oss båda.


    Grejen är att jag redan väntat i 2 år. Han har lovat detta så många gånger men denna gången tyckte jag ändå att jag fick fram hur viktigt detta var för oss och för att jag ska kunna lita på hans ord. Tidigare har han bara sagt att jodå jag fixar. Men inget har hänt. Så nu när semestern kom så hade vi det där samtalet som du menar att jag borde tacit upp från början. Det var hans förslag att göra det på semestern. Och det han ska göra tar totalt ca 1timme och kräver bara en telefon och en kort biltur. Jag kan tyvärr varken hjälpa till eller göra det åt honom. Det kostar dessutom honom flera tusenlappar varje månad som bara slängs ut i sjön. Pengar som han kunde lagt undan till en gemensam bostad tex..
  • Anonym (Tvekar)
    Whitehorse1979 skrev 2019-07-26 09:25:25 följande:

    Fråga hur det går.


    Så brukar jag göra. Hjälper inte. Denna gången hoppades jag att det skulle bli annorlunda eftersom han verkade förstå.
  • Ms H

    Vad består ultimatumet i då? Om han inte löser detta under semestern, så...?

  • Limajo

    Självklart ska du prata med honom nu. Om du väntar två dagar och sen släpper lös helvetet så gör du ju det bara för att sätta dit honom. Ta upp det igen på ett lugnt och sakligt sätt. Utan att veta vad det gäller så verkar det ju vara något som är svårt för honom och då behöver han väl stöd, inte utskällningar?

  • Anonym (Sara)

    Om du tror att han glömt det skadar det väl inte att påminna (om inte att komma ihåg själv är en viktig del av grejen för dig).

    Är det så att ett ultimatum går igenom (att ni ska skiljas eller vad det nu är) om två dagar och du tror att han inte förstår det/tar det på allvar skadae det väl heller inte att påminna. I synnerhet om din plan är att "helvetet ska bryta loss" på söndag. Vad är poängen med det förresten?

    Sen beror det ju också på vad det är. Detta kanske är något som han absolut inte vill göra och som han inte gör av det skälet? Och då är väl ett djuplodande samtal bättre än att "helvetet bryter loss". För din ilska ska väl inte föra skillnad om det är något som är lika viktigt för honom som för dig?

  • Anonym (Tvekar)

    Tack för era tankar!

    Nä släppa hus i helvete är nog ingen lösning alls. Tack för att ni fick mig att inse det.

    Såklart vill jag sätta mig ner och lösa detta en gång för alla, men hittills har jag fått noll respons.

    Detta är något som är jätteviktigt att ordna. Kan tyvärr inte vara mer specifik än så. Alla människor behöver detta och kan knappt klara sig utan. För min del som medmänniska är det inget problem. Problemet ligger i att jag känner mig utnyttjad och kan inte lita på honom. Det går utöver hela mitt liv, och min ekonomi blir lidande.

  • Anonym (Tvekar)
    Anonym (Sara) skrev 2019-07-26 10:11:39 följande:

    Om du tror att han glömt det skadar det väl inte att påminna (om inte att komma ihåg själv är en viktig del av grejen för dig).

    Är det så att ett ultimatum går igenom (att ni ska skiljas eller vad det nu är) om två dagar och du tror att han inte förstår det/tar det på allvar skadae det väl heller inte att påminna. I synnerhet om din plan är att "helvetet ska bryta loss" på söndag. Vad är poängen med det förresten?

    Sen beror det ju också på vad det är. Detta kanske är något som han absolut inte vill göra och som han inte gör av det skälet? Och då är väl ett djuplodande samtal bättre än att "helvetet bryter loss". För din ilska ska väl inte föra skillnad om det är något som är lika viktigt för honom som för dig?


    Han vill inte göra det, det är väl det som fallerar. Det är något han måste göra. Ungefär som att man vet att man har cancer. Antingen måste man få behandling eller så dör man.

    Nu går detta ut över mig och vår relation dessutom eftersom han inte tar tag i saken
Svar på tråden Ska jag vänta 2dagar till eller ta det direkt