• minigris3

    Gå ner i vikt innan försöka skaffa barn?

    Jag och min sambo går i tankarna att skaffa barn. Problemet är bara att jag är lite överviktig och har hört mycket om att risken är större för komplikationer om mamman väger för mycket. 

    Borde vi skjuta upp planerna och satsa på att gå ner i vikt först? Eftersom detta är första barnet för oss båda har vi ingen aning om hur lång tid det tar eller om vi ens kan få barn så känns dumt att skjuta upp det allt för länge men samtidigt vill jag ju ge mig själv och mitt kommande barn bästa möjliga förutsättningar.

    Hjälp mig! Hur ska jag tänka?

  • Svar på tråden Gå ner i vikt innan försöka skaffa barn?
  • Anonym (Vikt)

    Hur mycket vikt pratar du om då?

    Är det bara typ 10 kilo så hade jag ställt om kost nu och börjat träna och kanske vänta 1 månad eller 2 först sedan börja försöka.

    Då har du ju redan påbörjat en omställning med kost och lite motion och då kan du hålla fast vid det under graviditeten. Det är ju inte säkert att din kropp lägger på sig mycket vikt heller under en graviditet om du sköter kosten rätt.

    Men pratar du om 25-30kg så är det kanske bättre att vänta lite längre, men skulle det samtidigt hända att du blir gravid så händer det. Finns många kvinnor som är överviktiga och föder barn och klarar sig bra

  • Anonym (Åse)

    Jag tänker också att det är dumt att skjuta på det bara därför OM det inte handlar om grav övervikt eller fetma. Då kan det innebära risk både att vara gravid och föda barn. Plus att jag som ändå varit gravid 2ggr och inte gått upp mycket utan varit rätt rörlig, känner att det hade varit så mycket tuffare och tyngre om jag dessutom släpat på en stor övervikt. För det ÄR en stor påfrestning på kroppen.
    Och att hitta bra och sunda rutiner är väl alltid bra, särskilt om man ska bilda familj.

  • Kattunge15

    Snor tråden för en fråga! Hur mycket bör jag gå ner för att ha bäst chans att bli gravid? Väger lite för mycket, ca 61 kg till 160 cm.

  • Sanna922
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 13:27:37 följande:

    Snor tråden för en fråga! Hur mycket bör jag gå ner för att ha bäst chans att bli gravid? Väger lite för mycket, ca 61 kg till 160 cm.


    Det kommer inte spela någon roll eftersom du inte är överviktig.
  • Anonym (Bmi30+)

    Jag är 169cm lång och vägde 109 kg när vi började försöka/lämnade bort preventivmedel, nu var detta inte mitt första barn utan jag var normalviktig vid förra graviditeten (70kg).

    Jag lyckades inte plussa!! Det var som kroppen själv visste och satte stopp. Efter ett drygt halvår hade jag gått ner 17kg och då kom plusset!! :)

    Jag lämnade bara bort socker&mjöl och åt riktig hemlagad mat, enda motionen var yoga...

  • Anonym (hmm)

    Hur mycket är "lite överviktig"? 

    Som sagt så är du gravt överviktig så är det kanske bättre att gå ner lite innan, inte bara för att lättare bli gravid men även så att din kropp klarar av en graviditet. Om det handlar om några kilon så spelar det ingen roll.

  • Anonym (hmm)
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 13:27:37 följande:

    Snor tråden för en fråga! Hur mycket bör jag gå ner för att ha bäst chans att bli gravid? Väger lite för mycket, ca 61 kg till 160 cm.


    Du är normalviktig.
  • Anonym (Normal)
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 13:27:37 följande:

    Snor tråden för en fråga! Hur mycket bör jag gå ner för att ha bäst chans att bli gravid? Väger lite för mycket, ca 61 kg till 160 cm.


    Fast det är ju ingen övervikt. Så det är bara att köra :)
  • Anonym (Grabben bredvid)
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 13:27:37 följande:

    Snor tråden för en fråga! Hur mycket bör jag gå ner för att ha bäst chans att bli gravid? Väger lite för mycket, ca 61 kg till 160 cm.


    Är du dum på riktigt ditt troll.
  • Kattunge15
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2019-07-26 14:36:00 följande:

    Är du dum på riktigt ditt troll.


    Verkligen inte. Ligger på typ 24 i BMI vilket är högt inom normalgränsen. Aldrig vägt så här mycket och vet ju att jag har en hel del överflödiga kilon. Tänkte om tex 20 i BMI är idealiskt, eller när det nu börjar påverka chansen att bli gravid.
  • Anonym (Sofie)

    61 kg på 160 cm är väl inte övervikt?? Låter som en rätt smal person det. Så med den vikten är det nog inget att avråda från att skaffa barn.

  • Anonym (Normal)
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 21:36:17 följande:

    Verkligen inte. Ligger på typ 24 i BMI vilket är högt inom normalgränsen. Aldrig vägt så här mycket och vet ju att jag har en hel del överflödiga kilon. Tänkte om tex 20 i BMI är idealiskt, eller när det nu börjar påverka chansen att bli gravid.


    Du ligger på 23.1 helt normalt BMI.
  • Anonym (Sofie)
    Kattunge15 skrev 2019-07-26 21:36:17 följande:

    Verkligen inte. Ligger på typ 24 i BMI vilket är högt inom normalgränsen. Aldrig vägt så här mycket och vet ju att jag har en hel del överflödiga kilon. Tänkte om tex 20 i BMI är idealiskt, eller när det nu börjar påverka chansen att bli gravid.


    Högt inom normalgränsen är inte samma sak som övervikt. Dessutom är inte BMI tabellerna facit på om man hsr övervikt eller ej. Allt handlar om hur din kropp är uppbyggd. Om du har mycket muskler eller inte. Mycket muskler väger mer än fett. Så gå på ditt hälsotillstånd. Mår du bra och är frisk som du är? Eller lider du av dåliga värden?
Svar på tråden Gå ner i vikt innan försöka skaffa barn?