• Tom Araya

    Vad gör ni i denna värme?

    Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

    Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

    Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

    Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

    Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

    Hur gör du för att stå ut?

    Hur klär du dig?

    Jobbar du eller har semester?

    Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

    Fläktar hemma?

    Åker ni och badar?

    Har ni kanske lantställe och båt?

    Eller åker ni norrut?

  • Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?
  • Ms H

    Inga fläktar eller AC, gör samma grejer som annars, klädd o shorts och linne. Semester just nu, härligt!

  • Lemusa
    Hur gör du för att stå ut?
    Tränar regelbundet, verkar svettas mindre när jag svettas ut ordentligt regelbundet.
    Hur klär du dig?
    Linne och Kjol 
    Jobbar du eller har semester?
    Semester
    Luftkonditionering hemma eller på jobbet?
    AC på jobbet, men hemma kör jag bara korsdrag för att kyla ner
    Fläktar hemma?
    Nej
    Åker ni och badar?
    Varje dag
    Har ni kanske lantställe och båt?
    Nej, tyvärr. Landställe på kusten hade varit fint
  • Anonym (Inget lidande)

    Hur gör du för att stå ut?

    Det är varmt men inte så att jag storknar.

    Hur klär du dig?

    I svarta långbyxor och svart piké på jobbet. På fritiden har jag så lite som möjligt på mig.

    Jobbar du eller har semester?

    Jobbar heltid. Har nytt jobb och har haft en veckas semester i sommar.

    Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

    Inget av det. Har dessutom ett ganska fysiskt jobb så svetten rinner på insidan av kläderna.

    Fläktar hemma?

    Nej. Här hemma är det naturligt korsdrag.

    Åker ni och badar?

    Varje kväll. Maken har semester med barnen och de badar hela dagarna. Både i poolen hemma på baksidan och går ner till havet när de vill.

    Har ni kanske lantställe och båt?

    Inget lantställe. Vi bor perfekt vid havet. Ja, vi har båt som används flitigt på helgerna då vi åker långt ut i skärgården.

    Eller åker ni norrut?

    Vi var långt norrut på min semestervecka. Då var det dock snö så ingen värme alls.

  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2019-07-28 10:06:41 följande:

    Just nu är det så där ruskigt varmt att det påminner om den jobbiga sommaren 2018. Man vet inte var man ska ta vägen...

    Nu bor jag i stan, har fönster på båda sidor öppna dygnet runt och persienner nere...
    Dagtid går det inte att vara i ett rum på solsidan.

    Går i shorts och t-shirt hela dagarna, i hemmet ibland mindre.

    Igårkväll gick jag till den lokala restaurangen för att äta och ta en öl, såg fram emot att sitta ute.
    Hade precis innan tagit en dusch och hade bara shorts och t-shirt på.
    När jag beställer meddelar personalen att de bara har tillstånd att ha gäster sittande ute fram till kl 22 och då var klockan 21.55...va fan! Det var tokvarmt inne, började nästa rinna om mig under den knappa kvart jag satt där. Så jag drack snabbt upp ölen och gick hem med pizzan.

    Jag hade kunna ge min vänstra hand för en plats vid kusten med bad och kanske båt.

    Hur gör du för att stå ut?

    Hur klär du dig?

    Jobbar du eller har semester?

    Luftkonditionering hemma eller på jobbet?

    Fläktar hemma?

    Åker ni och badar?

    Har ni kanske lantställe och båt?

    Eller åker ni norrut?


    Jag njuter i fulla drag. Den svenska sommaren är i allmänhet ganska kort, och jag har det hellre som förra sommaren, än 15 plusgrader och massa regn. Men visst, är det bortåt 30 grader i skuggan kan det vara lite jobbigt att röra på sig några längre sträckor (och jag gillar att vara aktiv), så då sitter jag i skuggan på altanen och läser.

    Vi har fläktar i sovrummen på övervåningen, de är en nödvändighet för att kunna sova när det är mer än typ 25 plusgrader. En blöt handduk om fötterna/axlarna kan också vara skönt i värmen.

    På mitt jobb hålls temperaturen reglerad av nödvändighet, så där är det inga problem att vistas (men just nu och augusti ut är jag hemma).

    Hade vi inte haft småbarn hade jag gärna tillbringat mer tid på stranden (vi har många väldigt fina badställen häromkring), men eftersom jag måste vara på helspänn när vi är vid vatten så orkar vi inte åka och bada så ofta/länge åt gången.

    Vi bor bra, med trädgård och skog bakom staketet, så jag känner inget behov av ett lantställe. Men makens familj har ett som ligger en dryg timmes bilresa härifrån, och dit upp åker vi ibland för att träffa hans sida av släkten.

    Vi bor i en stad där kommunen har kollektivtrafik på vatten, så om vi vill ta en båttur betalar vi samma summa som en vanlig bussbiljett.

    Jag är klädd i kjol/vida shorts och linne (utan BH hemma, men ska jag "visa mig för folk" åker en mjuk BH på), eller klänning.
  • CarpeNoctem

    Gråter, tappar livslusten och räknar dagarna till hösten så man kan börja andas igen..

    Nä, men tar kalla duschar och placerar mig efter det framför fläkten när det blir som värst.. Helt jäkla underbart. Hemmavid består kläder ofta bara av trosor/linne, ska jag ut eller så, då drar jag på mig en klänning. Badar aldrig ute.. sommar är absolut inte min årstid.

    Öppnar mina fönster på kvällen, vill ju inte släppa in mer värme än nödvändigt under dagen, ner med persienner/markis bara.

  • Anonym (Skönt)

    Vi sitter i skuggan på altanen ute i skärgården, slappar och badar i havet.

    Så jag förstår att vi har det bättre i värmen än många andra.

  • Anonym (Jess)

    I vanliga fall älskar jag värmen. Förra sommaren var helt underbar! I år är jag höggravid och ska föda om ett par veckor. Inte lika underbart då jag är som en uppsvälld flodhäst i värmen. Vi har fläktar inne, duschar kallt och åker och badar på dagarna. Ingen idé att försöka ta sig ut på andra utflykter nu när det är över 30 grader. Nästa vecka säger prognosen runt 20, då borde det funka att ta sig ut på promenader, skogen, kanske besöka något slott/park/museum. Hoppas!

  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2019-07-28 10:50:22 följande:
    Jag njuter i fulla drag. Den svenska sommaren är i allmänhet ganska kort, och jag har det hellre som förra sommaren, än 15 plusgrader och massa regn. Men visst, är det bortåt 30 grader i skuggan kan det vara lite jobbigt att röra på sig några längre sträckor (och jag gillar att vara aktiv), så då sitter jag i skuggan på altanen och läser.
    25 är okej och även lite över det.

    Vid 30 börjar tycka det blir jobbigt utan skugga, fläktande vind, svalkande bad o.dyl.

    Är temperaturen en bit över 30 står jag knappt ut...

    Förra sommaren hade vi många dagar med temperaturer på över 30. Jag tror 37 var rekordet där jag bodde och i det vädret jobbade jag utomhus och utan tillgång till skugga under själva arbetspasset...puh
  • Tom Araya

    Jag älskar sommaren (om den inte är som 2018 år sommar), men jag älskar också alla våra årstider.

    Efter en varm sommar kommer hösten som en befrielse.

    Bästa tiden på året är september och oktober, fram till löven faller.

  • AndreaBD

    Jag rensade lite ogräs i trädgården. Men det är varmt och man orkar inte länge. Men ogräs slutar inte växa för att det är varmt....

Svar på tråden Vad gör ni i denna värme?