• Joanna72

    Är jag svartsjuk eller?

    Hej,

    Sitter fastklämd i ett problem. Min kille sedan 3 år tillbaka, hade ett 1årig förhållande med en kvinna som han älskade högt! Hon dumpade honom för en annan man. Det var 2013. Han bröt aldrig kontakten med henne med motiveringen att ? jag kunde inte släppa taget om henne?. Hans värld rasade samman när hon lämnade honom och han gick aldrig vidare. Vi träffades 2017 i feb. Blev ett ? par? i september 2017. Exet hade då senast hört av sig i feb 2017. Han skickade mail till henne vart hon fanns. Skickade gratulationer till henne på hennes födelsedag i dec 2017, och i nov 2017 svarade han till hennes syster på frågan ? har du hittat en ny tjej?? ? no, i still care a lot about your sister?. Han har ju aldrig gillat henne. Han har ju älskat henne. Han nämnde inte ens oss. Jag frågade honom varför han svarade så, han sa: ? jag tycker om henne fortfarande?... det finns så mkt mer som tyder på att han ffr älskar henne, men tar upp bara det sista jag såg i hans mobil; han sparar nämnligen qoutes om henne!! Att han saknar henne. Att trots att hon sårade honom så djupt så flrsökte han förstå henne... etc etc. jag har tagit upp det. Då säger han att qouten handlar om MIG!!! Det står Dear EX på qouten! Jag har aldrig varit ex! Han säger att jag är sjuk. Men det är ju han som inte verkar kunna släppa exet! Då är det väl fel på honom inte mig? Hur ska jag tolka detta? Finns som sagt mkt mkt som egentligen bekräftar mina tankar, men brevet är redan så lång så....????????

  • Svar på tråden Är jag svartsjuk eller?
  • Anonym (...)

    Ja, du är svartsjuk. Men med rätta tycker jag. Jag hade också blivit svartsjuk/ledsen om jag var du. Hade känt det som att jag duger eftersom han inte kunde behålla henne. Som att man vore ett andrahandsval. Jag hade inte klarat av att ha det så. Låtsas att hon skulle få för sig att hon vill ha honom tillbaka, vad tror du han skulle göra då? Så som du beskriver situationen så skulle jag gissa att han hade lämnat dig för henne på två röda. Skaffa en man som bara har ögon för dig istället.

  • Joanna72

    Åh! Tack för det svaret! Exakt så upplever jag det också. Hon har valt bort honom, hon har aldrig gett han val, skulle hon höra av sig idag ( hon har inte hört av sig sen feb 2017), och ansträngt sig lite så är jag mer säker på att han skulle valt henne. Jag har frågat men han säger nej. Men han nekar till allt, så. Även om han inte skulle välja henne, pga av misstron numera så verkar hans kärlek ändå hålla i sig. För mig går gränsen där, är jag inte hans livs kärlek då vill jag inte vara någon kärlek till han alls.

  • Anonym (H)

    Klart du är svartsjuk och det hade ju vem som helst varit i din situation.. Jag tycker inte du ska slösa mer tid på honom. Låt honom sitta själv och tänka på sitt ex medan du hittar någon som BARA vill ha dig..

  • Tecum

    Jag är benägen att hålla med övriga skribenter här, men det KAN också vara så att han är "kär i kärleken" till exet så att säga. Han tycker synd om sig själv för att han blev så illa behandlad och idealiserar ett förhållande som uppenbarligen inte var så bra som han trodde. Om exet mot förmodan dyker upp och vill ha honom tillbaka är det inte alls säkert att han skulle lämna på två röda. Istället kan han nyktra till och inse att han har det mycket bättre med dig.
    Men din svartsjuka är befogad och han behöver jobba för att visa tydligt att du är nr 1.

  • Joanna72

    Tack för svar! Hon har mer eller mindre dumpat honom med motiveringen att hon gjorde ett misstag , att hon älskar inte sin nya kille utan honom ( min kille) men pga av rådande omständigheter kunde hon inte lämna sin nya kille. Med det tror jag att hon lämnade ett ? hopp? till honom, för att hon ville behålla kontakten fram till feb 2017. Hans stolthet och självrespekt skulle nog i första skedet inte tillåta honom att välja henne på två röda????. Han har även sagt till mig- om hans hela livssituation- att allt han ville ha är borta! ( karriär, livsmål etc etc). Jag tolkar det som att då är jag inget av det han vill ha? Tolkar jag fel? När jag har tagit upp mina misstankar om att han fortfarande är ? kvar? i sitt ex då säger han att han förstår att jag tolkar alla ( och dom är många) signaler så, men att det inte är så? ????. Men han ger mig ingen bra förklaring på varför han gjorde det han gjorde ( skicka gratulationer till exet, söka efter henne, säga till hennes syster att han fortfarande bryr sig om henne, spara qoutes, och en massa annat), han säger bara att det var dumt av han, att han vet inte varför han sa och gjorde så, att ingenting har med henne att göra. När de hade kontakt ( var ej ett par ännu) köpte han henne en julklapp, jag fick min första julklapp i år! Dessutom fick vi samma julklapp ????. Tidigare berättade han att det var det minsta han kunde ge henne! Min tolkning: och tydligen det största han kunde ge mig! ????????. Han har extremt svårt att bli kär, tar oerhört lång tid för han att inse att han är det, men när han väl blir det så håller det en evighet. Vet inte om man kan säga att han är kär i kärleken.

  • Joanna72

    Ps. Förtydligande: dessa många ?/frågetecken i mina texter är egentligen emojiser.. vet inte varför de blir till frågetecken.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Lämna honom. Kan han inte prioritera dig så är han fel för dig, oavsett orsak. Dessutom har han inte kommit över sitt ex. Vill du vara hans tröstpris?

  • Joanna72

    Tack för svar. Han säger att han älskar mig, han överväger att gifta sig med mig ( velar nu i 1,5 år) men vill för allt i världen inte lämna mig. Kanske just de dubbla signalerna jag får som förvirrar mig! Vet inte vilket jag ska ? tro/lita? på. Därför skriver jag här för att kunna få någon utomstående åsikt om det. Min magkänsla säger att han inte har släppt henne, min logik säger det också, och båda baserar jag väl på sånt som han har gjort som fick mig att få såna misstankar. Jag vet att jag borde lämna. Har t o m sagt att vi kan stämma en träff med hans ex så att han - efter nu 6 år- kan känna efter. Ibland är det ju så att man är kvar i stunderna och upplevelserna, det var rätt då men kanske skulle vara fel idag. Så att han får en sorts closure. Han skrattar och säger att det är inga problem. Han gör det för min skull, för att jag ska få ro över det. Fast, han berättade i början av vårt förhållande att han - av okänd anledning- tog en omväg när han träffade på sitt första ex, som är historia sedan 15 år tillbaka. Haha. Jag tror att han innerst inne älskar sitt senaste ex, men förnekar det hårt för sig själv. Jag tror också att han älskar mig, men tyvärr inte till den graden. Han säger också att han både beundrar mig och att det finns inte någon som är som jag. Förvirrande allt detta.

  • Anonym (...)

    Ja jag kan inte råda till något annat än att du borde lämna, men det är för att för mig själv hade det varit en självklarhet eftersom jag hade gjort så otroligt stor skada på mig själv om jag hade valt att stanna. Oavsett hur mycket jag älskade mannen så hade jag inte kunnat leva med att dela hans kärlek med någon annan. Men alla är vi olika! Du kanske kan lära dig att leva med detta, det vet ju bara du.

    Ni kanske skulle ta en paus i förhållandet, och att han verkligen får möjligheten att själv känna efter hur starka känslor han egentligen har för dig. Då kanske han skulle inse hur mycket han faktiskt älskar dig, och med det kanske exet blir oviktig. Du vet ordspråket ?man saknar inte kon förrän båset är tomt? :)

  • Anonym (...)

    Önskar dig all lycka och hoppas att det blir bra oavsett utgång.

  • Joanna72

    Tack snälla. Har faktiskt försökt pausa eller helt avsluta relationen vid flera tillfällen, men som högst höll det 3 dagar, sen klarade oftast han inte av det. Jag gav efter varje gång. Ska försöka vara lite starkare denna gång. Tack för alla er som har bemödat er att svara. Ser emot fler svar och infallsvinlkar. Gärna från män, men naturligtvis lika gärna från kvinnor.

Svar på tråden Är jag svartsjuk eller?