• Riyo

    Förstår inte skillnad med privat ivf

    Hej,

    Jag och min man har fått en tid för fertilitetsutredning i början av september efter 14 månaders försök med ett missfall och ett utomkveds där ena äggledaren togs bort. Vi ?kvalar? in för landstingsfinansierad ivf men gör det i sådana fall på en privat klinik som har avtal med landstinget (Stockholm). Till min fråga, förutom kostnad, vad blir skillnaden om vi gör detta landstingsfinansierat eller privat? Är väntetiden lägre privat?

    /Orolig och längtande

  • Svar på tråden Förstår inte skillnad med privat ivf
  • BuoBä

    Landstingen köper behandlingar från privata kliniker för att de själva inte har tillräcklig kapacitet. Går ni den vägen blir konstnaden exakt samma som om ni fått behandling på en landstingsägd klinik. Gällande kötid kan jag inte uttala mig exakt, men jag gissar att de privata klinikerna har ett begränsat antal platser som de säljer, samtidigt som upplägget är till för att korta köerna, så det borde gå snabbare än att vänta i kön till en landstingsklinik. Det bästa är säkert att ringa och höra efter.

    Går man _helt_ privat och betalar allt själv brukar det nästan inte vara några köer alls. Vi gick privat i Göteborg. Jag kommer inte ihåg exakt hur länge vi fick vänta innan vi fick komma dit på en första träff och planering, men jag tror inte det var mer än ett par veckor. Sen var vi igång.

  • Riyo

    Stort tack för svar. Jag hoppas de kan förklara mer på vårt möte så att vi kan ta ställning till hur vi gör då. Jag antar att det också beror lite på vad/om de hittar felet.

  • Pimpinellan

    Behandlingsmässigt är det ingen skillnad. Det är en tjänst landstinget köper in helt enkelt. Att däremot gå helt privat är nåt annat. Då får man betala allt själv vilket landar på nånstans mellan - ja, vad är lägsta taxan numer tro?- 30000 uppåt 70000 kanske. Då är det oftast ingen kö heller.

  • EttLitetSmultron

    Hej. Vi gjorde landstingsfinansierad ivf på privatklinik i Stockholm med start förra hösten.

    När landstinget efter avslutat fertilitetsutredning har beviljat att finansiera er ivf får du hem ett brev om detta, inklusive en lista över vilka privata kliniker de samarbetar med. Då kan du välja att antingen invänta att bli tilldelad en tid på landstingets egen klinik (jag har ingen aning om väntetiden då) eller själv ringa runt till de privata klinikerna och då ha möjlighet att fråga dem direkt över telefon när du kan få en tid. Kliniken vi valde hade tid för oss inom en månad, så vi kunde börja behandlingen direkt vid nästa mens. Är nu gravid redan efter första behandlingen och beräknas föda om några veckor.

    Lycka till!

  • Riyo

    Åh tack för bra tips. Då ska vi absolut ringa runt till kliniker och försöka det sättet. Att stå i kö 1-1.5 år känns olidligt långt.

Svar på tråden Förstår inte skillnad med privat ivf