• kma

    Kan ni hjälpa mig med dilemmat kattvakt när jag är borta en vecka?

    Hej!

    Familjen ska få hem en katt nästa vecka. Vi är så förväntansfulla över vår älskade lilla familjemedlem. Problemet nu är att jag och sonen ska åka utomlands med hela släkten och jag vet inte hur jag ska göra med kattvakt.

    Vad tycker ni är bäst för katten i detta fall:

    Sambon ska vara hemma och jobba denna vecka så han är ju hemma MEN han är egen företagare och jobbar mycket så han kommer typ bara åka hem och ge katten mat och sen komma hem sent på kvällen och tillbaks och jobba tidigt dagen efter igen.

    Sen har vi kattpensionatet som jag såklart kan lämna katten till men där är jag rädd att katten kommer bli rädd då det är massa andra katter där och den här katten är ju en kattunge på typ 17 veckor bara. Känns hemskt att en sån liten ska behöva lämnas dit och bli rädd.

    Och sen alternativet nummer 3. Att fråga kattens uppfödare om dom kan ha katten denna vecka. Då kommer katten tillbaka till sin mamma också vilket är bra men känns taskigt att katten får komma tillbaka efter att ha skilts ifrån sin mamma och sen ska katten skiljas en gång till från mamman när jag hämtar den efter resan.

    Jag tänker att första alternativet är bäst då katten får vara hemma i sitt nya trygga hem hela tiden och att katten känner igen sambon. Plus att katten sover väldigt mycket om dagarna.

    Vad tror ni är bäst för katten?

  • Svar på tråden Kan ni hjälpa mig med dilemmat kattvakt när jag är borta en vecka?
  • viseversa

    Eller hämta katten efter resan?! Varför hämta sen resa sen hämta igen? Låter helt galet. Be uppfödaren att ni får hämta katten senare efter er resa så ni har all tid i världen för katten sen.

  • kma
    viseversa skrev 2019-08-02 00:07:55 följande:

    Eller hämta katten efter resan?! Varför hämta sen resa sen hämta igen? Låter helt galet. Be uppfödaren att ni får hämta katten senare efter er resa så ni har all tid i världen för katten sen.


    Ja jag ville göra så men vi åker i slutet på oktober så det är ganska långt dit plus att uppfödaren ska flytta och ville bli av med alla ungar vid 12 veckor sa hon och hon flyttar både till mindre och ganska långt härifrån så katten kommer få åka bil länge och jag vet inte om det är så bra heller. Ett jäkla dilemma.
  • BurningDiamond

    Jag tycker att det låter som en "dålig" uppfödare du valt, själv hade jag backat på köpet bara av den anledningen.

    För kattens skull tror jag det bästa är om den stannar hemma med sambon, att släpa runt den till pensionat eller andra boenden när den är såpass nyinflyttad är inte i kattens bästa intresse. Se bara till att kattsäkra ordentligt (ink se till att det finns många lådor utplacerade runt om i boendet, helst en i varje rum när den är såpass ung och lämnas ensam så mycket), och inte bli arga/upprörda om katten stimulerar sig själv (klöser på möbler, tuggar på saker osv) eller uppvisar andra negativa beteenden.

  • Anonym (iiii)

    Men om ni ska hämta katten nästa vecka och reser i oktober. Det är nästan 2 månader så katten kommer hinna bo in sig hos er. Alternativ ett är bäst. Finns ingen anledning att lämna på kattpensionat när din sambo är hemma. Finns det inga grannar som kan titta till katten under dagen?

    En katt klarar sig under dagen. Se till bara att den har mat och vatten. Är den ute under dagtid så ställ gärna en skål med vatten ute. Vi har alltid en skål med vatten på altanen för vår katt. Om vår katt är ute under dagtid så kan den alltid gå in på vår altan som är inglasad.

    Tror att du gör det till ett större problem än vad det är.

  • Mint

    Helt klart sambo-alternativet. Det blir lite tråkigt för katten men den klarar sig, det är ju bara en vecka.

  • BurningDiamond
    Anonym (iiii) skrev 2019-08-02 05:25:27 följande:

    Men om ni ska hämta katten nästa vecka och reser i oktober. Det är nästan 2 månader så katten kommer hinna bo in sig hos er. Alternativ ett är bäst. Finns ingen anledning att lämna på kattpensionat när din sambo är hemma. Finns det inga grannar som kan titta till katten under dagen?

    En katt klarar sig under dagen. Se till bara att den har mat och vatten. Är den ute under dagtid så ställ gärna en skål med vatten ute. Vi har alltid en skål med vatten på altanen för vår katt. Om vår katt är ute under dagtid så kan den alltid gå in på vår altan som är inglasad.

    Tror att du gör det till ett större problem än vad det är.


    Du har helt rätt, jag läste inte ordentligt. Om katten kommer hem till familjen nästa vecka (12v) så är den 17v i mitten av september. I slutet av oktober är katten fem månader och borde vara tillräckligt inbodd för att klara lite mindre social interaktion i en vecka.
  • BurningDiamond
    Anonym (iiii) skrev 2019-08-02 05:25:27 följande:

    Men om ni ska hämta katten nästa vecka och reser i oktober. Det är nästan 2 månader så katten kommer hinna bo in sig hos er. Alternativ ett är bäst. Finns ingen anledning att lämna på kattpensionat när din sambo är hemma. Finns det inga grannar som kan titta till katten under dagen?

    En katt klarar sig under dagen. Se till bara att den har mat och vatten. Är den ute under dagtid så ställ gärna en skål med vatten ute. Vi har alltid en skål med vatten på altanen för vår katt. Om vår katt är ute under dagtid så kan den alltid gå in på vår altan som är inglasad.

    Tror att du gör det till ett större problem än vad det är.


    Bara folk utan kunskap släpper en kattunge på "fri tass". För att uttrycka mig diplomatiskt.
  • Dexter dot com

    Att lämna en så ung kattunge ensam hela dagarna är inte optimalt men om ni varit hemma med katten flera veckor så den är trygg i sitt nya hem så är det bästa alternativet att den är hemma med sambon. Du kan inte ordna så någon tittar till den under dagen ?

  • Anonym (V)
    BurningDiamond skrev 2019-08-02 05:39:03 följande:

    Bara folk utan kunskap släpper en kattunge på "fri tass". För att uttrycka mig diplomatiskt.


    Katter bör inte vara ute på dagarna?
  • Dexter dot com
    Anonym (V) skrev 2019-08-02 06:07:33 följande:
    Katter bör inte vara ute på dagarna?
    Om katten är kastrerad och märkt, har varit ute med ägaren en längre tid så den känner till närmiljön och man bor ensligt utan trafik och nära grannar eller grannar som är ok med utekatter så kan katten självklart vara ute om man är medveten om riskerna men här pratar vi om en ung kattunge.
Svar på tråden Kan ni hjälpa mig med dilemmat kattvakt när jag är borta en vecka?