• Pontusbre

    3åring som äter orimligt mycket

    Hej!

    jag och min fru har 2 barn, en på 1 och en på 3.

    3 åringen äter orimligt mycket mat!

    Han äter så mycket att folk tror att vi ljuger när vi berättar.

    Han gnäller hela tiden om att han är hungrig.

    Vi är väldigt mån om att alltid laga all mat från grunden till våra barn så inget av nedstående är näringsfattig halvfabrikat.

    Han är väldigt aktiv på dagarna, springer runt och hittar på hyss<3

    Även när vi aktiverar honom hela dagarna med tex Leos lekland, studsmatta så gråter han efter mer mat.

    Underbar pojk men hans matvanor oroar oss!

    Jag själv är också aktiv, är 2meter lång och väger 120kg, men trots det så äter denna lilla människa mer mat än vad jag gör! Vart tar maten vägen?

    Man vill ju inte säga nej när han vill ha mat men man vill ju inte att detta ska göra honom illa.

    Någon som har liknande problem?

    En vanlig dag för han kan vara följande.

    Frukost: 3 vuxen port gröt (havregryn) med äppelmos och mjölk. 2 bananer 1 päron.

    Mellanmål: ca 5 knäckebröd, 5 bananer, 3 tunnbrödsrullar med smör och skinka.

    Lunch: 20st egenrullade köttbullar med potatismos, mycket grönsaker, tomat, sparris, gurka.

    Mellanmål: 0,5l egengjord smoothie, grovt knäckebröd.

    Middag: 1 1/2 kycklingfile 15 färspotatisar, grönsaker.

    Kvällsmat: ägg, knäckebröd, tunnbrödsrullar.

  • Svar på tråden 3åring som äter orimligt mycket
  • viseversa

    Men varför ger ni så mycket? Är han överviktig? Jag hade inte gett honom så jävla mycket mat. Sen får man stå ut att han gnäller. För nej han behöver inte såna mängder. Är ju sjukt.

  • viseversa

    Min son som fyller 3 i Sep äter inte ens hälften så mycket. Inte ens en 3dje del så mycket.

    Frukost
    Välling och en mjuk smörgås med ost.
    Lunch
    2 små potatisar 5 köttbullar sås.
    Mellis
    1 banan/äpple 1 hård smörgås med ost
    Middag
    1,5dl kokt pasta 1dl korv stroganoff typ

  • viseversa
    viseversa skrev 2019-08-07 09:07:14 följande:

    Min son som fyller 3 i Sep äter inte ens hälften så mycket. Inte ens en 3dje del så mycket.

    Frukost
    Välling och en mjuk smörgås med ost.
    Lunch
    2 små potatisar 5 köttbullar sås.
    Mellis
    1 banan/äpple 1 hård smörgås med ost
    Middag
    1,5dl kokt pasta 1dl korv stroganoff typ


    En flaska välling innan han ska sova. Han är också aktiv. Rör sig hela tiden. Liten putmage(bebishull) men ingen övervikt.
  • Fjäril kär

    Prata med BVC och be om att få komma till en dietist. Lägg upp ett vettigt matschema och kanske ta lite prover på blodsocker och ämnesomsättning etc.

    Vad väger han och har BVC sagt något om hans kurva?

  • Pontusbre

    Han ligger över sin kurva, blir ev 195 lång enligt den.

    Han är lång med jättesmal.

    Problemet är att han går och tar mat själv i skåpen.

    Helt plötsligt ligger han under köksbordet och knaprar i sig rå pasta eller liknande.

    Kanske sätta lås på kylskåpet?

  • Sommarskuggan

    Varför har ni inte kontaktat bvc ännu? Det är väl helt självklart att ungen inte mår bra om han är hungrig jämt trots att han pressar 7 bananer med 8 mackor, gigantiska gröt och mat portioner per dag. Du kan ju inte vara på riktigt.

  • Fjäril kär
    Pontusbre skrev 2019-08-07 09:31:21 följande:

    Han ligger över sin kurva, blir ev 195 lång enligt den.

    Han är lång med jättesmal.

    Problemet är att han går och tar mat själv i skåpen.

    Helt plötsligt ligger han under köksbordet och knaprar i sig rå pasta eller liknande.

    Kanske sätta lås på kylskåpet?


    Om han i princip är bottenlös och själv går i skåpen kanske det handlar om att han inte känner mättnadskänsla och blir gränslös. Då kanske det handlar om nån form av diagnos?
  • Körsbärsdalen
    Pontusbre skrev 2019-08-07 09:31:21 följande:

    Han ligger över sin kurva, blir ev 195 lång enligt den.

    Han är lång med jättesmal.

    Problemet är att han går och tar mat själv i skåpen.

    Helt plötsligt ligger han under köksbordet och knaprar i sig rå pasta eller liknande.

    Kanske sätta lås på kylskåpet?


    Min son på 3 år är också lång och smal och beräknas bli över 190, men äter inte ens i närheten av vad din son äter... JAG äter samma mängd som din son på 3-4 dagar. Något är ju tokigt och ni behöver kolla upp vad som inte stämmer!
  • viseversa
    Körsbärsdalen skrev 2019-08-07 10:10:00 följande:
    Min son på 3 år är också lång och smal och beräknas bli över 190, men äter inte ens i närheten av vad din son äter... JAG äter samma mängd som din son på 3-4 dagar. Något är ju tokigt och ni behöver kolla upp vad som inte stämmer!
    Håller med. Kontakta läkare snarast. Det är inte normala mängder mat för en sån liten. Och att han dessutom själv tar för sig i skåpen.
  • Sivs

    Det kan vara så att han blir inte mätt en störning i den processen. Han kan inte hjälpa det isåfall. Men han måste till läkaren och utredas för det är inte normalt. Min kompis son har det likadant. Mättnads mekanismen funkar inte.

  • Kodia

    Min  son kunde också äta "hur mycket som helst", men jag vet inte exakt hur mycket, eftersom vi aldrig lät honom äta mer än vad som är normalt...

    Ända sedan han började med fast föda har vi hjälpt honom att lära sig vad som är en normal portion. Till frukost eller mellanmål får man två "saker" - gröt,flingor,smörgås etc, så han kunde välja antingen två mackor eller en macka och cornflakes med fil. Lunch och middag lade vi upp normal mängd, och sedan fick han inte mer. Han lärde sig snabbt detta, och det blev aldrig några konflikter. Bara man är tillräckligt tydlig och konsekvent brukar sådant gå bra! (jämför med hur ni hade reagerat om han hade velat dricka vin eller äta socker direkt ur burken.)

  • FtS70

    De flesta barn jag har träffat på professionellt med liknande matvanor har haft någon form av autism. En störning i mättnadsuppfattning rör det sig väl om, ni lär behöva hjälp av vården. Det kan även finnas andra - om än ovanliga - förklaringar till hans tillstånd.

  • Cereal Killer

    Vad innebär jättesmal? Vad väger han, och hur har längd- och viktkurvan sett ut sen han föddes? Hur lång är mamman? Har han hoppat mellan ?spåren? eller följt ett och samma? Har han alltid ätit sådär mycket eller är det något han just börjat med?

  • Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2019-08-08 00:00:36 följande:

    Vad innebär jättesmal? Vad väger han, och hur har längd- och viktkurvan sett ut sen han föddes? Hur lång är mamman? Har han hoppat mellan ?spåren? eller följt ett och samma? Har han alltid ätit sådär mycket eller är det något han just börjat med?


    Blev lite konstigt nu. ?Hoppat mellan spåren? syftade på frågan om viktkurvan, dvs har han bytt från tex mittenkurvan till översta eller alltid följt samma kurva?
  • moaguuun

    kan inte stämma. Så mkt kan han inte äta. 3 portioner gröt på morgonen kan inte ens jag äta och är 27 år. Och sen frukt också. Nä

Svar på tråden 3åring som äter orimligt mycket