• Lollaan

    Dop under högmässa, besviken.

    Vi har krånglat med att få tag i både kyrka och lokal nu under hösten till vår son på 3 månader.

    Vi fick tag i lokal och bokade tid för dop online - perfekt! Tänkte vi. Beställde dopkort och skickade ut dom i veckan.

    Idag ringde prästen och vi fick reda på att det är högmässa just den tiden. Jag hade ingen aning, och det stod inget om det i samband med bokningen.

    Jätte besviken.

    Nån med erfarenhet av ett dop under högmässan? Hur har det gått till? Går det att utforma lite mer som vi vill ha det? Tänker mest på att jag vill att familj, släkt o vänner ska kunna få bra platser långt fram och att barnen inte ska bli uttråkade..

  • Svar på tråden Dop under högmässa, besviken.
  • Anonym (Dop)

    Dop är ingen privat tillställning utan en del av söndagarnas gudstjänster som alla får komma till. Det är erat ansvar att hålla koll på kyrkans söndagar när ni bokar. Är ni såpass att ni vill döpa barnet är de ju ganska pinsamt att ni inte har koll på kyrkans högtider. Var i tid rekommenderar jag istället.

  • Lollaan

    Mmmm förstår nu att det är så, och jag tror ärligt talat att många av alla som är döpta eller planerar dop i kyrka inte har någon aning om vad ex. Högmässa innebär.

    Sambon propsa på att det ska vara dop och i kyrkan, jag själv är inte ens döpt. Som jag skev så var det redan svårt nog att få ihop det med både kyrktid och lokal. Tycker din kommentar här är onödig, vi kommer ändå inte kunna ändra tid eller kyrka då vi skickat ut korten.

  • NHult

    Om man väljer att döpa sitt barn in i kristendomen så borde man väl veta vad en gudtjänst/högmässa är ?
    Det brukar vara lite lättre och enklare predikan i samband med dop.


    Bloggar lite här på FL
  • Anonym (Högmässa)

    En högmässa brukar vara ca en timme med nattvard.

    Ni kommer inte kunna styra över tiden utan det kommer bli ett långt dop.

    Ni kommer kanske kunna påverka lite men de stycken som ska läsas under högmässan kommer ju att läsas vare sig ni vill eller inte.

    Om ni sedan kan fråga prästen om ni kan få ett specifikt stycke uppläst är upp till kyrkan och präst.

    Jag vet en bekant som hade dop under högmässan där hennes väninna sjöng en låt, vilket var ok för prästen.

    Lättast är ju att ni pratar med prästen om vad som gäller på specifik församling och kyrka

  • Duckan

    För egen del hade jag bokat av.

    Har aldrig varit på ett söndagsdop med högmässa utan de har varit på lördagar med fokus på just dopet.

  • Åsa

    Det har jag. Först gudstjänst och sedan några barn från olika familjer som döpts. Ser inget konstigt med det. Men så uppfattar jag också dop som ett upptagande i församlingen (som man förvisso sedan kan fira med en smörgåstårta och kaffe) och inte som ännu en beställningsvara huvudsakligen till för att lyfta fram sig själv.

  • Åsa
    Åsa skrev 2019-08-11 20:45:37 följande:

    Det har jag.


    Varit på sådana dop alltså.
  • Tecum

    Dop i samband med högmässa var vanligt förr, ibland flera dop vid samma mässa. Men som sagt, det blir inte samma fokusering på själva dopet utan det blir en kort historia. Platser längst fram för anhöriga är nog inga problem men barn kan bli uttråkade.
    Tala med prästen, hen kanske kan tänka sig att ändra lite och lägga mer tid på dopet, t ex ha det som dagens tema.

  • Anonym (Dop)
    Anonym (Dop) skrev 2019-08-11 19:13:28 följande:

    Dop är ingen privat tillställning utan en del av söndagarnas gudstjänster som alla får komma till. Det är erat ansvar att hålla koll på kyrkans söndagar när ni bokar. Är ni såpass att ni vill döpa barnet är de ju ganska pinsamt att ni inte har koll på kyrkans högtider. Var i tid rekommenderar jag istället.


    Oavsett omständigheter är det erat ansvar att hålla koll på detta. Bli inte irriterad på prästen eller mitt svar. Ger man sig in i en religion är det rätt bra att ha koll på den också. Är inte heller troende och har gått ur kyrkan, jag har ändå koll på högtiderna.
  • Lollaan

    Jag har inte blivit irriterad på någon präst och har ingen anledning att bli det. Just nu försöker jag att acceptera att det kommer bli såhär, och att sonen ändå blir döpt och det är huvudsaken.

    Det är jobbigt när det blir fel och inte vad man har förväntat sig. Har inte räknat med att dela tillställningen med massa främlingar och dom som redan tycker det är segt med dop i kyrkan kommer tycka vårt dop är skittråkigt. Våra släktingar som inte träffats innan kommer heller inte bli klokare kring/i kyrkan.

  • Anonym (Konstigt)

    Märkligt att vilja döpa sitt barn in i den kristna kyrkan, utan att ha koll på den kristna kyrkan. Jaja, se det positivt, nu blir det mer traditionellt!

  • Anonym (Dop)
    Lollaan skrev 2019-08-12 01:06:56 följande:

    Jag har inte blivit irriterad på någon präst och har ingen anledning att bli det. Just nu försöker jag att acceptera att det kommer bli såhär, och att sonen ändå blir döpt och det är huvudsaken.

    Det är jobbigt när det blir fel och inte vad man har förväntat sig. Har inte räknat med att dela tillställningen med massa främlingar och dom som redan tycker det är segt med dop i kyrkan kommer tycka vårt dop är skittråkigt. Våra släktingar som inte träffats innan kommer heller inte bli klokare kring/i kyrkan.


    Dopet är ett välkomnande in till den kristna kyrkan där alla ska ta del av denna sermoni. Kyrkan ser sig som en enda stor familj där ingen utesluts. Så ditt barns dop har med alla andra troende i kyrkan med att göra. Tycker inte man ska ta religiösa sermonier så lättvindigt som många verkar göra.

    Lite läskigt att folk ger sig in sånhär saker utan att veta betydelsen av det. Din sambo vill verkligen detta, skulle det inte varit bra för din del att kolla upp vad det skulle innebära och hur det går till. Svårt att lösa dina frågor nu när ni redan bokat och fixat allt.

    Ni får ta det som det kommer helt enkelt. Lyssna på gudstjänsten (den blir lite längre vid högmässa) och helt enkelt stå ut. Barnen kommer garanterat bli uttråkade, se till att ha något som inte låter som underhållning när det blir riktigt illa.

    Bra platser = Var där tidigt. Men för barnfamiljer skulle jag snarare rekommendera långt bak om ni redan tidigt vet att barnen har myror i byxorna. Inte så kul för övriga i kyrkan som vill lyssna att barnen inte sitter still samt är gör mycket ljud. Sitt nära utgången så någon förälder kan gå ut med barnen istället.
  • Anonym (Drömmen om Elin)

    Men är det mitt under högmässan som barnet döps, verkligen?

    Vår son döptes på pingstdagen, och alltså var det högmässa samma dag.

    Men dopet var inte under högmässan, utan 45 min efter. Ingen besökare från högmässan satt kvar under dopet.

    Ring kyrkan och fråga, i värsta fall får ni väl boka om tiden.

  • Anonym (Johanna)

    Min son döptes på en högmässa. Det var inte konstigare än något annat dop, men kyrkan var ju full av folk som inte kände mig eller mitt barn. Högmässa är den vanligaste formen av gudstjänst i Svenska kyrkan, det betyder bara att det är mycket sång och att man kan ta nattvarden. Det var rätt långtråkigt, men efteråt var trevligare när vi fikade i det bokade församlingshemmet. 

    Jag tycker inte att du ska vara besviken. Det är vanligt att döpa så, dopet är en del av församlingsgemenskapen. Det blir ett helt ok dop, högtidligt och så, och vill ni festa till det så ordnar ni det efteråt i någon lokal. 

  • Anonym (fry)

    Även om jag inte är troende mer, gör det mig rätt ledsen att läsa sånt här. 

    Kyrkan och den kristna tron har blivit en slags kuliss för självupptagna småbarnsmammors instagram?

    Respektlöst, tycker jag.

  • Anonym (unni)

    Bokar man dop på söndagar brukar det innebära att dopet sker under gudstjänst. Jag har sett många barn som jag inte känner döpas i olika kyrkor. Dessa dop blir mindre intima, men fina och högtidliga. Av mina barn har några döpts på söndagar med hela församlingen där och några på lördagar med bara våra inbjudna gäster. Båda sätten är fina. Vill ni inte ha religiösa inslag i dopet så kanske ni ska fundera på varför ni döper ert barn.

  • Kat2018

    Hej! Vad som händer under högmässa bestäms av vilken söndag det är i kyrkoåret, fråga er präst om detta och be hen visa er i psalmboken vilka texter och böner som gäller samt vad som är obligatoriskt under nattvard gudstjänst (mässa).

    Tänker att det kan vara ett fint tillägg till en ev minnes bok att veta detta och en fin sak att göra då ni väljer ett kristet dop, det är aldrig försent att lära sig hur det fungerar ????

    Lycka till!

    Mvh K

  • Rikard

    En nyfiken fråga till er som är kristna: 
    I närheten av en del äldre katolska kyrkor finns ett baptisterium, alltså en speciell dopkyrka. Utan att egentligen veta har jag gissat att tanken var att odöpta inte skulle komma in i den vanliga kyrkan, utan att det krävdes ett dop först. Men det kanske är helt fel.
    Någon som vet mer om saken?

Svar på tråden Dop under högmässa, besviken.