• Anonym (vilse)

    Klängig bonus

    Hej,

    Är 22 år och träffade sedan årsskiftet en ny kille efter ett smärtsamt uppbrott med psykisk och fysisk misshandel. Den nya killen är fantastisk, är genuint lycklig med honom och vi planerar långsiktigt även om vi är försiktiga med att förhasta oss.

    Min pv i fråga har två barn sedan förra förhållandet. Exet hatar mig och vill inte veta av mig, trots att jag umgås med hans barn på en nästan daglig basis(konstigt, hade jag haft egna barn så hade jag vetkligen velat veta vem mina barn umgås med). Barnen är väldigt söta och härliga att umgås med, men även otroligt krävande. I vanliga bonusrelationer brukar barn ofta klänga på förälderna. Yngsta har tytt sig till mig, lite för mycket. Han pendlar mellan att kalla mig ?X är min mamma? till ?X är min flickvän? osv. Han vill pussas och kramas hela tiden, hoppar på mig och sitter på ryggen och liknande. Han kräver att få sitta vid mig vid maten, i bilen, och blir förbannad och gråter när storebror får någorlunda uppmärksamhet av mig.

    Ett exempel kan vara när storebror säger ett skämt och jag skrattar högt. Då blir lillebror sur och säger att ?Jag vill inte att du ska skratta åt storebror istället för mig?. Jag är självklart VÄLDIGT noggrann med rättvisan och han får egentligen mer uppmärksamhet än storebror i dagsläget, som är mer självständig.

    Han respekterar inte privatliv och tillsägelser från sin pappa, dvs min pv. Jag älskar hela den här familjen och vill att relationen ska fungera, men känner att yngstas klängigare på mig tär extremt. Min pv har försökt prata med honom utan resultat.

    Är det någon som varit med om liknande eller kan ge råd? Observera att detta mest är en tråd för att prata ut, och jag dömer INTE barnet på något sätt.

  • Svar på tråden Klängig bonus
  • Anonym (Stina)

    Så kan små barn göra när de vill bonda med någon och känner sig osäkra. Mitt tips är att du hittar på saker på egen hand med yngsta barnet ibland, kanske ett McDonalds-besök eller så, så att han får lite tid med dig. Med tiden kommer han lugna sig. Och ni ska absolut inte vara hårda mot honom eller säga till honom mer än typ ?så, nu vill jag sitta ifred lite, sen får du sitta i mitt knä?. Du är väldigt ung och det kan vara tufft att bli bonusmamma då. Men du kan just därför också ha en härlig kompisrelation med barnen som de inte får med nån äldre. Lycka till!

  • Anonym (A)
    Anonym (Stina) skrev 2019-08-11 22:21:09 följande:
    Så kan små barn göra när de vill bonda med någon och känner sig osäkra. Mitt tips är att du hittar på saker på egen hand med yngsta barnet ibland, kanske ett McDonalds-besök eller så, så att han får lite tid med dig. Med tiden kommer han lugna sig. Och ni ska absolut inte vara hårda mot honom eller säga till honom mer än typ så, nu vill jag sitta ifred lite, sen får du sitta i mitt knä. Du är väldigt ung och det kan vara tufft att bli bonusmamma då. Men du kan just därför också ha en härlig kompisrelation med barnen som de inte får med nån äldre. Lycka till!
    Håller med
  • Anonym (ingen fara)

    Hur gamla är barnen?
    Hur länge har du varit en del av barnens vardag?
    Hur långt mellan föräldrarnas uppbrott och du kom in i bilden?

    Gissningsvis är det en fas barnet kommer växa ur när han blir trygg med dig och förstår att du inte kommer försvinna.

  • Anonym (vilse)

    [quote=79825163][quote-nick]Anonym (ingen fara) skrev 2019-08-11 23:37:07 följande:[/quote-nick]Hur gamla är barnen?

    Hur länge har du varit en del av barnens vardag?

    Hur långt mellan föräldrarnas uppbrott och du kom in i bilden?

    Gissningsvis är det en fas barnet kommer växa ur när han blir trygg med dig och förstår att du inte kommer försvinna.[/

    Hej!

    Barnet i fråga är 6 år. Brorsan är 10.

    Det har gått snart två år sedan skilsmässan och barnen har känt mig sedan mars ungefär. De har tagit det bra och uppvisar inga negativa känslor, även om jag förstår att de inte är bekväma med att uttrycka sig helt. Grabbarna är fantastiskt duktiga och bra på att anpassa sig. Det är mest min kille som är orolig då han ser att jag blir väldigt trött då jag aldrig får vara ifred från yngsta.

    Jag är ju medveten om att jag egentligen inte lever det liv som jag planerat, det är svårt att anpassa sig som ung bonusförälder och framförallt utan egna barn. Killen är inte ens säker på att han vill ha fler barn i framtiden, vilket jag egentligen vill. Är dock beredd att offra det för jag älskar honom, men vill kunna känna att relationerna gentemot hans barn flyter på utan svårigheter och att jag skall kunna få ha egentid om jag så önskar samtidigt som jag ger dem kärlek.

  • Anonym (ingen fara)
    Anonym (vilse) skrev 2019-08-12 10:22:35 följande:

    Hej!

    Barnet i fråga är 6 år. Brorsan är 10.

    Det har gått snart två år sedan skilsmässan och barnen har känt mig sedan mars ungefär. De har tagit det bra och uppvisar inga negativa känslor, även om jag förstår att de inte är bekväma med att uttrycka sig helt. Grabbarna är fantastiskt duktiga och bra på att anpassa sig. Det är mest min kille som är orolig då han ser att jag blir väldigt trött då jag aldrig får vara ifred från yngsta.

    Jag är ju medveten om att jag egentligen inte lever det liv som jag planerat, det är svårt att anpassa sig som ung bonusförälder och framförallt utan egna barn. Killen är inte ens säker på att han vill ha fler barn i framtiden, vilket jag egentligen vill. Är dock beredd att offra det för jag älskar honom, men vill kunna känna att relationerna gentemot hans barn flyter på utan svårigheter och att jag skall kunna få ha egentid om jag så önskar samtidigt som jag ger dem kärlek.


    Jag tror du kan ta det lugnt. Om barnen inte ens känt dig ett halvår så kommer er relation utvecklas ganska mycket.
  • Anonym (vilse)
    Anonym (ingen fara) skrev 2019-08-12 10:30:08 följande:

    Jag tror du kan ta det lugnt. Om barnen inte ens känt dig ett halvår så kommer er relation utvecklas ganska mycket.


    Tack! Hoppas även jag på detta. Har bett idag att killen ska snacka med honom, inte anklagande, och bara säga att han inte ska vara orolig att jag inte kommer försvinna. Samt att jag sagt att jag älskar båda lika mycket.

    Vill verkligen få det att gå ihop, men det blir slitsamt i dagsläget.
  • Anonym (ami)
    Anonym (vilse) skrev 2019-08-12 11:04:59 följande:

    Tack! Hoppas även jag på detta. Har bett idag att killen ska snacka med honom, inte anklagande, och bara säga att han inte ska vara orolig att jag inte kommer försvinna. Samt att jag sagt att jag älskar båda lika mycket.

    Vill verkligen få det att gå ihop, men det blir slitsamt i dagsläget.


    Tycker inte ni ska ljuga för barnen. Sanningen är att ingen vet hur länge du kommer att vara i barnens liv och att det inte finns några garantier på att du kommer att finnas kvar i deras liv imorgon.

    Tycker ni ska fokusera på helt andra saker. Leva här och nu.
  • Anonym (ami)

    Tycker du ska köra järnet när du umgås i bonusfamiljen men att ta ordentligt med pauser för återhämtning. Mår du bra och vilar knopp och själ regelbundet så kommer bonusfamiljelivet vara kul och du kommer att hantera barnen galant.

    Tips för verkligheten. Behöver förankras hos pojkvännen. Känner du att det blir för mycket så tar du träningsväskan och drar iväg och tränar. Eller drar iväg med nån kompis och fikar. Helst behöver du göra det redan innan du känner dig urless. Det bästa är att du drar när det är på topp för att du ska längta efter att få komma tillbaka så fort som möjligt. Och det allra bästa att planera in det på förhand. Vet du med dig att du inte orkar vara i bonusfamiljen mer än 2 kvällar i rad utan att bli supertrött så ska du planera för att vara på egen hand varannan eller minst var tredje kväll.

  • Anonym (Eh...)
    Anonym (vilse) skrev 2019-08-12 11:04:59 följande:

    Tack! Hoppas även jag på detta. Har bett idag att killen ska snacka med honom, inte anklagande, och bara säga att han inte ska vara orolig att jag inte kommer försvinna. Samt att jag sagt att jag älskar båda lika mycket.

    Vill verkligen få det att gå ihop, men det blir slitsamt i dagsläget.


    Inte kommer försvinna???

    Ni har nyss träffats så det har du verkligen ingen aning om. Dessutom är det redan nu en del problem i "relationen".

    Det låter helt galet att säga att du älskar din nya killes unge lika mycket som killen. Sånt brukar komma efter att ha levt ihop som familj i ett par år, men ni har som sagt träffats nyligen.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (ami) skrev 2019-08-12 12:42:50 följande:
    Tycker inte ni ska ljuga för barnen. Sanningen är att ingen vet hur länge du kommer att vara i barnens liv och att det inte finns några garantier på att du kommer att finnas kvar i deras liv imorgon.

    Tycker ni ska fokusera på helt andra saker. Leva här och nu.
    Håller med. Ts och killen har inte ens varit ett par i ett halvår, då är det för tidigt att säga såna saker.
    Att säga att man aldrig kommer försvinna till styvbarn är bara dumt.
  • Anonym (Lilla Amelia)

    Låter som att ni går för fort fram för både barn och dig...

    Dessutom behöver du inte ta så mycket med barnen utan det är pappans ansvar att lägga fokus på sonen som vill ha uppmärksamheten!!

  • Anonym (ami)

    Ts, utan att vara någon barnpsykolog så tror jag att det yngsta barnet påverkats av skilsmässan och blivit otrygg av den. Låter som rädslor för att viktiga människor kan försvinna hur som helst. Och då föräldrarna framförallt. Tror att föräldrarna i det här fallet skulle behöva förklara för honom om att föräldrar kan sluta älska varandra och skilja sig men att kärleken till barn består och att de två aldrig kommer att lämna sina barn. Sedan behöver föräldrarna samarbeta för att i verkligheten visa att deras kärlek för barnen är starkare än någon skilsmässa.

    Men ts, det här är ingenting som du kan göra. Du behöver förhålla dig till barnet. Tycker att du ska göra ditt bästa när du är där med din bonusfamilj men inte vara med mer än vad du mäktar med.

Svar på tråden Klängig bonus