• Anonym (x0x0)

    4 mån ointresserad av människor och ögonkontakt

    Hej! Jag blir så fundersam...  Jag läser överallt att små barn söker ögonkontakt och älskar att titta rakt in i ögonen och älskar att studera ansikten och tittar på dem som försöker ta kontakt med barnet....

    Min son är 4 månader och har aldrig varit en ögontittare, alltså ALDRIG. Han gillar att titta omkring och på saker t.ex. i babygymmet. Han visar INGET intresse för människor som försöker ta kontakt genom att prata och le mot honom. Han tittar bara på mig (om ens det). Bästa och i stort sett enda sättet att få kontakt med honom är på lite håll t.ex. om han sitter i babysittern!!. Sitter eller står han i famnen så kollar han inte på någon människa överhuvudtaget, då stirrar han bara omkring. . Det går inte att få kontakt med honom. Han viker bort ansiktet och blicken om man kommer närmare än 1 meter. Han tittar flyktigt om någon passerar honom i rummet. 

    Har väldigt lite erfarenhet av små bebisar.. så jag behöver era tankar, låter detta normalt för en 4 månader bebis? Vet att alla barn är olika men när jag läser att barn äääälskar ögonkontakt så kan jag inte låta bli att bli fundersam och orolig.

    /orolig mamma

  • Svar på tråden 4 mån ointresserad av människor och ögonkontakt
  • Anonym (...)

    Mina barn var i princip bara intresserade av att titta på bröstet upp till 6 månaders ålder, de har ju även svårt att fästa blicken tidigare än så...

  • Anonym (x0x0)
    Ignoramus skrev 2019-08-13 08:19:37 följande:

    Jag skulle inte vara ett dugg orolig. Barn är väldigt olika och 4 månader är ingenting! :)


    tack för du tog dig tid att svara. blev lite lugnad och jag ska försöka tänka att han inte är så gammal än
  • Anonym (x0x0)
    Anonym (...) skrev 2019-08-13 09:36:52 följande:

    Mina barn var i princip bara intresserade av att titta på bröstet upp till 6 månaders ålder, de har ju även svårt att fästa blicken tidigare än så...


    tack för svar :) sköt att höra att andra varit med om liknande!! 
  • Anonym (Carro)

    Nej oroa dig inte för det redan nu utan han är fortfarande liten. Däremot så kan du ju vädra detta på nästa besök hos BVC och se vad dom säger.

  • Anonym (A)
    Anonym (Carro) skrev 2019-08-15 07:37:58 följande:
    Nej oroa dig inte för det redan nu utan han är fortfarande liten. Däremot så kan du ju vädra detta på nästa besök hos BVC och se vad dom säger.
    Håller med
  • Anonym (x0x0)
    Anonym (Carro) skrev 2019-08-15 07:37:58 följande:

    Nej oroa dig inte för det redan nu utan han är fortfarande liten. Däremot så kan du ju vädra detta på nästa besök hos BVC och se vad dom säger.


    hej tack för svar. Försöker att intala mig att han fortfarande är liten.. jag har påtalat detta förut för BVC och tyvärr känns de väldigt  svävande i sina svar..blir inte lugnad av dem :/
  • Anonym (x0x0)

    Puffar tråden..Någon mer som har nån erfarenhet av detta??

  • Anonym (Nojjig)

    Undrar om ts finns kvar och hur det gått så jag är i samma sits med min 3månaders?

  • Anonym (x0x0)
    Anonym (Nojjig) skrev 2020-02-03 12:11:04 följande:

    Undrar om ts finns kvar och hur det gått så jag är i samma sits med min 3månaders?


    Hej! jodå jag finns kvar. hmm jag tycker nog att ögonkontakten har blivit lite bättre. Han reagerar på sitt namn. Ibland har vi jättefin kontakt och ibland undviker han...Men om jag pekar på något så tittar han på mitt finger. Om han tappar något så tittar han bara på saken, han tittar inte på mig som att han vill att jag ska ge han den, så vi får se om det utvecklas. ibland märks det tydligt att han söker kontakt, jag kan se att han tittar på sin pappa och väntar in och väsnas för att hans pappa ska titta på honom och när pappan kollar på honom så ler han så stort och gör ljud. Men det är inte så ofta som han söker kontakt för att samspela utan han gillar att leka med saker mest.
    Men händer det något oväntat så kollar han på mig som att han vill stämma av.  Jag kommer försöka uppdatera om hur det går framöver :) 
    du får gärna skriva till mig om hur det går för er också. intressant att höra om andras tankar och erfarenheter. kram
  • Anonym (Nojjig)

    Hej igen! Sorry för sent svar. Här vet jag inte riktigt hur jag ska tänka..min son är nu 8 månadet och ibland har vi fin kontakt, ibland undviker han. Oftast ger han kontakt men ganska kortvarig. Han ler till svar men jollrar väldigt sparsamt. Jollrar oroar mig samt att han är så flyktig i kontakten. Han verkar föredra att ha kontakt på lite avstånd, då lyssnar han nästan alltid till sitt namn och kan ha kvar ögonkontakten en ganska bra stund, på närmre håll är han mer kortvarig och det är oftast på nära håll han också undviker kontakt ibland. Blir tydligt vid matsituationer då man stan alltid måste kalla på honom/tjoa/tjimma/stora för att han ska titta på en när man ska mata. Tittat oftast på fingret när man pekar, ibland tittar han dit man pekar. Sträcker upp armarna när man kommer för att lyfta upp honom vilket jag ändå ser som ett gott tecken. Är ganska intresserad av människor, iaf till en början. Blir sjukt nojig över åttamånaderskontrollen då de ska vara intresserade av en pratstund med föräldern och svara med joller..det kan jag inte påstå att han alltid är och svarar med joller gör han nästan aldrig. Han stämmer också av med mig om det är nytt folk och så men inte alltid vid mindre grejer.. hur har det gått för er?

  • Anonym (Nojjig)

    Finns du kvar TS? (Mitt nick är Gullanidag om du vill skriva privat).

  • Anonym (Fredde)

    Tror inte du behöver oroa dig. Jag är själv 30+ och är också ointresserad av människor och ögonkontakt. Det har ändå gått bra för mig, har både fru och ett jobb jag trivs med.

  • Anonym (Hannah)

    Jag personligen tycker inte det är normalt och hade velat få det undersökt. Som mamma ska man lita på sin magkänsla. 

Svar på tråden 4 mån ointresserad av människor och ögonkontakt