• Anonym (Isabella)

    Sjukskriven slutet av graviditeten, hur göra med syskon?

    Jag fick mitt första barn lätt prematurfött pga sammandragningar nästan hela graviditeten. Blev beordrad sängläge i slutet. Nu är jag gravid igen och mitt första barn kommer vara 1,5 år när andra barnet är beräknat. Vi har inte skolat in första barnet på förskola än och det kommer ske när han är 22 mån ungefär. Hur skulle det bli om jag blir sjukskriven nu denna graviditet också? Eller kan man ens bli det när man är föräldraledig? Jag har ju ingenstans att lämna mitt första barn? Får pappan vara hemma då och ta hand om vårt barn?

    Förhoppningen är ju såklart att denna graviditet inte blir likadan med beordrat sängläge :)

  • Svar på tråden Sjukskriven slutet av graviditeten, hur göra med syskon?
  • Anonym (Om)

    Om du skulle bli sjukskriven så får pappan vara hemma och ta föräldraledigt med barnet. Ni r då ha en buffert eller lägga om ekonomin om ni inte redan har en bra situation med pengar eftersom ingen av er jobbar då.

    Men om du skulle få prematura sammandragningar så kanske du ändå orsakar och klarar av att vara f.ledig med barnet och ta det lugnt hemma. Sitta på golvet och leka, inte försöka bäras så mycket, minimera hushållssysslor, ta hjälp av era föräldrar etc.

    Allt beror ju på hur den nya graviditeten ter sig

  • Anonym (K)

    Varför skulle han inte få vara hemma? Se till så att han har sparat semesterdagar eller föräldrapenningsdagar och att han kollar med sin arbetsgivare hur långt i förväg han måste ansöka om semester.

  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Om) skrev 2019-08-13 08:29:49 följande:

    Om du skulle bli sjukskriven så får pappan vara hemma och ta föräldraledigt med barnet. Ni r då ha en buffert eller lägga om ekonomin om ni inte redan har en bra situation med pengar eftersom ingen av er jobbar då.

    Men om du skulle få prematura sammandragningar så kanske du ändå orsakar och klarar av att vara f.ledig med barnet och ta det lugnt hemma. Sitta på golvet och leka, inte försöka bäras så mycket, minimera hushållssysslor, ta hjälp av era föräldrar etc.

    Allt beror ju på hur den nya graviditeten ter sig


    Tack för svar! Så bra, då finns ju möjligheten om det skulle uppstå problem iallafall.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (K) skrev 2019-08-13 08:35:49 följande:

    Varför skulle han inte få vara hemma? Se till så att han har sparat semesterdagar eller föräldrapenningsdagar och att han kollar med sin arbetsgivare hur långt i förväg han måste ansöka om semester.


    Tänkte mest på om det fanns någon regel för sjukskrivning och föräldraledighet. Ja, han har föräldradagar kvar sparade.
  • BuoBä

    De sista 60 dagarna innan bf finns också möjligheten att ni är föräldralediga för varsitt barn. Men blir du beordrad sängläge ska du givetvis bli sjukskriven. Pappan behöver inte söka om FL X månader i förväg utan blir du sjuk kan han gå på FL direkt. Men givetvis är det hänsynsfullt att förvarna arbetsgivaren att det _kan_ bli aktuellt.

  • Alexi

    Regeln är att för att bli sjukskriven som föräldraledig måste någon annan ta hand om barnet, oftast den andra föräldern.

  • Anonym (Vab)

    Är barnet äldre än 240 dagar och du blir sjukskriven kan pappan ta ut Vab! Bättre än att ta föräldradagar som man kan spara för annat tillfälle.

Svar på tråden Sjukskriven slutet av graviditeten, hur göra med syskon?