• Anonym (Va)

    Är jag gravid nu? Hajar ingenting...

    Imorse gjorde jag två positiva graviditetstest. En med morgonurin och ett fyra timmar efter. Det sista var digitalt och det stod: gravid 1-2. Det första var en manuell sticka och en annan Familjelivtråd (tyda spökstreck) hjälpte mig att tolka testet.

    Är jag gravid nu?! Jag förstår ingenting. Jag känner mig inte gravid. Jag är bara på dag 31 i min cykel så SÅ gravid kan jag ju inte vara? Mensen kan väl fortfarande komma och spola bort allt? Asså jag vet att man kan få missfall och så, men jag menar mer... Är jag ens gravid bara för att två test visar det en dag...? Jag har försökt bli gravid länge och är van att testa innan BIM och det har alltid varit helt blankt. Och nu plötsligt gravid??? Whaaaaat???

    Jag har bara lite lite ömma bröst. Och dom ömmade mer igår, så det har alltså avtagit. Sedan har jag ett pågående gallstensanfall sedan tre dygn tillbaka. Jag har mega-ont i sidan på höger sida av kroppen, typ att det stålar ut mot höger sida rygg, precis under revbenen. Jag har trott att det är gallsten/njursten, men nu när jag tänker efter så kanske det är en cysta som pumpar ut gravid-hormon?! Läste någonstans att det kan bli så... Jag har dock aldrig haft en cysta i hela mitt liv och jag gjorde två ultraljuds-undersökningar hos gyn i våras för att jag trodde att det var fel på mig - men hade inga cystor då.

    Har ändå så ont i sidan att jag behöver ta värktabletter och inte kan jobba. Vilka värktabletter kan jag ens ta om jag nu skulle vara gravid?! Ska jag ringa en doktor eller en barnmorska eller en gynmottagning och berätta att jag är gravid eller vad är det som händer? Hur ska jag göra med smärtan i sidan/ryggen nu? Haha! Tror kanske att jag befinner mig lite i en psykos av chock just idag så ursäkta för detta förvirrande inlägg...

  • Svar på tråden Är jag gravid nu? Hajar ingenting...
  • Anonym (Ä)

    Ja, du är gravid nu. Du kan ta paracetamol (Alvedon eller motsvarande) och skall undvika saker som Ipren. Behöver du starkare värktabletter kan du få det utskrivet av läkare.

    Du ringer till barnmorskemottagning/MVC och säger att du är gravid så bokar de in dig på ett första besök. Ofta vill de ha in en rätt snabbt för samtal om kost osv. och senare, lite längre in i graviditeten, får man tid för en riktig inskrivning.

  • Anonym (Tillåt mig le)

    Om testen är positiva -ett dessutom digitalt ( inga streck att tyda )- så är du ju gravid. Sånt som händer om man haft sex förstår du. Flört Bara dag 31 låter ju inte så lite, det har väl gått runt 2 veckor sen äl om du nu inte brukar ha ännu längre cykler. Mens får man inte i den bemärkelsen om man passerat BIM, dvs är i v.5 utan då är det missfall om man börjar blöda massor/ får ont/ får klumpar.

    Enda smärtstillande man får ta som gravid är paracetamol.  Du kan ringa b.m redan imorron om du vill, men man brukar inte gå dit förrän runt v.9 kanske.

  • Anonym (Va)
    Anonym (Ä) skrev 2019-08-14 17:47:23 följande:

    Ja, du är gravid nu. Du kan ta paracetamol (Alvedon eller motsvarande) och skall undvika saker som Ipren. Behöver du starkare värktabletter kan du få det utskrivet av läkare.

    Du ringer till barnmorskemottagning/MVC och säger att du är gravid så bokar de in dig på ett första besök. Ofta vill de ha in en rätt snabbt för samtal om kost osv. och senare, lite längre in i graviditeten, får man tid för en riktig inskrivning.


    Omg det här är det sjukaste ever... Tack för saklig information! Jag ringer BM imorgon då. Så kanske dom kan kolla efter cystor igen...?
  • Anonym (Va)
    enanna skrev 2019-08-14 17:48:25 följande:

    Grattis!!!!! :) :D


    Haha! Ska jag säga tack nu?! :O
  • Anonym (Va)
    Anonym (Tillåt mig le) skrev 2019-08-14 17:49:32 följande:

    Om testen är positiva -ett dessutom digitalt ( inga streck att tyda )- så är du ju gravid. Sånt som händer om man haft sex förstår du.  Bara dag 31 låter ju inte så lite, det har väl gått runt 2 veckor sen äl om du nu inte brukar ha ännu längre cykler. Mens får man inte i den bemärkelsen om man passerat BIM, dvs är i v.5 utan då är det missfall om man börjar blöda massor/ får ont/ får klumpar.

    Enda smärtstillande man får ta som gravid är paracetamol.  Du kan ringa b.m redan imorron om du vill, men man brukar inte gå dit förrän runt v.9 kanske.


    Haha okej! Tack för infon! Alvedon it is! Jag tycker dock inte att jag har haft ÄL den här månaden så det är därför jag är så chockad. Tror fortfarande inte att jag är gravid. Brukar inte alla ba: jag visste direkt och kände det på mig. Jag känner ingenting!
  • Anonym (Tillåt mig le)
    Anonym (Va) skrev 2019-08-14 17:57:51 följande:
    Haha okej! Tack för infon! Alvedon it is! Jag tycker dock inte att jag har haft ÄL den här månaden så det är därför jag är så chockad. Tror fortfarande inte att jag är gravid. Brukar inte alla ba: jag visste direkt och kände det på mig. Jag känner ingenting!
    Du tror alltså att testen ljuger? Varför då? Ytterst sällsynt att positiva gravtest inte betyder att man är gravid. Män med vissa sorters cancer kan få det och vissa fertilitetsmediciner kan ge falska plus, men f.ö finns ju inga skäl alls att misstro testen. Man behöver inte ha haft symptom på äl för att ha haft äl och man måste inte ha gravsymtom för att vara gravid. Få känner dessutom nåt nämnvärt i så pass tidig graviditet. Det kan smälla till med massa symptom om några veckor eller också får du må rätt bra hela graviditeten. Försök ta in det här nu! Det är faktiskt inte alldeles ovanligt att sex leder till graviditet.
  • ballerinakakaoreo

    Du kanske lever som i en slags förnekelse över din graviditet då du har försökt så länge och därför inte känner några vidare symptom. Dessa kommer nog när du smält graviditeten och när tiden går och hcgt höjs, grattis i vilket fall!!

Svar på tråden Är jag gravid nu? Hajar ingenting...