• Finne84

    När blir Sverige medlem i NATO?

    Som frågan lyder.. när tror ni Sverige blir medlemmar i NATO?
    Våran nuvarande regering verkar vara positiv till det, trots att Putin har varnat att det anses som provokation.

  • Svar på tråden När blir Sverige medlem i NATO?
  • Liberté
    Kjell2 skrev 2019-08-15 15:18:56 följande:

    Är vi inte redan med sedan länge i allt utom på pappret?


    Nej, det finns en hel del vi inte är det av.

    Vi saknar dessutom möjligheten att tillgodoräkna kurser skedda inom NATO om det inte finns ett svenskt dito.

    Exempelvis kan jag inte ta mina år under utländsk flagg i NATO land och fortsätta i Sverige utan måste börja om på noll medan i Danmark skulle de kunna se exakt vilka kurser / utbildningar jag genomfört.

    Vi genomför heller inte operationer med NATO eller ledda uppdrag. Däremot tränar vi en del och har en del samkört samt.kompatibel utrustning.
  • Liberté

    Vi arbetar alltså primärt med länder som är inom NATO men inte direkt NATO per se.

    Man utför arbeten tillsammans men medan exempelvis Frankrike åker runt och tar ut ISIS och liknande grupper brukar Sverige hjälpa lokalbefolkningen, skydda punkter samt rekognosera.

    Däremot sker de nog mer med specialstyrkorna. Sverige en del under FN flagg tillsammans med NATO länder ex minusma.

  • Kjell2
    Liberté skrev 2019-08-15 15:23:08 följande:

    Nej, det finns en hel del vi inte är det av.

    Vi saknar dessutom möjligheten att tillgodoräkna kurser skedda inom NATO om det inte finns ett svenskt dito.

    Exempelvis kan jag inte ta mina år under utländsk flagg i NATO land och fortsätta i Sverige utan måste börja om på noll medan i Danmark skulle de kunna se exakt vilka kurser / utbildningar jag genomfört.

    Vi genomför heller inte operationer med NATO eller ledda uppdrag. Däremot tränar vi en del och har en del samkört samt.kompatibel utrustning.


    Känns som rätt marginal saker. Ingen samordning av kurser?

    På min tid hade vi gemensamma krigsplanering, sammanbygda sambandnät, utbyte av underrättelseinformation mm. Det viktiga dvs
  • Liberté
    Kjell2 skrev 2019-08-15 16:00:44 följande:

    Känns som rätt marginal saker. Ingen samordning av kurser?

    På min tid hade vi gemensamma krigsplanering, sammanbygda sambandnät, utbyte av underrättelseinformation mm. Det viktiga dvs


    Det är rätt viktigt särskilt om du ska skicka kvalificerad personal för att hjälpa vid större problem. Nu går det att komma runt men inte lika smidigt.

    Exempelvis när de amerikanska specialstyrkorna blev.överfallna i Niger för något år sedan så satte direkt franska specialstyrkor in i helikopter för att undsätta, amerikanerna kunde då se att det finns trupper med si och så utbildning samt kunskap i området som skulle kunna nå snabbare än deras egna.

    Det handlar delvis om hur tight samarbete man vill kunna ha. Finns en anledning att Europa har försökt samköra utbildningar för högskola / universitet för det skapar rörlighet och gör det lättare för alla.

    Själv ser jag ingen anledning till varför Sverige inte skulle vara NATO.

    Kina / Ryssland problemet kommer endast växa de kommande åren och vi kommer delas upp i block betydligt hårdare än nu.

    Man tränar hårt för de svåra tiderna så när de väl kommer känns det lättare.
Svar på tråden När blir Sverige medlem i NATO?