• Anonym (Ludnaben)

    Ni tjejer som rakat låren sedan tonår, är dom håren lika svarta och hårda som dom på smalbenen?

    Ja här kommer världens konstigaste undran, när jag var i tonåren så avrådde min mamma mig från att raka mina lår då hon sa att håren där skulle bli stixiga och svarta som på hennes smalben som hon då visade, så jag tog hennes råd och har aldrig rakat mina lår, dom är fulla av små ljusa mjuka hårstrån och absolut inget man tänker på, men idag nu 30 år är jag väldigt sugen på att raka bort mina fjun bara för att få det där superlena resultatet, MEN kommer jag då få hårda strån när jag är 40? svarta äckliga stixiga m.m? för då kanske jag inte ens pallar raka benen längre :P så vill inte sitta med svarta hår på låren.

    Hur blev det för er som började raka låren tidigt ? jag menar absolut inget illa med detta, vill bara ha tips och ärliga svar, ångrar ni er idag ?

    kram

  • Svar på tråden Ni tjejer som rakat låren sedan tonår, är dom håren lika svarta och hårda som dom på smalbenen?
  • Anonym (Rakar allt)

    Har inte så tjockt eller stickigt hår på benen men för mig syns ingen större skillnad om jag inte rakar låren. Får bara några ljusa, mjuka fjun där. Antar att det är individuellt hur håren blir om man börjar raka

  • Vargaflickan

    Det är en myt att håren kommer tillbaka tjockare och mörkare när man rakar det, så raka på om du känner för det.

  • Anonym (S)

    Hår blir inte "tjockare" av rakning mer än temporärt på grund av att stråna är tjockare i botten, samt blir trubbiga när du kapar dem. De ser likadant ut när håret växt ut igen.

  • Mrs Moneybags

    Hårstråna ändrar sällan färg och de blir inte kraftigare av att man rakar dem. Färg och form avgörs genetiskt.

    Jag har fått mycket mindre hårväxt med åren. Jag är 48 nu.

  • Mantrasina

    Fast håren som växer ut kommer inte vara solblekta, vilket gör att du kommer tycka att de är mörkare om de blivit solblekta under alla år innan dess. Beror ju dock på hur mycket du solat benen/låren...

  • Anonym (Ludnaben)

    Tack alla för svar, jag får nog fundera en gång till, men vore skönt få bort alla fjun :) kram

  • Anonym (Sjud)

    Jag rakade hela benen och armarna förra sommaren för en särskild anledning. Det blev sååå lent! Förra sommaren var jag läckert solbränd oxå. Satt ofta och smekte mina egna ben för att det var så najs.

    Det växte ut och stack lite men sen blev det som det var innan.

    Nån gång då och då för ett speciellt occasion kan man ju göra.

  • Kiyah

    För mig har håren faktiskt blivit mörkare, Har sen jag kom in i puberteten haft kolsvart hår på benen från precis ovanför knät och neråt ungefär. på baksidan låren var det lite ljusare men långt och krulligt så det syntes verkligen. på resterande delar av låren hade jag mer eller mindre ljusa fjun. Nu har jag lika svarta hårstrån där som resten av benen. Har även fått mer hår på armarna där jag inte rakar, men i armhålorna som jag faktiskt rakar mest är det oförändrat sen jag började raka. 
    Misstänker att det i mitt fall beror på hormoner då jag under de senaste åren fått hår på ställen där jag inte haft det tidigare och som inte dök upp under puberteten

  • Anonym (Ludnaben)
    Kiyah skrev 2019-08-16 09:41:18 följande:

    För mig har håren faktiskt blivit mörkare, Har sen jag kom in i puberteten haft kolsvart hår på benen från precis ovanför knät och neråt ungefär. på baksidan låren var det lite ljusare men långt och krulligt så det syntes verkligen. på resterande delar av låren hade jag mer eller mindre ljusa fjun. Nu har jag lika svarta hårstrån där som resten av benen. Har även fått mer hår på armarna där jag inte rakar, men i armhålorna som jag faktiskt rakar mest är det oförändrat sen jag började raka. 

    Misstänker att det i mitt fall beror på hormoner då jag under de senaste åren fått hår på ställen där jag inte haft det tidigare och som inte dök upp under puberteten


    Det är nog hormoner som du skriver, efter alla mina graviditeter blev alltid min lilla ynka mustasch mörk sen när jag blev gravid igen ljus och osynlig, så skumt de där.

    frågan är fortfarande än dock om jag vågar börja raka låren vid 30 eller om man ska ge fan it hela livet ????
  • Anonym (lara)

    Nej. Jag rakar hela mina ben ända upp till skrevet.

    Men håret på låren växer långsammare och är både mjukare och ljusare. Så det har inte alls blivit likadant på det på smalbenen bara för att jag har rakat.

Svar på tråden Ni tjejer som rakat låren sedan tonår, är dom håren lika svarta och hårda som dom på smalbenen?