• Anonym (J)

    Hur tänker ni med barnens sötsaker och mat ?!

    Har tre barn på 12år, 10år och 8år. Nu har vi varit lite slappa under lovet med sötsaker och det blev fika, glass, godis etc lite hit o dit. Det är väl ok under en period.

    Men nu känner jag att vi vill återfå normalläge och kanske ännu lite mer återhållsamt under några veckor. Sockersanera! Barnen har varit med farmor en del som behöver tydliga instruktioner, annars tillåter hon massa onyttigheter och bjuder på glass och fika. Hon lagar gärna pannkakor och korv som barnen proppar i sig för att det är god skräpmat. Så jag brukar se till att det finns bra mat. Hon verkar tycka att jag överdriver och ska lägga mig i deras planer. Trots att hon själv alltid ska hålla igen och tjatar om sin vikt( hon är helt normalviktig dessutom)

    Sen är även min yngsta på gränsen och har lite övervikt. Hennes kropp påverkas lött av onyttiga vanor och jag vill inte att det ska eskalera.

    Överdriver jag eller hur tänker ni med barnen och socker o mat?

  • Svar på tråden Hur tänker ni med barnens sötsaker och mat ?!
  • MsM84

    Jag håller helt med om att det kan vara bra att hålla nere sockret ett tag efter en period av mer för att bryta vanan igen.

  • Anonym (jenny)
    Anonym (J) skrev 2019-08-16 16:45:50 följande:

    Har tre barn på 12år, 10år och 8år. Nu har vi varit lite slappa under lovet med sötsaker och det blev fika, glass, godis etc lite hit o dit. Det är väl ok under en period.

    Men nu känner jag att vi vill återfå normalläge och kanske ännu lite mer återhållsamt under några veckor. Sockersanera! Barnen har varit med farmor en del som behöver tydliga instruktioner, annars tillåter hon massa onyttigheter och bjuder på glass och fika. Hon lagar gärna pannkakor och korv som barnen proppar i sig för att det är god skräpmat. Så jag brukar se till att det finns bra mat. Hon verkar tycka att jag överdriver och ska lägga mig i deras planer. Trots att hon själv alltid ska hålla igen och tjatar om sin vikt( hon är helt normalviktig dessutom)

    Sen är även min yngsta på gränsen och har lite övervikt. Hennes kropp påverkas lött av onyttiga vanor och jag vill inte att det ska eskalera.

    Överdriver jag eller hur tänker ni med barnen och socker o mat?


    Hur mycket är barnen hos farmor? Är det bara någon vecka så hade jag inte lagt mig i alltför mycket. Det är vanorna ni har hemma som kommer att vara betydelsefulla i längden. 

    Jag tycker att det är bra med en uppryckning emellanåt. Skärpa till sig så att det inte blir glass eller fika varje dag, att måltidsdrycken är vatten och att nutellan inte är ett vardagspålägg (hur i hela friden?). Vi har en tendens att vi börjar bra, som morots och potatisplättar med färsk frukt till crepe med chokladsås och glass ... Det krävs lite aktivt föräldraskap att komma in i goda vanor igen.
  • Anonym (A)
    MsM84 skrev 2019-08-16 17:04:51 följande:
    Jag håller helt med om att det kan vara bra att hålla nere sockret ett tag efter en period av mer för att bryta vanan igen.
    Håller med
  • Ess

    Blir det inte automatiskt bättre ordning nu när skolan börjar?

    Det brukar det bli för oss.

  • Anonym (Farmor)
    Anonym (J) skrev 2019-08-16 16:45:50 följande:

    Har tre barn på 12år, 10år och 8år. Nu har vi varit lite slappa under lovet med sötsaker och det blev fika, glass, godis etc lite hit o dit. Det är väl ok under en period.

    Men nu känner jag att vi vill återfå normalläge och kanske ännu lite mer återhållsamt under några veckor. Sockersanera! Barnen har varit med farmor en del som behöver tydliga instruktioner, annars tillåter hon massa onyttigheter och bjuder på glass och fika. Hon lagar gärna pannkakor och korv som barnen proppar i sig för att det är god skräpmat. Så jag brukar se till att det finns bra mat. Hon verkar tycka att jag överdriver och ska lägga mig i deras planer. Trots att hon själv alltid ska hålla igen och tjatar om sin vikt( hon är helt normalviktig dessutom)

    Sen är även min yngsta på gränsen och har lite övervikt. Hennes kropp påverkas lött av onyttiga vanor och jag vill inte att det ska eskalera.

    Överdriver jag eller hur tänker ni med barnen och socker o mat?


    Ojojoj, ännu en korkad farmor som inte lyder svärdottern?

    Lämna inte ungarna där om det inte passar.
  • Anonym (L))
    Anonym (Farmor) skrev 2019-08-16 19:11:36 följande:
    Ojojoj, ännu en korkad farmor som inte lyder svärdottern?

    Lämna inte ungarna där om det inte passar.
    Ja, så kommer det kanske att bli om farmor inte respekterar enkla regler.
  • Anonym (J)
    Anonym (Farmor) skrev 2019-08-16 19:11:36 följande:

    Ojojoj, ännu en korkad farmor som inte lyder svärdottern?

    Lämna inte ungarna där om det inte passar.


    Hon är inte alls korkad, men hon respekterad inte alltid mina/ våra önskemål. Jag lämnar inte mina barn hos henne, hon kommer hit och hjälper oss ibland. Och det är supersnällt. Men det är viktigt att det våra önskemål och riktlinjer som gäller, det är våra barn. När min syster hjälper till är det inga konstigheter att vi säger vad vi önskar.

    Har du en dålig relation med din svärdotter, är det därför du blir kränkt? Vi har en ganska bra relation, Jag blir bara stressad av allt socker och onyttigt efter alla veckor, och nu vill jag att vi vuxna kring barnen samarbetar.
  • Anonym (jenny)

    Om farmor vill göra något speciellt, snällt och roligt så kanske du kan hjälpa henne att göra saker som inte är matrelaterade? Typ skaffa hem roliga pyssel, tie dye-kit, pussel, brädspel ... Eller att du köper hem lyxig och exotisk frukt som de kan kalasa på? På så sätt kan farmor få skämma bort sina barnbarn och ändå respektera era regler och instruktioner.

  • Anonym (Farmor)
    Anonym (J) skrev 2019-08-16 19:23:15 följande:
    Hon är inte alls korkad, men hon respekterad inte alltid mina/ våra önskemål. Jag lämnar inte mina barn hos henne, hon kommer hit och hjälper oss ibland. Och det är supersnällt. Men det är viktigt att det våra önskemål och riktlinjer som gäller, det är våra barn. När min syster hjälper till är det inga konstigheter att vi säger vad vi önskar.

    Har du en dålig relation med din svärdotter, är det därför du blir kränkt? Vi har en ganska bra relation, Jag blir bara stressad av allt socker och onyttigt efter alla veckor, och nu vill jag att vi vuxna kring barnen samarbetar.
    Jag har en jättebra relation med min svärdotter, tackar som frågar.  Hon skulle aldrig gnälla om småsaker.

    På dig låter det däremot som att din relation till din svärmor är rätt... problematisk. För att uttrycka sig milt.
Svar på tråden Hur tänker ni med barnens sötsaker och mat ?!