• Anonym (Kvinna 35)

    Rikliga flytningar

    Jag har läst att rikliga flytningar kan bero på mycket körtelslemhinna på livmodertappen.

    Har för mig jag läste det på Apoteksgruppens hemsida.

    Vet någon hur man kan bli av med dessa? Det är väldigt jobbigt

    väldigt ofta känna sig fuktig/kladdig/ kall i trosan.

    Jag har ej problem med svampinfektioner vad jag vet och har inte någon bakteriell könssjukdom. Jag vet att alla kvinnor har mer eller mindre flytningar

    men för mig är det jobbigt då jag känner obehag av det och på morgonen är det jämt kladd där inne. Sover utan trosor så underlivet får andas. Äter p-piller. Tips på vad göra?

  • Svar på tråden Rikliga flytningar
  • John69

    Vad ska man göra, boka tid hos gyn och förhoppningsvis få en proffersonell bedömning ????

  • Anonym (Kvinna 35)

    Har varit hos gyn, men de säger att allt är normalt, ingenting att göra.

  • ballerinakakaoreo

    Beklagar att du har det så :/ har det själv i perioder och inte minst nu under graviditeten. Det jag känner hjälper är trosskydd för då kan man byta snabbt så fort det känns äckligt, lätt att ha med sig i väskan eller att ha en förpackning som alltid står inne på toaletten. Om det blir väldigt kladdigt i underlivet så finns det intimservetter (typ som våtservetter men anpassade för underlivet) att köpa på apoteket som är smidiga att torka underlivet med för att fräscha till det. Jag har dock märkt under livets gång att flytningarna blev rikligare när jag hade tighta trosor, speciellt string. Fler har liknande problem och det tycks bero på att underlivet inte får andas ordentligt då, speciellt om man packar in fittan i ett par string och sedan ett par tighta jeans, hon kvävs liksom. Jättebra att du luftar på nätterna, prova lite luftigare trosor också och gå utan trosor ofta i byxorna när du är hemma. Jag brukar gå utan trosor i mjukis

  • Anonym (Kvinna 35)

    Hoppas att det blir bättre för dig snarast med flytningarna. Jag använder sällan

    String numer, utan kör hipsters med bomullsgren. ( köper sådana som sitter snyggt och är sömnlösa) och sover utan trosor. Känns jämt kladdigt varje morgon, usch!! :(

  • Anonym (Kvinna40)

    Jag hade väldigt mycket flytningar när jag använde hormonspiral, när jag gick på p-piller blev jag snarare helt torr. Jag vet inte om man kan få mer flytningar av p-piller också men troligen kan de ge alla möjliga olika symptom. Själv är jag en stor skeptiker till hormoner efter att ha testat både det ena och andra.

    Jag vet inte hur beroende du är av p-pillren, där får man ju väga fördelar och nackdelar mot varandra ifall det skulle vara dem.

  • Anonym (Disa)

    Om läkare säjer att det inte är någon infektion el. liknande så är det ju skönt. Jag hade som du, tyckte det var jobbigt och blött, pinsamt med fläckar i bikinitrosor på stranden. Men nu när jag passerar klimakteriet och blivit torrare så saknar jag det där våta hala. Att kunna ha spontansex rakt av utan glidmedel. Jag måste smörja in mej med olja och östrogenkräm, det blir friktion och oskönt om jag slarvar. Så det finns faktiskt fördelar med att ha gott om lubrikation.(Fast det är jätteskönt att slippa mens, pms och preventivmedel så det är mest bra med klimakteriet)

  • Anonym (Kvinna 35)

    Det verkar vara så himla olika gällande olika preventivmetoder och så. Jag äter kombinerade

    p piller som även verkar bra för huden.

    Spiral har jag aldrig provat. Förstår det är jobbigt att vara torr tex vid sex och så. Där blir det också ganska blött men inte överdrivet blött.

    Flytningarna luktar ej illa och har aldrig gjort, så bakteriell vaginos har jag ej. Inte heller klamydia eller någon annan bakteriell sjukdom. Ibland känner jag hur det blir kladdigt och detta är genant att prata om med tex väninnor så det är skönt att prata det här på FL :)

    Jag duschar varje morgon, tvättar med intimolja eller intimtvål från ACO och spolar aldrig upp vatten i underlivet, men däremot så brukar jag ta in fingret och liksom ?gräva ut? kladd som ofta är slemmigt med lite vitt i. Jag vet att det låter sjukt men så är det iaf. Är duktig på att låta underlivet andas då jag kör mysbyxor Iran trosor när kommer hem från arbete. Sover i bomullsnattlinne utan trosor sedan länge. Kör sällan string då jag ogillar sömmar och resår som skär in. Använder istället sömnlösa hipsters men ibland string :)

    Tycker jag gör rätt, men megajobbigt med kladd i trosan som känns kallt och allmänt obehagligt. Ibland undrar jag om jag har mycket slemhinna på livmodertappen så det blir en slags rinnsnuva.

    Är inte så förtjust i trosskydd utan brukar ha ett par extra trosor i handväskan och en liten påse om jag behöver byta. Klarar tex inte av bindor vid mens/ bortfallsblödning, använder alltid tampong då.

Svar på tråden Rikliga flytningar